====== Waluty i płatność ====== **System walut** w MM2 wyróżnia się spośród systemów płatniczych innych gier RPG, gdyż każde państwo posiada swoją własną walutę. Podręczniki najczęściej posługują się mongolskim tugrikiem (MNT) w sytuacjach, gdy określana jest wartość przedmiotu, nagrody lub kary. W czasie gry liczba ta powinna zostać przeliczona i podana w walucie używanej na danym terytorium. ===== Waluty Drugiego Świata według terytorium ===== ==== Mongolia ==== Jednostką płatniczą jest tugrik (MNT). Jest to jedyny pieniądz papierowy, dlatego jest niewymienialny na pozostałe waluty. Pełni rolę pieniądza systemowego- w nim podane są wszystkie wartości w podręcznikach. W obiegu znajdują się banknoty 10, 20, 50, 100, 500, 1000, 5000, 10000 i 20000 MNT. Na każdym z nich znajduje się ilustracja przedstawiająca jeden z tytułów Kalifa: * 10 MNT- [[:Ustalający prawo]] * 20 MNT- [[:Czyngis Chan]] * 50 MNT- [[:Ten, co wchodzi na nieskończenie wysoką wieżę]] * 100 MNT- [[:zabójca niewiernych]] * 500 MNT- [[:Ten, który patrzy przez szeroki pryzmat]] * 1000 MNT- [[:Jaśnie ociemniały]] * 5000 MNT- [[:Powiew orientu]] * 10000 MNT- [[:Ten, który włada krakenem]] * 20000 MNT- [[:Twórca Wielkiego Imperium]] ==== Kazachstan ==== W użyciu jest tenge (KZT), wybijany ze srebra. 1 KZT = 5 MNT. Występują monety o nominałach 1, 3, 5, 10, 25, 50, 100, 500, i 1000 KZT. ==== Szymperium ==== * Żuk, złoty (SZU); 1 SZU = 10000 MNT = 100 SZT = 1000 SZK * Żuktak, srebrny (SZT); 1 SZT = 100 MNT = 10 SZK * Żukling, miedziany (SZK); 1 SZK = 10 MNT ==== Leonia ==== * Korona, złota (LCR); 1 LCR = 6000 MNT = 1,5 LGD = 6 LBF = 300 LDL * Gulden, złoty (LGD); 1 LGD = 4000 MNT = 4 LBF = 200 LDL * Biffer, srebrny (LBF); 1 LBF = 1000 MNT = 50 LDL * trojak, miedziany = 3 LDL = 60 MNT * dwojak, miedziany = 2 LDL = 40 MNT * półtorak, miedziany = 1,5 LDL = 30 MNT * Dillem, miedziany brakteat (LDL); 1 LDL = 20 MNT ==== Cesarstwo ==== * Wielki talar, złoty (IGT); 1 IGT = 16000 MNT = 8 ITL = 40 ISL = 640 IKR * Talar, srebrny (ITL); 1 ITL = 2000 MNT = 5 ISL = 80 IKR * Szeląg, srebrny (ISL); 1 ISL = 400 MNT = 16 IKR * Korab, miedziany (IKR); 1 IKR = 25 MNT Dodatkowo wybija się: * Talar szlezwicki, srebny (IST); 1 IST = 2800 MNT = 7 ISL = 102 IKR * Wielki korab, miedziany (IGK); 1 IGK = 40 MNT * Półszeląg, srebrny (IHS); 1 IHS = 200 MNT = 8 IKR * Ćwierćtalar, srebrny (IQT); 1 IQT = 500 MNT = 1,25 ISL = 20 IKR ==== Zaiszymie ==== * Cenair, srebrny (ICN); 1 ICN = 1200 MNT = 12 IDH * Dinhair, miedziany (IDH); 1 IDH = 100 MNT * Goldhaf, złoty, wybijany w Inglingfar; (IGH); 1 IGH = 3 ICN = 36 IDH = 3600 MNT ==== Hospodarstwo ==== * Złoty, złoty (HAU); 1 HAU = 2000 MNT = 4 HAG = 100 HCU * Srebrny, srebrny (HAG); 1 HAG = 25 HCU = 500 MNT * Miedziak, miedziany (HCU); 1 HCU = 20 MNT ==== Elfowie ==== * Earnil, srebrny (EEA); 1 EEA = 2520 MNT = 9 EER = 63 ELI * Ear, srebrny (EER); 1 EER = 280 MNT = 7 ELI * Lifthir, srebrny (ELI); 1 ELI = 40 MNT ==== Tomalia, Zakrzacja, Krasnoludowie ==== * Zakrzacki dajr, srebrny (ZDR); 1 ZDR = 100 MNT * Tomaliański skud, srebrny (TSD); 1 TSD = 500 MNT Krasnoludzkie: * hamer, wykonany z elektrum (DHM); 1 DHM = 12 DSR = 48 DGR = 5000 MNT * stern, srebrny (DSR), 1 DSR = 4 DGR = 416 MNT * grajcar, srebrny (DGR), 1 DGR = 104 MNT; Istnieje możliwość posługiwania się połowami grajcarów. ===== Zobacz też ===== * [[strona główna]]