====== Choroby i Rany ====== {{ChorobyIRany.odt|Original file}} ====== Choroby ====== Choroby mogą dopadać Graczy w najmniej oczekiwanym momencie. Są roznoszone przez przeciwników, lub wywoływane przez pewne akcje i wydarzenia. Każda charakteryzuje się kilkoma statystykami: - Nazwa- nazwa danej choroby, - Sposoby infekcji- czynności, lokacje i przeciwnicy roznoszący daną chorobę, - Zaraźliwość- szansę na zarażenie innego Gracza podczas spotkania, - Objawy- działanie choroby, umieszczone na ścieżce choroby; pod koniec każdego dnia Gracz wykonuje podany test i przesuwa się w odpowiednią stronę na ścieżce choroby, - Leczenie- składniki, czynności i mikstury powodujące wyzdrowienie. Mikstura wyleczenia choroby całkowicie uzdrawia Gracza. Czynności i składniki zapewniają premię do testu choroby. Niektóre choroby ustępują samoistnie po kilku dniach, przy czym sformułowanie //+koniec ścieżki// oznacza, że objawy ustępują stopniowo, codziennie przesuwając się o jeden stopień w kierunku wyleczenia. W tym czasie Gracz nie wykonuje już testu choroby. //+koniec efektów //oznacza, że choroba ustępuje powoli, w takim samym tempie, w jakim się rozwijała i zanika stopniowo. Leki, które należy przyjmować przez kilka dni, cofają ostatni efekt choroby. - Opis- słowny opis choroby. Gracze w momencie zarażenia zapisują chorobę na swojej Karcie Postaci. Test dla wszystkich chorób to (2*Wytrzymałość+Szczęście+[Okoliczności] +k20)>(SCh) ===== Okoliczności wspólne dla wszystkich chorób ===== Potęgujące: - Stoczona walka -5 - Brak snu -15 - Podróż w deszczu i śniegu -10 - Duży wysiłek fizyczny -7 - Duży wysiłek intelektualny -6 Łagodzące: - Odpoczynek +8 - Ciepły posiłek +3 ===== Lista Chorób ===== ==== Alkoholizm ==== Sposoby infekcji: Spożywanie dowolnego alkoholu częściej niż co 2 dni przez dłużej niż 7 dni; nawraca po wyleczeniu i ponownym jednorazowym spożyciu alkoholu Zaraźliwość: brak Objawy: -1 do wszystkich Współczynników, -4 HP/dzień bez spożycia Alkoholu Leczenie: brak; mija po 28 dniach bez spożycia alkoholu Opis: Uzależnienie od spożywania alkoholu. Napoje są smaczne i zapewniają różne premie, ale ich nadużywanie prowadzi do problemów ze zdrowiem, których trudno się pozbyć. ==== Pasożyt krwi ==== Sposoby infekcji: Użycie Talentu lub maksymalne obrażenia zadane przez Bagienną Pijawkę Zaraźliwość: 15% Objawy: -1 do Wytrzymałości i Percepcji; po 7 dniach –k20 HP/dzień; po kolejnych 7 dniach zadaje k100 PO i zaraźliwość wzrasta do 75%, po czym zanika następnego dnia. Leczenie: Mikstura wyleczenia choroby (Oset lub Ogon szczura)/5 dni; mija po 14 dniach Opis: Kolonia larw-pasożytów lęgnąca się w krwiobiegu żywiciela. Na początku brak poważnych objawów, po kilku dniach pojawia się gorączka i bóle; Po około dwóch tygodniach pasożyty są dojrzale i opuszczają ciało żywiciela, najczęściej go uśmiercając. ==== Bagienna gorączka ==== Sposoby infekcji: Każdy dzień pobytu na bagnach ponad 1 tydzień to +10% szans na złapanie choroby. Zaraźliwość: Brak Objawy | Wyleczony| (40-50)| Start (30-40)| (20-30)| <20| | Brak objawów, całkowite wyleczenie| -1 SIŁ i ZRĘ| -1 do SIŁ i ZRĘ, -2 HP/dzień| -2 do SIŁ i ZRĘ, -4 HP/dzień| -3 do SIŁ, ZRĘ i PER, - 8 HP/dzień| Leczenie: Mikstura wyleczenia choroby (Owoce dłutorośli); mija po 7+(koniec ścieżki) dniach Opis: Gorączka powodowana przebywaniem na bagnach. Powoduje ogólne osłabienie organizmu. Nie jest zaraźliwa i mija samoistnie po około tygodniu. ==== Krabia Ospa ==== Sposoby infekcji: Maksymalne obrażenia zadane przez Bagiennego Kraba Zaraźliwość: 70% Objawy | Wyleczony| (50-60)| Start (40-50)| (30-40)| <30| | Brak objawów, całkowite wyleczenie| -1 do CHA| -1 do CHA i WYT| -3 do CHA i WYT, 20% podatności na ogień| -5 do CHA i WYT, -2 do INT, 50% podatności na ogień| Leczenie: Mikstura uleczenia choroby (Pancerzyk kraba błotnego lub śluz pijawki bagiennej); mija po (14+koniec ścieżki) dniach Opis: Rodzaj ospy roznoszony przez błotne kraby. Powoduje osłabienie i wysypkę wrażliwą na wysoką temperaturę. ==== Szczurza gorączka ==== Sposoby infekcji: Maksymalne obrażenia otrzymane przez Szczura, Ogromnego lub Pustynnego Szczura Zaraźliwość: 10% Objawy | Wyleczony| (30-40)| Start (20-30)| (10-20)| <10| | Brak objawów, całkowite wyleczenie| -1 do SIŁ| -1 do SIŁ i WYT| -2 do SIŁ i WYT| -3 do SIŁ i WYT, -1 do ZRĘ| Leczenie: Migdały, Pistacje, Orzech +5; mija po (4+koniec ścieżki) dniach Opis: Gorączka roznoszona przez szczury- najłatwiej zarazić się poprzez ugryzienie. Powoduje delikatne osłabienie organizmu. Krótkotrwała. ==== Nikotynizm ==== Sposoby infekcji: Spożywanie Tytoniu lub Ziela fajkowego częściej niż co 2 dni przez dłużej niż 7 dni Zaraźliwość: brak Objawy: -20 maksymalnego HP, -4 HP/dzień bez spożycia Tytoniu lub Ziela fajkowego Leczenie: brak; mija po 28 dniach bez spożycia Tytoniu lub Ziela Fajkowego Opis: Uzależnienie od spożywania Tytoniu lub Ziela fajkowego. Te rośliny mogą zapewnić premię do Szczęścia, ale ich nadużywanie prowadzi do problemów ze zdrowiem, których trudno się pozbyć. ==== Liszajec ==== Sposoby infekcji: Maksymalne obrażenia zadane przez Lisza lub Arcylisza Zaraźliwość: 50% Objawy | Wyleczony| (50-60)| (40-50)| Start (30-40)| (20-30)| (10-20)| <10| | Brak objawów, całkowite wyleczenie| -1 do SZCZĘ/dzień| -1 do SZCZĘ/dzień\\ -5 HP/dzień\\ | -1 do SZCZĘ/dzień\\ -5 HP/dzień\\ -5 Many/dzień| -1 do SZCZĘ/dzień\\ -10 HP/dzień\\ -5 Many/dzień\\ -25% POb| -1 do SZCZĘ/dzień\\ -15 HP/dzień\\ -10 Many/dzień\\ -50% POb| -1 do SZCZĘ/dzień\\ -20 HP/dzień\\ -15 Many/dzień\\ -75% POb| Leczenie: Mikstura uleczenia choroby (Gwardzikrzew lub Kindżalik lub Gołąbek); Gwardzikrzew, Kindżalik, Gołąbek +8; mija po (21+koniec ścieżki) dniach Opis: Poważna infekcja skórna roznoszona przez Nieumarłych. Najczęściej jest wynikiem klątwy rzuconej przez Lisze, która obniża Szczęście i Manę, dodatkowo odnosząc fizyczny skutek. Nieleczona może prowadzić do śmierci. Zaraźliwa. ==== Kostnica ==== Sposoby infekcji: Maksymalne obrażenia zadane przez dowolnego Szkieleta podczas walki wręcz Zaraźliwość: 25% Objawy: -5% PO/dzień, -5% POb/dzień, -1 do Zręczności/dzień, -1 do Szybkości/dzień, -4 do liczby oczek Leczenie: Podstawowa maść/5 dni, Maść lecznicza/2 dni; mija po (14+koniec efektów) dniach Opis: Zapalenie stawów powoduje ich sztywność i ból roznoszone przez Szkielety. Może dać się we znaki badaczom podziemi, skutecznie ich unieruchamiając. Leczenie polega na nacieraniu maściami bolących stawów. Przeciętnie zaraźliwa. ==== Gangrena ==== Sposoby infekcji: Rany nieopatrzone przez 2 dni mają 50% szans każdego dnia Zaraźliwość: Brak Objawy | Wyleczony| (30-40)| Start (20-30)| (10-20)| <10| | Brak objawów, całkowite wyleczenie| -2 do SZY i SIŁ\\ -25% PO\\ 0% szans na odp.at.| -3 do SZY i SIŁ\\ -50% PO\\ 0% szans na odp.at.| -5 do SZY i SIŁ\\ -75% PO\\ 0% szans na odp.at.| Gracz umiera| Leczenie: Zwykły bandaż +5 Opis: Infekcja bakteryjna powodująca gnicie ciała, najczęściej atakująca nieleczone rany. ==== Tężec ==== Sposoby infekcji: Każda rana ma 2% szans na zakażenie podczas jej otrzymania; objawy pojawiają się po 3 dniach Zaraźliwość: Brak Objawy | Wyleczony| (40-50)| Start (30-40)| (20-30)| <20| | Brak objawów, całkowite wyleczenie| -2 do SZY i ZRĘ\\ -25% PO\\ 0% szans na odp.at.| -4 do SZY i ZRĘ\\ -50% PO\\ 0% szans na odp.at.| Całkowity paraliż| Gracz umiera| Leczenie: Mikstura uleczenia choroby (Psie mięso lub poziomki); Poziomki +10; Psie mięso +5; Wrotycz +10 Opis: Infekcja bakteryjna powodują charakterystyczny skurcz mięśni, bardzo nieprzyjemna. Nie jest trudna do wyleczenia, ale może być śmiertelna. ==== Promienica ==== Sposoby infekcji: Spożywanie surowego Jęczmienia, Pszenicy, Żyta, Owsu, Ostu to 5% szans na zakażenie Zaraźliwość: Brak Objawy: -8 do Handlu i Charyzmy, niemożność rzucania zaklęć Leczenie: brak; mija po 4 dniach Opis: Infekcja bakteryjna wywoływana przez jedzenie trawy i zboża, na których znajdują się przetrwalniki bakterii. Wywołuje szczękościsk i problemy z mówieniem. Mimo braku skutecznego lekarstwa naturalnego, szybko mija samoistnie. ==== Udar słoneczny ==== Sposoby infekcji: Otrzymanie pełnych obrażeń od gorąca przez więcej niż 3 dni. Objawy dwa razy silniejsze przy braku nakrycia głowy. Zaraźliwość: brak Objawy: Niemożność rzucania zaklęć, PO mniejsze o -50%/6 dni Leczenie: Woda/4 dni; Odpoczynek/2 dni; Mikstura uleczenia choroby (Woda) Opis: Ból głowy i oparzenia spowodowane wystawieniem ciała na działanie promieni słońca. Najprostszą metodą zapobiegania jest noszenie ubrań chroniących przed upałem oraz picie wody. ==== Czyrak grobowy ==== Sposoby infekcji: Kontakt z drzwiami i sarkofagami w podziemiach- 10% szans Zaraźliwość: 20% Objawy: -1 do Szybkości, -1 do Zręczności, -4 do używanych umiejętności walki, pancerza i złodziejskich Leczenie: Wołowina/4 dni, Mikstura uleczenia choroby (Wołowina lub Kumys)/2 dni, mija po (7+koniec efektów) dniach poza grobowcami Opis: Paskudna wysypka powstała poprzez kontakt z grzybami i mikroorganizmami. Średnio zaraźliwa i przeciętnie uciążliwa, może dać się we znaki poszukiwaczom skarbów. Najlepiej zawczasu być gotowym do podjęcia leczenia. ==== Wścieklizna ==== Sposoby infekcji: Maksymalne obrażenia zadane przez dowolnego Wilka Zaraźliwość: 40% Objawy: +100% POb, +3 do Zręczności, -8 HP/dzień przez 7 dni, następnie 30% szans na śmierć Leczenie: brak; mija po ostatecznym uderzeniu Opis: Wścieklizna to wredna choroba roznoszona przez wilki. Powoduje zmniejszenie odporności na ból, ożywienie i ból potylicy. Po tygodniu może nastąpić śmierć z powodu niewydolności oddechowej. Nie jest znane lekarstwo na tę chorobę. ==== Brzytwowa zaraza ==== Sposoby infekcji: Maksymalne obrażenia zadane przez Brzytwiaka Zaraźliwość: 30% Objawy | Wyleczony| (40-50)| Start (25-40)| (15-25)| <15| | Brak objawów, całkowite wyleczenie| -1 do PER| -2 do PER| -3 do PER| -4 do PER| Leczenie: Mikstura uleczenia choroby (Kieł wilka lub Żyto); Kieł wilka +3; Żyto +5; Mija po (6+koniec ścieżki) dniach Opis: Gorączka wywoływana przez bakterie, przenoszona przez Brzytwiaki. Powoduje osłabienie i otępienie. Nie jest groźna, tylko uciążliwa. ==== Wirus ożywieńca ==== Sposoby infekcji: Maksymalne obrażenia zadane przez dowolnego Ożywieńca Zaraźliwość: brak, przy obrażeniach krytycznych w ostatnich dwóch stadiach Objawy | Wyleczony| (50-60)| Start (40-50)| (30-40)| (20-30)| <20| | Brak objawów, całkowite wyleczenie| -1 do ZRĘ, SZY, CHA i INT\\ +1 do SIŁ i WYT| -2 do ZRĘ, SZY, CHA i INT\\ +2 do SIŁ i WYT| -3 do ZRĘ, SZY, CHA i INT\\ +3 do SIŁ i WYT\\ Niemożność rzucania zaklęć| -4 do ZRĘ, SZY, CHA i INT\\ +4 do SIŁ i WYT\\ Niemożność rzucania zaklęć\\ Odporność na choroby i trucizny| Gracz staje się Nieumarłym Ożywieńcem i traci kontrolę nad swoim ciałem| Leczenie: Mikstura uleczenia choroby (Muchomor), tylko w 3 pierwszych stadiach; Muchomor +3; Imbir +8; Róg demona +16 Opis: Niebezpieczny wirus roznoszony przez Ożywieńców. Powoduje powolną przemianę żywego organizmu w Ożywieńca. Bardzo niebezpieczna. ==== Likantropia ==== Sposoby infekcji: Maksymalne obrażenia zadane przez Wilkołaka Zaraźliwość: brak Objawy: -1 do PER przez 3 dni, następnie Gracz staje się wilkołakiem Leczenie: Mikstura wyleczenia choroby (Tojad), możliwe tylko przed przemianą Opis: Likantropia to choroba powodująca comiesięczną przemianę chorego w okrutną bestię żądną krwi. Roznosi się poprzez ugryzienie innego wilkołaka. Po trzech dniach od zranienia chory bezpowrotnie staje się wilkołakiem. Co miesiąc w czasie pełni księżyca zmienia się w bestię i rzuca się na każdą postać jaką spotka. ==== Wampiryzm ==== Sposoby infekcji: Maksymalne obrażenia zadane przez dowolnego Wampira Zaraźliwość: brak Objawy: -1 do SZCZĘ przez 3 dni, następnie Gracz staje się wampirem Leczenie: Mikstura wyleczenia choroby (Czosnek), możliwe tylko przed przemianą Opis: Wampiryzm to klątwa powodująca przemianę człowieka w krwiożerczego Nieumarłego. Roznosi się poprzez ugryzienie. Po trzech dniach od zranienia Gracz staje się wampirem- jest odporny na choroby i trucizny, potrafi latać i regenerować się (+10 HP/turę), wysysać krew z ofiar (50% PO), zmieniać się w nietoperza i zyskuje +5 do wszystkich Współczynników, jednak jest dwukrotnie podatniejszy na ogień i światło oraz otrzymuje 25 PO/turę wystawiony na działanie słońca. ==== Kalifoza ==== Sposoby infekcji: Gniew Kalifa Zaraźliwość: 100% Objawy: -1 do Siły i Szybkości/dzień Leczenie: brak; mija po (k100+koniec efektów) dniach Opis: Kalifoza to choroba wywołana poprzez gniew Kalifa. Jest nieuleczalna i w dalszej konsekwencji prowadzi do bolesnej śmierci. Według zapewnień szamanów, objawy choroby same znikną po pewnym czasie. Jak dotąd nikt jeszcze nie przeżył. ==== Przeziębienie ==== Sposoby infekcji: Losowo podczas przebywania na zimnie, wietrze lub wilgoci Zaraźliwość: 10% Objawy | Wyleczony| (30-40)| Start (20-30)| (10-20)| <10| | Brak objawów, całkowite wyleczenie| -1 do PER| -1 do PER, ZRĘ i Skradania się | -2 do PER, ZRĘ i Skradania się| -3 do PER, ZRĘ i SZY, -3 do wszystkich um.| Leczenie: Czosnek +5, Cebula +3 Opis: Zwykle przeziębienie. Powoduje osłabienie organizmu. ==== Zatrucie pokarmowe ==== Sposoby infekcji: Zjedzenie składnika będącego składnikiem trucizny lub Martwej tkanki Zaraźliwość: brak Objawy: -10% PO i POb/3 dni Leczenie: Chleb, woda/3 dni; inne pokarmy i mikstury przedłużają efekt choroby na kolejne 3 dni Opis: Zwykle zatrucie pokarmowe. Należy czekać, aż przejdzie, stosując rygorystyczną dietę. ==== Przejedzenie ==== Sposoby infekcji:Jednorazowe (jednodniowe) zjedzenie więcej niż (WYT) porcji pokarmów. Zaraźliwość: brak Objawy: Niemożność jedzenia, picia ani korzystania z mikstur; 30% szans na zarażenie się Zatruciem Pokarmowym każdego dnia Leczenie:Brak; Mija po 2 dniach Opis:Zjedzenie więcej żywności niż jest to konieczne może być nieprzyjemne, dlatego Gracze muszą rozsądnie racjonować żywność. ==== Odmrożenie ==== Sposoby infekcji: Otrzymanie pełnych obrażeń od mrozu przez więcej niż 3 dni lub otrzymanie obrażeń od lodu, gdy WYT