====== Lista Ustrojów K&K 3 ====== {{Lista Ustrojów K&K 3.odt|Original file}} Ustrój jest formą zarządzania państwem. Gracze wybierają Ustrój na początku rozgrywki i nie mogą go zmieniać dowolnie, a jedynie w przypadku odpowiednich Wydarzeń lub przy podjęciu odpowiednich Decyzji. Każdy ustrój charakteryzuje się własnymi premiami i karami. ==== Anarchia ==== * Gracz nie może wznosić budynków; zamiast tego co 3 tury może za darmo postawić losowy budynek * Gracz nie może rekrutować jednostek; zamiast tego co 2 tury może za darmo rekrutować do 2 losowych jednostek * Prowincje nie dostarczają zasobów (tylko budynki) ==== Autorytaryzm ==== * +2 limitu jednostek elitarnych * Nowo rekrutowane jednostki: +1 PD * Huta: +1 MET * Warsztaty, Stocznia: -2 MAT kosztu budowy * Przyśpiesza zdobywanie kart Strategii o 1 turę (min. 1 tura) ==== Chanat ==== * Kawaleria: -2 ŻYW, -1 MET kosztu budowy * +100% zasobów z plądrowania * Budynki niedostarczające surowców mogą przemieszczać się z Szybkością 1 * Zabrania budowy Twierdz * Pozwala handlować jeńcami z państwami trzecimi ==== Hierokracja ==== * Świątynia: -2 ZŁO kosztu budowy * Świątynia: +1 ZŁO, +1 ŻYW * Pozwala rekrutować Fanatyków religijnych w Świątyniach * +1 limitu jednostek elitarnych za każdą posiadaną Świątynię ==== Junta ==== * Jednostki: -3 wybranego zasobu kosztu rekrutacji * Koszary: -2 MAT kosztu budowy * -1 przyrostu ZŁO * +1 przychodu MET i ŻYW * Zdobywając kartę Rozkazu, Gracz może wymienić ją na nową (tę musi zaakceptować) ==== Kahał ==== * Pozwala budować Synagogę * +1 ZŁO za każdą posiadaną prowincję * Pozwala zastąpić do 6 sztuk surowca złotem podczas rekrutacji lub budowy (1 na turę) ==== Kalifat islamski ==== * Pozwala rekrutować Fanatyków religijnych w Świątyniach * +1 limitu jednostek elitarnych za każdą posiadaną Świątynię * -3 Niechęci jednostek * -2 przyrostu ZŁO i MET * Zapewnia darmowych Fanatyków religijnych co 6 tur w stolicy (jeśli posiada Świątynię) * Powstania w sąsiednich państwach produkują Fanatyków religijnych zamiast Partyzantów ==== Komunizm ==== * Pozwala budować Kołchoz * Pozwala budować Pałac Rad * Fabryka, Huta: +1 MET * Budynki: -2 MAT kosztu budowy * Nie pozwala budować targowisk * Nie pozwala handlować w porcie * -3 przyrostu ZŁO * +3 Niechęci jednostek * Obóz pracy: +1 dowolnego zasobu na jednostkę * Niemożliwy jest wybuch rewolucji- wszelkie efekty są ignorowane * Powstania w sąsiednich państwach są zastępowane rewolucją * Wymusza przemysłową OP ==== Konfederacja handlowa ==== * Buduje Parlament zamiast Pałacu * Targowisko: +1 ZŁO * Port: +1 ZŁO * Zapewnia dodatkową wymianę handlową na turę na port * +4 Niechęci jednostek (poza najemnikami) * Pozwala rekrutować najemników (losowe do wyboru 2 z puli regionalnych/niezależnych w stolicy, zmiana oferty co 2 tury) ==== Konfederacja plemienna ==== * Może zwoływać wojowników plemiennych * Wymusza rzemieślniczą OP * Regionalne: -3 dowolnego zasobu kosztu rekrutacji (min. 1 jednostka zasobu) ==== Korporokracja ==== * Pozwala budować Siedzibę korporacji * +1 przychodu wybranego zasobu na turę * Wymusza przemysłową OP ==== Monarchia absolutna ==== * Nowo rekrutowana Elita: +1 PD * Pałac: +2 ZŁO * Pałac: +2 Obrony * Pałac: +1 ZL w prowincjach sąsiednich ==== Monarchia feudalna ==== * Twierdze: -5 dowolnych surowców kosztu budowy * Farma: +1 ŻYW * Wioska: -1 ŻYW * Port: -1 ZŁO * -1 przyrostu PAL * Pozwala budować Zamek * Każda jednostka wzięta do niewoli zapewnia +1 ZŁO * Pozwala wzywać wasali ==== Monarchia konfucjańska ==== * +1 przyrostu wybranego surowca co turę * Wioska: -2 MAT/KAM kosztu budowy * Klasztor: +1 ZŁO * Wymusza rzemieślniczą OP * Regionalne: -1 wybranego zasobu kosztu rekrutacji * Jednostki wymagają -1 PD do następnego poziomu (poza poziomem 1) ==== Monarchia konstytucyjna ==== * Pałac: +1 ZŁO * Pałac: -4 ZŁO kosztu budowy * -1 Niechęci jednostek * Jednostki elitarne posiadają premię +50% Ataku vs. Elita * Najazd wroga na prowincję stołeczną (z Pałacem) spowoduje mobilizację narodu i otrzymanie 3 jednostek Milicji dostępnych dla Gracza w prowincji stołecznej ==== Monarchia parlamentarna ==== * Pozwala wznieść zarówno Pałac, jak i Parlament * Najazd wroga na prowincję stołeczną (z Pałacem lub Parlamentem) spowoduje mobilizację narodu i otrzymanie 3 jednostek Milicji dostępnych dla Gracza w prowincji stołecznej * Elita: -1 Niechęci jednostek w podprowincji * ZL w prowincjach podbitych jest równe ZL w prowincjach narodowych ==== Narodowy agraryzm ==== * Farma: -1 ZŁO, -1 MET kosztu budowy * Farma: +1 ŻYW * Fabryka, Huta: -1 MET * Pozwala budować Farmy na stepach * Buduje Parlament zamiast Pałacu ==== Narodowy kapitalizm ==== * +1 ZŁO w każdej zdobytej prowincji * Wioska: +1 ZŁO * Pozwala handlować 2 razy na zasób w porcie * Nie pozwala rekrutować jednostek regionalnych * Buduje Parlament zamiast Pałacu ==== Narodowy socjalizm ==== * Buduje Parlament zamiast Pałacu * Fabryka, Huta: -2 MAT kosztu budowy * Fabryka, Huta: +1 MET * +1 przyrostu MET * -1 przyrostu ZŁO * Jednostki: -1 ŻYW kosztu rekrutacji * Pancerne: -2 MET kosztu rekrutacji * Ulepszenia jednostek tańsze o -1 wybranego zasobu * Zapewnia darmowe Bataliony Szturmowe co (k6) tur w stolicy (jeśli posiada Parlament) * Obóz pracy: +1 dowolnego zasobu na jednostkę ==== Ochlokracja ==== * Każde negatywne wydarzenie powoduje Rewolucję lub Powstanie w losowej własnej prowincji * Jednostki rozbite dezerterują i stają się niezależne, plądrując prowincję i napadając słabe jednostki Gracza * Zmiany ZL są dwa razy silniejsze (np. zamiast zmiany o -1 ZL zmienia się o -2) ==== Pacyfizm ==== * Koszt rekrutacji jednostek zwiększony dwukrotnie * Koszt budowy budynków zmniejszony dwukrotnie * +6 Niechęci jednostek * -1 ZL w prowincjach narodowych za posiadanie prowincji podbitych * Powstanie spowodowane buntowniczym ZL w prowincjach narodowych jest zastępowane strajkiem ==== Państwo plemienne ==== * Każda prowincja gromadzi własne zasoby i wznosi własne budynki; traktowana jest jak oddzielne państwo * Może zwoływać wojowników plemiennych * Wymusza rzemieślniczą OP ==== Państwo zbójeckie ==== * Jednostki: +100% zasobów z plądrowania * Plądrowanie: +1 PD * +3 Niechęci jednostek * -3 przyrostu zasobów * Regionalne: -2 ZŁO kosztu rekrutacji * Zapewnia darmowych Bandytów lub regionalnych Bandytów w wybranej prowincji co (k6) tur ==== Republika faszystowska ==== * Buduje Parlament zamiast Pałacu * Parlament: -1 ZŁO * Jednostki: -1 ŻYW kosztu rekrutacji * Ulepszenia jednostek tańsze o -1 wybranego zasobu * Zapewnia darmowe Bataliony Szturmowe co (k6) tur w stolicy (jeśli posiada Parlament) * Uchwała partii pozwala zbudować budynek, zrekrutować jednostkę lub przeprowadzić handel co 4 tury ==== Republika oligarchiczna ==== * Buduje Parlament zamiast Pałacu * Co (4+k4) tury Oligarchowie lobbują przeciw poczynaniom Gracza i traci on turę * Fabryka: +1 ZŁO * Pozwala zastąpić do 4 sztuk surowca złotem podczas rekrutacji lub budowy (1 na turę) ==== Republika parlamentarna ==== * Buduje Parlament zamiast Pałacu * Parlament: -1 ZŁO * Wioska: +1 ZŁO * Uchwała parlamentu pozwala zbudować budynek, rekrutować jednostkę lub przeprowadzić handel co 4 tury. ==== Republika prezydencka ==== * Buduje Parlament zamiast Pałacu * Może wznieść Pałac Prezydencki (pozwala utworzyć 2 równorzędne stolice wedle uznania gracza) ==== Republika rad ==== * Pozwala budować Pałac Rad * Fabryka, Huta: +1 MET * Budynki: -1 MAT kosztu budowy * Nie pozwala budować targowisk * Nie pozwala handlować w porcie * -2 przyrostu ZŁO * +2 Niechęci jednostek * Pozostaje w obowiązkowym sojuszu z Ustrojem komunistycznym; jeśli brak takiego państwa, zmienia Ustrój na Komunizm * Handel z państwem komunistycznym zapewnia +1 przekazywanego surowca dla odbiorcy * Niemożliwy jest wybuch rewolucji- wszelkie efekty są ignorowane * Powstania w sąsiednich państwach są zastępowane rewolucją ==== Samodzierżawie ==== * Pozwala budować Gubernię i Stanicę * +1 Niechęci jednostek * -1 przyrostu ZŁO * +2 przyrostu MET * +1 limitu jednostek elitarnych za każdą posiadaną prowincję * Ignoruje efekty zadowolenia ludności w prowincjach narodowych * Przyśpiesza zdobywanie kart Strategii o 1 turę (min. 1 tura) ==== Socjaldemokracja Europejska ==== * -2 przyrostu ZŁO * Dotacje pozwalają poświęcić 1 ZŁO za 1 ŻYW, MAT lub MET w każdej turze. * +6 Niechęci jednostek * Wioska: +1 ZŁO * Wioska: -2 MAT, -1 PAL kosztu budowy * Buduje Parlament zamiast Pałacu * Powstanie spowodowane buntowniczym ZL w prowincjach narodowych jest zastępowane strajkiem ==== Sułtanat ==== * Pałac: +2 ZŁO * Wola sułtana pozwala zbudować budynek, zrekrutować jednostkę lub przeprowadzić handel co 4 tury * +1 przyrostu ZŁO ==== Szogunat ==== * Nowo rekrutowane jednostki: +2 PD * Jednostki rozbite mają 40% szans na popełnienie seppuku (rozwiązanie) * Twierdze: -2 KAM, -2 DRE kosztu budowy * +3 limitu jednostek elitarnych * Jednostki na 4 poziomie doświadczenia (od 10 PD) stają się Elitą * Może wzywać wasali ==== Teokracja objawiona ==== * +1 limitu jednostek elitarnych za każdą posiadaną Świątynię * Kawaleria: -1 ŻYW kosztu rekrutacji * +1 PD za plądrowanie budynków wroga * Wsparcie (Szamani lub medycy) mogą szkolić jednostki (+1 PD wybranej jednostce w podprowincji) w czasie swojej tury (nie wyżej niż PD Szamana) * Wymusza rzemieślniczą OP * Budynki niedostarczające surowców mogą przemieszczać się z Szybkością 1 * Pozwala handlować jeńcami z państwami trzecimi ==== Żydokomunistyczna republika fasadowa ==== * Buduje Parlament zamiast Pałacu * Pozwala budować Synagogę * Fabryka: +1 ZŁO * Budynki: -1 MAT kosztu budowy * +2 Niechęci jednostek * Pozostaje w obowiązkowym sojuszu z Ustrojem komunistycznym; jeśli brak takiego państwa, zmienia Ustrój na Komunizm * Handel z państwem komunistycznym zapewnia +1 przekazywanego surowca dla odbiorcy * Niemożliwy jest wybuch rewolucji- wszelkie efekty są ignorowane * Powstania w sąsiednich państwach są zastępowane rewolucją ==== Żydomasońska monarchia fasadowa ==== * Pozwala budować Synagogę * Farma: +1 ZŁO * Pozwala budować Lożę * Pałac: +2 ZŁO ==== Żydomasońska republika fasadowa ==== * Buduje Parlament zamiast Pałacu * Pozwala budować Synagogę * Pozwala budować Lożę * Fabryka: +1 ZŁO ====== Zobacz też ====== * [[k_k3jednostkilista]] * [[k_k3budynkilista]] * [[k_k3wydarzenialista]] * [[k_k3ulepszenialista]] * [[k_k3doktrynylista]] * [[k_k3prowincjelista]] * [[k_k3decyzjelista]] * [[k_k3instrukcja]]