====== Szaman (gra karciana) ====== **Szaman** to prosta i wciągająca gra karciana dla 2-6 graczy (przy grze 1 talią). Do gry wykorzystuje się 54 karty - standardową talię 52 kart i dodatkowo dwa Jokery w dwóch kolorach (czarnym i czerwonym). Starszeństwo kart - od dwójki do asa. Podczas gry gracze biorą lewy, które są różnie punktowane w zależności od kart, z jakich się składają. Celem gry jest zdobycie określonej ilości punktów w określonej liczbie rozdań. ===== Rozpoczęcie gry ===== Potasowane karty należy rozdać graczom tak, by każdy otrzymał 8 kart. Pozostałe tworzą stos. Grę rozpoczyna gracz posiadający dwójkę trefl. Jeśli żaden z graczy nie ma tej karty, rozpoczyna gracz posiadający dwójkę karo. W przypadku, gdy nikt nie posiada tej karty, grę rozpoczyna gracz z dwójką kier, dwójką pik, trójką trefl itd. ===== Przebieg gry ===== Pozostali gracze dokładają wybrane karty do lewy. Istnieje obowiązek dokładania karty do koloru - nie jest dozwolone dołożenie karty w innym kolorze niż pierwsza karta, dopóki posiada się karty w danym kolorze. Najwyższa karta w odpowiednim kolorze wygrywa i gracz, który ją dołożył, zabiera lewę. Jeżeli gracz nie posiada karty w wymaganym kolorze, musi dołożyć dowolną wybraną kartę, jednak taka karta nie może wziąć lewy - jest traktowana jako najniższa. Następnie gracz, który wziął lewę dobiera kartę ze stosu i dołącza ją do kart na ręce. Rozpoczyna się następna lewa. Gracz, który wziął poprzednią lewę wychodzi z wybranej karty, a pozostali gracze dorzucają karty do lewy. Rozdanie toczy się do momentu, gdy dowolnemu z graczy skończą się karty na ręce. Wtedy pozostali gracze obliczają swoje punkty karne za pozostałe na ręce karty i następuje podsumowanie rozdania. ===== Karty specjalne ===== Cztery karty są kartami specjalnymi. Są to: osiem kier, walet kier i dwa Jokery. Ich punktacja różni się od pozostałych kart. * Lewa zawierająca **8 kier** zapewnia 8 pkt. graczowi, który ją wziął, * Lewa z **waletem kier** zapewnia 11 pkt. graczowi, który ją wziął, * **Jokery** występują w dwóch kolorach - czerwonym i czarnych. Każdy z nich bierze dowolną lewę w swoim kolorze - czerwony Joker bierze każdą lewę w karach i kierach, a czarny Joker bierze każdą lewę w pikach i treflach. Lewa wzięta za pomocą Jokera ma wartość 6 pkt. Joker dorzucony do lewy nie do koloru (np. czarny Joker do lewy w kierach) jest traktowany jak każda karta nie do koloru, tj. nie bierze lewy. ===== Punktacja ===== W trakcie rozdania gracze otrzymują punkty za wzięte lewy. Punktacja wygląda następująco: * Wzięta lewa z wszystkimi kartami do koloru zapewnia graczowi **5 pkt.** * Wzięta lewa z co najmniej jedną kartą nie do koloru zapewnia graczowi **1 pkt.**, podczas gdy wszyscy gracze, którzy dorzucili karty nie do koloru otrzymują karne **-2 pkt.** * Wzięta lewa zawierająca 8 kier zapewnia graczowi **8 pkt.** * Wzięta lewa zawierająca waleta kier zapewnia graczowi **11 pkt.** * Lewa wzięta za pomocą Jokera jest warta **6 pkt.** Na zakończenie rozdania każdy z graczy, któremu zostały karty na ręce sumuje ich wartość punktową (dwójka - dwa punkty, trójka - trzy punkty itd., walet - 11 punktów, dama 12 punktów itd.), dzieli na 10, zaokrągla w górę (np. karty o wartości 16 pkt. oznaczają 2 punkty karne) i odejmuje od swojego wyniku w danym rozdaniu. Joker, który pozostał na ręce oznacza **-20 pkt.** w danym rozdaniu. Punkty za lewy zawierające karty specjalne sumują się - np. lewa zawierająca waleta i osiem kier oraz czerwonego Jokera jest warta 25 pkt. Punkty za lewy zawierające karty specjalne zastępują punkty za lewy do koloru/bez koloru, np. lewa zawierająca waleta kier, gdzie pozostali gracze także dorzucili kiery, jest warta 11 pkt. (nie 16). Jeżeli lewa z kartami specjalnymi jest nie do koloru, gracz biorący otrzymuje punkty za kartę specjalną, podczas gdy każdy z graczy, który dołożył kartę nie do koloru otrzymuje zwykłą karę -2 pkt. Wyniki z poszczególnym rozdań sumuje się. ===== Zakończenie gry ===== Typowa partia trwa sześć rozdań. Wygrywa ten z graczy, który po **sześciu rozdaniach** osiągnie wynik jak najbardziej zbliżony do **66 pkt.** ===== Warianty ====== **Szaman rosyjski** - Kiedy któryś z graczy weźmie lewę, każdy z graczy otrzymuje po jednej karcie (wszyscy mają równomierną liczbę kart). Nie ma punktów karnych za karty pozostałe na ręce (żadne z kart nie zostają na ręce). Rozdanie kończy się wraz z końcem kart u graczy. Dama pik zapewnia 13 pkt.