Mongolopedia Wolna Encyklopedia

Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.

Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


almanach_wiedzy_o_mongolii

Almanach Wiedzy o Mongolii

Almanach Wiedzy o Mongolii, w skrócie Almanach- największe źródło pisane zawierające informacje na temat świata Mongolian Mercenaries. Pierwsze zapiski pochodzą z 2009 roku. Almanach jest nadal rozwijany przez Mongolopedystów i obecnie (lipiec 2014) składa się z pięciu ukończonych tomów ręcznie pisanych oraz ilustrowanych manuskryptów, do tego tom szósty jest w przygotowaniu.
Każdy tom Almanachu zawiera informacje na temat dowolnie wybranego przez autora zagadnienia, przez co układ tematów jest chaotyczny i nie posiada on spisu treści, co powoduje, że do szybkiego znalezienia informacji potrzebna jest doskonała znajomość całego Almanachu. Na końcu każdego tomu znajduje się lista z wszystkimi Tytułami Kalifa.
Mongolopedia jest elektronicznym odpowiednikiem Almanachu.

Zawartość poszczególnych tomów

Tom I

Strona tytułowa pierwszego tomu stanowi wzór dla każdego kolejnego- pod ilustracją znajduje się tytuł oraz motto: Napisz więc, co widziałeś, i to, co jest, i co potem musi się stać. (Ap 1,19). Kolejne kilka stron przedstawia pierwotne wyobrażenia o Imperium, przez które przebija prostota i prymitywizm formy. Omawiane są następujące tematy:

  • Wyprawy Mongołów do Narni
  • Największy mongolski naukowiec
  • Typowe uzbrojenie mongolskie
  • Oblężenie Szanghaju
  • Mongolskie machiny wojenne (także pierwsze wzmianki o Kawalerii Wschodzącego Słońca)
  • Sprawdzian Gwardii Chana
  • Mongolska gospodarka rolna
  • Gwardzista Chana
  • Szturm Hordy na CKM (dwie panoramy)
  • Chincaj

W tym momencie da zauważyć się zmianę autora, a kolejna kartka sprawia wrażenie dodanej później. Zawiera ona pierwsze koncepcje prostokątnego kształtu świata oraz budowy Sklepienia. Następnie przedstawiona jest teoria Mustafoleusza II i kopalnia fosforytów oraz elektrownie.
Następnie można wyodrębnić część wojskowo-naukowo-administracyjną, w której znajdują się następujące tematy:

  • Marynarka mongolska
  • Mongolski okręt podwodny
  • Katapulta kosmiczna
  • Układ pierwiastków mongolskich
  • Różne teorie budowy świata
  • Armia Imperium (tu opisane są także jednostki długości)
  • Komputer mongolski
  • Wielki Churał i podział administracyjny Imperium
  • Gospodarka
  • Karta praw wiernego i niewiernego
  • Poczta mongolska
  • Pieniądz
  • Mongolscy Assasyni
  • Szamani
  • Ubiór
  • Pismo mongolskie

Kolejna część pierwszego tomu porusza najróżniejsze, czasami odległe tematycznie kwestie, a wśród nich:

  • Algorytm Mohammeda Mustafy Szamana
  • Żarty mongolskie
  • Architektura Imperium
  • Fauna Imperium
  • Choroby
  • Ułan Bator
  • Karta Praw Podstawowych Kalifa
  • Mongolski Assasyn w akcji
  • Koszykówka mongolska
  • Najnowsze wynalazki i nowinki techniczne
  • Wielka Pompa

Tom I zawiera też niezwykle cenne, pierwsze wersje tekstów dwóch pieśni:

  • Gaude Mater Mongolia
  • Przyjechał Wołko

Ostatnie dwa fragmenty wyraźnie są dziełem innego autora, lecz stanowią ważne źródło wiedzy na dane tematy:

  • Struktura społeczna Imperium
  • Pozyskiwanie niewolników

Tom II

Strona tytułowa II Tomu nawiązuje do poprzedniej części Almanachu. Ciekawostką z pewnością jest fakt, że całość jest dziełem jednego autora. Ten tom posiada także barwne ilustracje, co należy do rzadkości. Zgodnie z kolejnością tematów, zawarte następujące rozdziały:

  • Wołko Kołko 666
  • Mongolskie jednostki masy
  • Opera „Kalif”
  • JESTEŚ GŁUPSZY OD SAMEGO SIEBIE- pierwszy obrazek o takiej treści, porusza swoim realizmem i głębokością treści, stanowi niedościgniony wzór do naśladowania,
  • Flora Mongolii

Następnie można wyodrębnić część poświęconą grom i rozrywce:

  • Szachy mongolskie
  • Brydż mongolski
  • Oddaj mu swoje honory

Kolejne fragmenty poświęcone są różnorodnym tematom:

  • Jurty piętrowe
  • Mongolskie sztandary i inne oznaki bojowe
  • Łopatkowiec
  • Podstawowy szyk armii Imperium do rozgrywania walnych bitew
  • Ajmaki Imperium- główna część tej części Almanachu. Zawiera dane (ludność, powierzchnia, stolica) na temat każdego ajmaku Imperium oraz barwną ilustrację flagi ajmaku.
  • Prowincje Imperium- jak wyżej, lecz odnośnie prowincji,
  • Sztandary bojowe różnych formacji- kolejny fragment zawierający barwne ilustracje,
  • Wnętrze jurty
  • Stopnie wojskowe w Gwardii Chana
  • Mongolski system podatkowy
  • Jeźdźcy Mongokalipsy- nieukończone dzieło, przedstawiające 3 z 6 jeźdźców zwiastujących koniec świata,
  • MongoMory
  • Kanon sztuki mongolskiej
  • Kuchnia mongolska
  • Mackonogi
  • Najdalszy zasięg wypraw mongolskich i ich skutki
  • Wszechświat i Sklepienie
  • Mohammed Mędrzec- przedstawienie doświadczenia z marchwią i wodą oligoceńską,
  • Krzyżówka- element rozrywkowy,
  • Rasy, klasy zawody (MM:tOT)- materiał dodatkowy do tOT, przedstawiający wszystkie dostępne rasy i klasy wraz z premiami umiejętności; Almanach kończy się na Chińczyku-Magu.

Tom III

Tom III jest największy pod względem objętości ze wszystkich tomów. Powoli zauważa się zmianę celu istnienia Almanachu- zamiast źródła wiedzy o Imperium staje się zeszytem koncepcyjnym zawierającym dane z gier Kalisoftu, takich jak MM czy K&K.

  • Początek jest kontynuacją rodziału Rasy, klasy, zawody (MM:tOT)- od Chińczyka-Żeglarza do Szeolity-Zeloty.
  • Żydoblin- piewsze przedstawienie Żydoblina w sztuce.
  • Arcydobliny
  • III Tom Almanachu zawiera także kilka scenariuszy dzieł scenicznych, takich jak musicale i opery. Zawarte też one są następnej części Almanachu, której rozdziały noszą nazwy:
  • Musical Wołko- kostiumy- ilustracje barwne
  • Walet kierowy- operetka tragiczna w 3 aktach
  • Walet kierowy- libretto
  • Kalifie, Kalifie- pieśń
  • Jesteś głupszy o samego siebie, po raz drugi- interpretacja znanego już motywu autorstwa kogoś innego, niż w II Tomie
  • Fraszki

Kolejna część Almanachu zdominowana jest przez materiały do gry K&K. Projekt nigdy nie został ukończony, ale zdobyte doświadczenia pozwoliły na opracowanie systemów K&K 2, K&K Reworked oraz wpłynęły na ostateczny wygląd K&G. Rozdziały poświęcone grze to:

  • Ogólne założenia
  • Typy jednostek
  • Drzewka technologii

„Instrukcje” do K&K przedzielone są kilkoma informacjami nt. Drugiego Świata:

  • Mohammed Tsorgin- nota biograficzna bohatera Galloighfar z VI w. 2.s., Mohammeda Tsorgina.
  • Fauna Drugiego Świata- zarys- Fororak, Ścierwojad, Zębacz, Brzytwiak
  • Kulty Drugiego Świata- pierwsze informacje nt. religii wyznawanych w Drugim Świecie

Następnie powraca temat K&K:

  • Zespoły badawcze
  • Karty, tereny, dyplomacja

Część autorsko-koncepcyjna:

  • Czołg KT-1
  • Sonet autorski
  • Czy to szaman, czy niewolnik
  • Mkną ze śmiercią w korowodzie…- monumentalne, dwustronicowe dzieło ilustrujące poprzedzający je wiersz
  • Kawalerzyści kazachscy
  • Kalifizm- diagram ilustrujący hierarchię bóstw i pozostałych istot
  • Zbrodnia to niesłychana…- krótka opowiastka o zbrodni i karze
  • A wszystko to…- klasyczna gra słów opatrzona ilustracją
  • K&K- doktryny
  • Mały poradnik: 100 sposobów na pozbycie się niewiernego- sposób 1.- seria będzie z rzadka ciągnęła się do końca tomu, choć mimo ambitnego tytułu ukazanych zostało 8 sposobów, w tym ostatni w IV Tomie. Autor poradnika nie jest autorem pozostałej części Almanachu
  • Cuda IV Ery- ryciny przedstawiające 10 cudów świata
  • Mały poradnik- sposób 2.
  • W naszej wiosce już o rana
  • Tarot mongolski- prezentacja talii kart
  • Mały poradnik: sposób 3. i 4.
  • Kalendarz, historia świata po wielkim zamachu- kalendarium obejmuje okres od Wielkiego Zamachu do końca października 2013 r.
  • K&K- listy jednostek
  • Mokra Cykada
  • Legenda o tugrikowym krzewie
  • Mały poradnik: sposób 5.
  • K&K- jednostki Kazachstanu i IV Rzeszy
  • Kameralna orkiestra wystawiająca operę Kalif- laureat Mongol Special Award
  • Wesoła pieśń karnawałowa
  • Chór przechrztów kujący broń
  • Mały poradnik: sposób 6
  • Dorf- samochody Kazachstanu
  • Flota Kazachstanu- wybrane okręty
  • Mongolscy hakerzy
  • Ballada o centaurze Makarym i upadku Narni- najdłuższe pojedyncze dzieło zapisane w Almanachu, składa się z ponad 50 strof i pozostaje nieukończone.
  • Mały poradnik: sposób 7.
  • System społeczny krajów na prawym brzegu Filipu
  • Legenda o krnąbrnym chanie
  • Fraszki
  • Machiny miotające- Szymperium
  • Sposoby jazdy na Mackonogu
  • Herb Szymperium
  • Mackonóg bombowy
  • Szymperium- wczesna piechota (ok. 30 r. 2.s.)
  • Flota Kazachstanu- rzuty z góry wybranych jednostek
  • Hymn Szymperium
  • Piechota Tomalii
  • Opowieść o pysznym podróżniku
  • Jesteś głupszy od samego siebie mój drogi Kracyku- pierwsze użycie specjalnej pieczątki, która z czasem stała się symbolem ruchu Mongolopedystów
  • Zamek w Tomalii- wizja mongolska
  • Qui Qui Qui- znajdź 3 błędy
  • Astanianka
  • Udoskonalony projekt wielkiej pompy
  • Przemiana w kawkę- zaklęcie, którym władają Wyznawcy
  • Pejzaż stepowy z drogą, kurhanem i Wieżą
  • Mongolska wyrzutnia rakiet
  • 366 Chwalebnych Sztandarów- mimo nazwy, widnieją na nich Wielkie Tytuły.

III Tom zakończony jest wierszem- Drogi w dal biegną i nie mają końca.

Tom IV

Czwarty Tom Almanachu jest najkrótszy ze wszystkich, lecz jednocześnie pierwszym, w którym zastosowano papier lepszej jakości, zwiększający czytelność ilustracji. Na stronie tytułowej po raz pierwszy pojawia się Jesteś głupszy od samego siebie, nawet na początku Almanachu.

  • Strona pierwsza zawiera aż 3 tematy: nabór ochotników do oddziału saperów, prawa naturalne oraz rebus z konceptem.
  • Naadam- gra przeglądarkowa Almanachu- podano tu zasady tej emocjonującej i wciągającej gry, będącej rozwinięciem Race over Mongolia. Plansza ciągnie się przez kilka kolejnych stron.

Następne kilka tematów jest przeplatane fraszkami.

  • K&K- jednostki
  • Mały poradnik: sposób 8.
  • Dawno temu w Grecji
  • Jesteś głupszy od samego siebie, nawet na planie okręgu
  • K&K- jednostki c.d.
  • MM OS- pierwsze założenia systemu operacyjnego w stylistyce MM
  • Baza podniebna- tajna broń lotnictwa Kazachstanu
  • Flota turecka- sylwetki i dane okrętów
  • Siedem mongolskich cudów świata oraz Siedem mongolskich cudów świata, nie licząc Kalifa
  • Niewierni w Wielkim Imperium Mongolskim- kompletne studium nt. egzaminu na wiernego, spisane przez autora wszystkich pozostałych notatek dotyczących niewiernych.
  • Poezja awangardowa

Następna część Almanachu została spisana przez innego niż reszta autora, znanego już z informacji nt. niewiernych.

  • Futbol mongolski
  • Przyśpiewki mongolskie
  • Jesteś głupszy od samego siebie, nawet w szabat
  • Bankomat mongolski

Almanach kończy się rozdziałem Rodzaje dróg w Wielkim Imperium Mongolskim.

Tom V

Strona tytułowa V Tomu Almanachu jest innego autorstwa, niż pozostałe. Pierwsze rozdziały księgi także zostały spisane przez innego niż zwykle autora, a są to:

  • Jaśnie ociemniały zgubił swe sandały- ilustracja znanej fraszki
  • Demokratyczna koszykówka

Następna część jest mozaiką różnych tematów spisywaną przez różnych autorów.

  • Kawaleria wschodzącego słońca
  • Fraszki
  • Fraszeczki mongolutkie
  • Overlords&Dragons- ambitny projekt, nieukończony, lecz zmiany systemowe zostały włączone w MM 2
  • Cyberwojna- atak Kazachstanu na Mongosieć
  • Jesteś głupszy od samego siebie, nawet w mikołajki!
  • Poemat pastoralno-jasełkowy o Wołku- Dzyń, dzyń, dzyń!
  • Flota Rep. Tureckiej
  • Żydongoł
  • Antykalif
  • Pozdrowienia z Mongolii
  • Logo Mongosieci
  • Wydarzenia historyczne 2.s.
  • Kazachskie twierdze
  • JGOSS, nawet w nowy rok!
  • Cyberwojna c.d.- ta opowieść nigdy nie została ukończona
  • Biurokracja Imperium
  • Karta z niespodzianką
  • Gildia Dobroradców
  • System prawny Kazachstanu
  • Ballada o trzech chanach
  • Księga Zmongolonych- przykłady mongolskich motywów wg kanonu staroegipskiego
  • Pieśń o uczciwym chanie
  • JGOSS, nawet w walentynki!

Cechą charakterystyczną V Tomu są obrazki JGOSS powtarzające się w przypadku pewnych dat, dlatego można określić, w jakim okresie powstawały dane fragmenty tekstu.

  • Ballada o Öndorchanie Najgłupszym- Ten artykuł zasługuje na medal
  • Chiński znak
  • Armia Kazachska- indywidualne wyposażenie żołnierza
  • Metro w Ałma-Acie
  • Lasafaryzm- religia Tomalii
  • JGOSS, nawet w Wielkanoc!
  • Legenda o kulach, szufladach i Kalifie
  • Koszula z Grzywy Jednorożca
  • Improwizowana legenda o potędze Kalifa i o tym, jak niewierni sczezną w nieszczęściu, stanowiąca kontynuację legendy o trzech Mohammedach- …mających magiczną podkowę, którą pierwszy Mohammed znalazł, drugi podniósł, a trzeci wziął ze sobą…
  • MM:tSW- Talenty Rasowe
  • Przykłady flag i sztandarów państw II Świata
  • Domostwa i wsie, Milicja Kazachstanu, Strój Tomalian, Bębny Zagłady- krótkie wpisy dotyczące różnych tematów
  • Anarchiści
  • Pismo Hotcheach
  • Lekcja anatomii Doktora Mohammeda
  • Podział administracyjny Imperium w 2.s.
  • Demografia 2.s.
  • Burmarghan
  • Opowieść o przybyciu Kalifa
  • Gremlińska bulwa
  • Dwunastka
  • Struktura społeczna i wojskowa Leonii
  • Handel Leonii
  • Rzesza
  • Banat
  • Delta Filipu
  • Talenty Klasowe
  • Opowieść o bohaterach
  • Krigstad- krasnoludzka gra w kości
  • Haiku mongolskie
  • Mistrzowie wojny- krasnoludzka gra karciana
  • Pisma 2.s.
  • V fal kolonizacji
  • Kilka fantastycznych bestii
  • Zwyczaje pogrzebowe 2.s.
  • Na zakończenie tego tomu…

Tom VI

Zobacz też

almanach_wiedzy_o_mongolii.txt · ostatnio zmienione: 2014/10/26 18:27 przez patryk