Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.
Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.
Poprzednia rewizja po obu stronach Poprzednia wersja Nowa wersja | Poprzednia wersja | ||
mm:k_k3ustrojelista [2015/04/18 11:54] patryk [Monarchia feudalna] |
mm:k_k3ustrojelista [2016/07/04 09:33] (aktualna) patryk [Samodzierżawie] |
||
---|---|---|---|
Linia 2: | Linia 2: | ||
< | < | ||
- | Ustrój jest formą zarządzania państwem. Gracze wybierają Ustrój na początku rozgrywki i nie mogą go zmieniać dowolnie, a jedynie w przypadku odpowiednich | + | Ustrój jest formą zarządzania państwem. Gracze wybierają Ustrój na początku rozgrywki i nie mogą go zmieniać dowolnie, a jedynie w przypadku odpowiednich |
+ | ==== Anarchia ==== | ||
- | ==== Samodzierżawie | + | * Gracz nie może wznosić budynków; zamiast tego co 3 tury może za darmo postawić losowy budynek |
+ | * Gracz nie może rekrutować jednostek; zamiast tego co 2 tury może za darmo rekrutować do 2 losowych jednostek | ||
+ | * Prowincje nie dostarczają zasobów (tylko budynki) | ||
+ | ==== Autorytaryzm | ||
- | * Pozwala budować Gubernię i Stanicę | + | * +2 limitu jednostek elitarnych |
- | * +1 Niechęci jednostek | + | * Nowo rekrutowane jednostki: |
- | * -1 przyrostu ZŁO | + | * Huta: +1 MET |
- | * +2 przyrostu MET | + | * Warsztaty, Stocznia: -2 MAT kosztu budowy |
- | * +1 limitu jednostek elitarnych za każdą posiadaną prowincję | + | * Przyśpiesza zdobywanie kart Strategii o 1 turę (min. 1 tura) |
- | ==== Narodowy agraryzm | + | ==== Chanat |
- | * Farma: -1 ZŁO, -1 MET kosztu budowy | + | * Kawaleria: -2 ŻYW, -1 MET kosztu budowy |
- | * Farma: | + | * +100% zasobów z plądrowania |
- | * Fabryka, Huta: -1 MET | + | * Budynki niedostarczające surowców mogą przemieszczać się z Szybkością |
- | * Pozwala budować Farmy na stepach | + | * Zabrania budowy Twierdz |
- | * Buduje Parlament zamiast Pałacu | + | * Pozwala handlować jeńcami z państwami trzecimi |
- | ==== Narodowy kapitalizm | + | ==== Hierokracja |
- | * +1 ZŁO w każdej zdobytej prowincji | + | * Świątynia: |
- | * Wioska: +1 ZŁO | + | * Świątynia: +1 ZŁO, +1 ŻYW |
- | * Pozwala | + | * Pozwala |
- | * Nie pozwala rekrutować | + | * +1 limitu |
- | * Buduje Parlament zamiast Pałacu | + | ==== Junta ==== |
- | ==== Socjaldemokracja Europejska | + | |
- | * -2 przyrostu ZŁO | + | * Jednostki: -3 wybranego zasobu kosztu rekrutacji |
- | * Dotacje pozwalają poświęcić 1 ZŁO za 1 ŻYW, MAT lub MET w każdej turze. | + | * Koszary: |
- | * +6 Niechęci jednostek | + | * -1 przyrostu ZŁO |
- | * Wioska: +1 ZŁO | + | * +1 przychodu MET i ŻYW |
- | * Wioska: -2 MAT, -1 PAL kosztu budowy | + | * Zdobywając kartę Rozkazu, Gracz może wymienić ją na nową (tę musi zaakceptować) |
- | * Buduje Parlament | + | ==== Kahał ==== |
+ | |||
+ | * Pozwala budować Synagogę | ||
+ | * +1 ZŁO za każdą posiadaną prowincję | ||
+ | * Pozwala zastąpić do 6 sztuk surowca złotem podczas rekrutacji | ||
+ | ==== Kalifat islamski ==== | ||
+ | |||
+ | * Pozwala rekrutować Fanatyków religijnych | ||
+ | * +1 limitu jednostek elitarnych za każdą posiadaną Świątynię | ||
+ | * -3 Niechęci jednostek | ||
+ | * -2 przyrostu | ||
+ | * Zapewnia darmowych Fanatyków religijnych co 6 tur w stolicy (jeśli posiada Świątynię) | ||
+ | * Powstania w sąsiednich państwach produkują Fanatyków religijnych | ||
==== Komunizm ==== | ==== Komunizm ==== | ||
Linia 44: | Linia 59: | ||
* +3 Niechęci jednostek | * +3 Niechęci jednostek | ||
* Obóz pracy: +1 dowolnego zasobu na jednostkę | * Obóz pracy: +1 dowolnego zasobu na jednostkę | ||
- | ==== Szogunat ==== | + | |
- | + | * Powstania w sąsiednich państwach są zastępowane rewolucją | |
- | | + | * Wymusza przemysłową OP |
- | * Jednostki rozbite mają 40% szans na popełnienie seppuku (rozwiązanie) | + | ==== Konfederacja handlowa |
- | * Twierdze: | + | |
- | * +3 limitu jednostek elitarnych | + | |
- | * Jednostki na 4 poziomie doświadczenia (od 10 PD) stają się Elitą | + | |
- | ==== Teokracja objawiona ==== | + | |
- | + | ||
- | * +1 limitu jednostek elitarnych za każdą posiadaną Świątynię | + | |
- | * Kawaleria: -1 ŻYW kosztu rekrutacji | + | |
- | * +1 PD za plądrowanie budynków wroga | + | |
- | * Wsparcie (Szamani) mogą szkolić jednostki (+1 PD) w czasie swojej tury | + | |
- | ==== Narodowy socjalizm | + | |
* Buduje Parlament zamiast Pałacu | * Buduje Parlament zamiast Pałacu | ||
- | * Fabryka, Huta: -2 MAT kosztu budowy | + | * Targowisko: +1 ZŁO |
- | * Fabryka, Huta: +1 MET | + | * Port: +1 ZŁO |
- | * +1 przyrostu MET | + | * Zapewnia dodatkową wymianę handlową na turę na port |
- | * -1 przyrostu ZŁO | + | * +4 Niechęci jednostek (poza najemnikami) |
- | * Jednostki: -1 ŻYW kosztu rekrutacji | + | * Pozwala rekrutować najemników (losowe do wyboru 2 z puli regionalnych/ |
- | * Pancerne: -2 MET kosztu rekrutacji | + | ==== Konfederacja plemienna ==== |
- | * Ulepszenia jednostek tańsze o -1 wybranego | + | * Może zwoływać wojowników plemiennych |
- | * Zapewnia darmowe Bataliony Szturmowe co 6 tur w stolicy (jeśli posiada Parlament) | + | * Wymusza rzemieślniczą OP |
- | * Obóz pracy: | + | * Regionalne: |
+ | ==== Korporokracja ==== | ||
+ | |||
+ | * Pozwala budować Siedzibę korporacji | ||
+ | * +1 przychodu wybranego | ||
+ | * Wymusza przemysłową OP | ||
==== Monarchia absolutna ==== | ==== Monarchia absolutna ==== | ||
Linia 74: | Linia 84: | ||
* Pałac: +2 ZŁO | * Pałac: +2 ZŁO | ||
* Pałac: +2 Obrony | * Pałac: +2 Obrony | ||
+ | * Pałac: +1 ZL w prowincjach sąsiednich | ||
+ | ==== Monarchia feudalna ==== | ||
+ | |||
+ | * Twierdze: -5 dowolnych surowców kosztu budowy | ||
+ | * Farma: +1 ŻYW | ||
+ | * Wioska: -1 ŻYW | ||
+ | * Port: -1 ZŁO | ||
+ | * -1 przyrostu PAL | ||
+ | * Pozwala budować Zamek | ||
+ | * Każda jednostka wzięta do niewoli zapewnia +1 ZŁO | ||
+ | * Pozwala wzywać wasali | ||
+ | ==== Monarchia konfucjańska ==== | ||
+ | * +1 przyrostu wybranego surowca co turę | ||
+ | * Wioska: -2 MAT/KAM kosztu budowy | ||
+ | * Klasztor: +1 ZŁO | ||
+ | * Wymusza rzemieślniczą OP | ||
+ | * Regionalne: -1 wybranego zasobu kosztu rekrutacji | ||
+ | * Jednostki wymagają -1 PD do następnego poziomu (poza poziomem 1) | ||
+ | |||
==== Monarchia konstytucyjna ==== | ==== Monarchia konstytucyjna ==== | ||
Linia 86: | Linia 115: | ||
* Najazd wroga na prowincję stołeczną (z Pałacem lub Parlamentem) spowoduje mobilizację narodu i otrzymanie 3 jednostek Milicji dostępnych dla Gracza w prowincji stołecznej | * Najazd wroga na prowincję stołeczną (z Pałacem lub Parlamentem) spowoduje mobilizację narodu i otrzymanie 3 jednostek Milicji dostępnych dla Gracza w prowincji stołecznej | ||
* Elita: -1 Niechęci jednostek w podprowincji | * Elita: -1 Niechęci jednostek w podprowincji | ||
- | ==== Monarchia feudalna | + | * ZL w prowincjach podbitych jest równe ZL w prowincjach narodowych |
+ | ==== Narodowy agraryzm | ||
- | * Twierdze: -5 dowolnych surowców | + | * Farma: -1 ZŁO, -1 MET kosztu budowy |
* Farma: +1 ŻYW | * Farma: +1 ŻYW | ||
- | * Wioska: -1 ŻYW | + | * Fabryka, Huta: -1 MET |
- | * Port: -1 ZŁO | + | * Pozwala budować |
- | * -1 przyrostu PAL | + | * Buduje Parlament zamiast Pałacu |
- | * Pozwala budować | + | ==== Narodowy kapitalizm |
- | * Każda jednostka wzięta do niewoli zapewnia +1 ZŁO | + | |
- | ==== Anarchia | + | |
- | * Gracz nie może wznosić budynków; | + | * +1 ZŁO w każdej zdobytej prowincji |
- | * Gracz nie może rekrutować jednostek; zamiast | + | * Wioska: +1 ZŁO |
- | * Prowincje nie dostarczają zasobów | + | * Pozwala handlować 2 razy na zasób w porcie |
+ | * Nie pozwala rekrutować jednostek regionalnych | ||
+ | * Buduje Parlament | ||
+ | ==== Narodowy socjalizm ==== | ||
+ | |||
+ | * Buduje Parlament zamiast Pałacu | ||
+ | * Fabryka, Huta: -2 MAT kosztu budowy | ||
+ | * Fabryka, Huta: +1 MET | ||
+ | * +1 przyrostu MET | ||
+ | * -1 przyrostu ZŁO | ||
+ | * Jednostki: -1 ŻYW kosztu rekrutacji | ||
+ | * Pancerne: -2 MET kosztu rekrutacji | ||
+ | * Ulepszenia jednostek tańsze o -1 wybranego zasobu | ||
+ | * Zapewnia darmowe Bataliony Szturmowe | ||
+ | * Obóz pracy: +1 dowolnego zasobu na jednostkę | ||
+ | ==== Ochlokracja ==== | ||
+ | |||
+ | * Każde negatywne wydarzenie powoduje Rewolucję lub Powstanie w losowej własnej prowincji | ||
+ | * Jednostki rozbite dezerterują i stają się niezależne, | ||
+ | * Zmiany ZL są dwa razy silniejsze (np. zamiast zmiany o -1 ZL zmienia się o -2) | ||
+ | ==== Pacyfizm ==== | ||
+ | |||
+ | * Koszt rekrutacji jednostek zwiększony dwukrotnie | ||
+ | * Koszt budowy budynków zmniejszony dwukrotnie | ||
+ | * +6 Niechęci jednostek | ||
+ | * -1 ZL w prowincjach narodowych | ||
+ | * Powstanie spowodowane buntowniczym ZL w prowincjach narodowych jest zastępowane strajkiem | ||
+ | ==== Państwo plemienne ==== | ||
+ | |||
+ | * Każda prowincja gromadzi własne zasoby i wznosi własne budynki; traktowana jest jak oddzielne państwo | ||
+ | * Może zwoływać wojowników plemiennych | ||
+ | * Wymusza rzemieślniczą OP | ||
+ | ==== Państwo zbójeckie ==== | ||
+ | * Jednostki: +100% zasobów z plądrowania | ||
+ | * Plądrowanie: | ||
+ | * +3 Niechęci | ||
+ | * -3 przyrostu zasobów | ||
+ | * Regionalne: -2 ZŁO kosztu rekrutacji | ||
+ | * Zapewnia darmowych Bandytów lub regionalnych Bandytów w wybranej prowincji co (k6) tur | ||
+ | |||
+ | ==== Republika faszystowska ==== | ||
+ | |||
+ | * Buduje Parlament | ||
+ | * Parlament: -1 ZŁO | ||
+ | * Jednostki: -1 ŻYW kosztu rekrutacji | ||
+ | * Ulepszenia jednostek tańsze o -1 wybranego zasobu | ||
+ | * Zapewnia darmowe Bataliony Szturmowe | ||
+ | * Uchwała partii pozwala zbudować budynek, zrekrutować jednostkę lub przeprowadzić handel co 4 tury | ||
+ | ==== Republika oligarchiczna ==== | ||
+ | |||
+ | * Buduje Parlament zamiast Pałacu | ||
+ | * Co (4+k4) tury Oligarchowie lobbują przeciw poczynaniom Gracza i traci on turę | ||
+ | * Fabryka: +1 ZŁO | ||
+ | * Pozwala zastąpić do 4 sztuk surowca złotem podczas rekrutacji lub budowy (1 na turę) | ||
+ | ==== Republika parlamentarna ==== | ||
+ | |||
+ | * Buduje Parlament zamiast Pałacu | ||
+ | * Parlament: -1 ZŁO | ||
+ | * Wioska: +1 ZŁO | ||
+ | * Uchwała parlamentu pozwala zbudować budynek, rekrutować jednostkę lub przeprowadzić handel co 4 tury. | ||
+ | ==== Republika prezydencka ==== | ||
+ | |||
+ | * Buduje Parlament zamiast Pałacu | ||
+ | * Może wznieść Pałac Prezydencki | ||
==== Republika rad ==== | ==== Republika rad ==== | ||
Linia 111: | Linia 202: | ||
* Pozostaje w obowiązkowym sojuszu z Ustrojem komunistycznym; | * Pozostaje w obowiązkowym sojuszu z Ustrojem komunistycznym; | ||
* Handel z państwem komunistycznym zapewnia +1 przekazywanego surowca dla odbiorcy | * Handel z państwem komunistycznym zapewnia +1 przekazywanego surowca dla odbiorcy | ||
- | ==== Republika prezydencka | + | * Niemożliwy jest wybuch rewolucji- wszelkie efekty są ignorowane |
+ | * Powstania w sąsiednich państwach są zastępowane rewolucją | ||
+ | ==== Samodzierżawie | ||
- | * Buduje Parlament zamiast Pałacu | + | * Pozwala budować Gubernię i Stanicę |
- | * Może wznieść Pałac Prezydencki | + | * +1 Niechęci jednostek |
- | ==== Republika parlamentarna ==== | + | * -1 przyrostu ZŁO |
+ | * +2 przyrostu MET | ||
+ | * +1 limitu jednostek elitarnych za każdą posiadaną prowincję | ||
+ | * Ignoruje efekty zadowolenia ludności w prowincjach narodowych | ||
+ | * Przyśpiesza zdobywanie kart Strategii o 1 turę (min. 1 tura) | ||
- | * Buduje Parlament zamiast Pałacu | ||
- | * Parlament: -1 ZŁO | ||
- | * Wioska: +1 ZŁO | ||
- | * Uchwała parlamentu pozwala zbudować budynek, rekrutować jednostkę lub przeprowadzić handel co 4 tury. | ||
- | ==== Republika oligarchiczna ==== | ||
- | * Buduje Parlament zamiast Pałacu | + | ==== Socjaldemokracja Europejska |
- | * Co (4+k4) tury Oligarchowie lobbują przeciw poczynaniom Gracza i traci on turę | + | |
- | * Fabryka: +1 ZŁO | + | |
- | * Pozwala zastąpić do 4 sztuk surowca złotem podczas rekrutacji lub budowy (1 na turę) | + | |
- | ==== Żydomasońska republika fasadowa | + | |
+ | * -2 przyrostu ZŁO | ||
+ | * Dotacje pozwalają poświęcić 1 ZŁO za 1 ŻYW, MAT lub MET w każdej turze. | ||
+ | * +6 Niechęci jednostek | ||
+ | * Wioska: +1 ZŁO | ||
+ | * Wioska: -2 MAT, -1 PAL kosztu budowy | ||
* Buduje Parlament zamiast Pałacu | * Buduje Parlament zamiast Pałacu | ||
- | * Pozwala budować Synagogę | + | * Powstanie spowodowane buntowniczym ZL w prowincjach narodowych jest zastępowane strajkiem |
- | * Pozwala budować Lożę | + | ==== Sułtanat |
- | * Fabryka: +1 ZŁO | + | |
- | ==== Żydomasońska monarchia fasadowa | + | |
- | + | ||
- | * Pozwala budować Synagogę | + | |
- | * Farma: +1 ZŁO | + | |
- | * Pozwala budować Lożę | + | |
* Pałac: +2 ZŁO | * Pałac: +2 ZŁO | ||
+ | * Wola sułtana pozwala zbudować budynek, zrekrutować jednostkę lub przeprowadzić handel co 4 tury | ||
+ | * +1 przyrostu ZŁO | ||
+ | ==== Szogunat ==== | ||
+ | |||
+ | * Nowo rekrutowane jednostki: +2 PD | ||
+ | * Jednostki rozbite mają 40% szans na popełnienie seppuku (rozwiązanie) | ||
+ | * Twierdze: -2 KAM, -2 DRE kosztu budowy | ||
+ | * +3 limitu jednostek elitarnych | ||
+ | * Jednostki na 4 poziomie doświadczenia (od 10 PD) stają się Elitą | ||
+ | * Może wzywać wasali | ||
+ | ==== Teokracja objawiona ==== | ||
+ | |||
+ | * +1 limitu jednostek elitarnych za każdą posiadaną Świątynię | ||
+ | * Kawaleria: -1 ŻYW kosztu rekrutacji | ||
+ | * +1 PD za plądrowanie budynków wroga | ||
+ | * Wsparcie (Szamani lub medycy) mogą szkolić jednostki (+1 PD wybranej jednostce w podprowincji) w czasie swojej tury (nie wyżej niż PD Szamana) | ||
+ | * Wymusza rzemieślniczą OP | ||
+ | * Budynki niedostarczające surowców mogą przemieszczać się z Szybkością 1 | ||
+ | * Pozwala handlować jeńcami z państwami trzecimi | ||
==== Żydokomunistyczna republika fasadowa ==== | ==== Żydokomunistyczna republika fasadowa ==== | ||
Linia 148: | Linia 254: | ||
* Pozostaje w obowiązkowym sojuszu z Ustrojem komunistycznym; | * Pozostaje w obowiązkowym sojuszu z Ustrojem komunistycznym; | ||
* Handel z państwem komunistycznym zapewnia +1 przekazywanego surowca dla odbiorcy | * Handel z państwem komunistycznym zapewnia +1 przekazywanego surowca dla odbiorcy | ||
- | ==== Kahał | + | * Niemożliwy jest wybuch rewolucji- wszelkie efekty są ignorowane |
+ | * Powstania w sąsiednich państwach są zastępowane rewolucją | ||
+ | ==== Żydomasońska monarchia fasadowa | ||
* Pozwala budować Synagogę | * Pozwala budować Synagogę | ||
- | * +1 ZŁO za każdą posiadaną prowincję | + | * Farma: |
- | * Pozwala | + | * Pozwala |
- | ==== Pacyfizm ==== | + | * Pałac: +2 ZŁO |
- | * Koszt rekrutacji jednostek zwiększony dwukrotnie | + | ==== Żydomasońska republika fasadowa |
- | * Koszt budowy budynków zmniejszony dwukrotnie | + | |
- | * +6 Niechęci jednostek | + | |
- | ==== Hierokracja ==== | + | |
- | + | ||
- | * Świątynia: | + | |
- | * Światynia: +1 ZŁO, +1 ŻYW | + | |
- | * Pozwala rekrutować Fanatyków religijnych w Świątyniach | + | |
- | * +1 limitu jednostek elitarnych za każdą posiadaną Świątynię | + | |
- | ==== Korporokracja ==== | + | |
- | + | ||
- | * Pozwala budować Siedzibę korporacji | + | |
- | * +1 przychodu wybranego zasobu na turę | + | |
- | ==== Autorytaryzm ==== | + | |
- | + | ||
- | * +2 limitu jednostek elitarnych | + | |
- | * Nowo rekrutowane jednostki: +1 PD | + | |
- | * Huta: +1 MET | + | |
- | * Warsztaty, Stocznia: -2 MAT kosztu budowy | + | |
- | ==== Junta ==== | + | |
- | + | ||
- | * Jednostki: -3 wybranego zasobu kosztu rekrutacji | + | |
- | * Koszary: -2 MAT kosztu budowy | + | |
- | * -1 przyrostu ZŁO | + | |
- | * +1 przychodu MET i ŻYW | + | |
- | ==== Ochlokracja ==== | + | |
- | + | ||
- | * Każde negatywne wydarzenie powoduje Rewolucję lub Powstanie w losowej własnej prowincji. | + | |
- | * Jednostki rozbite dezerterują i stają się neutralne, plądrując prowincję i napadając słabe jednostki Gracza. | + | |
- | ==== Państwo plemienne ==== | + | |
- | + | ||
- | * Każda prowincja gromadzi własne zasoby i wznosi własne budynki; traktowana jest jak oddzielne państwo | + | |
- | ==== Chanat ==== | + | |
- | + | ||
- | * Kawaleria: -2 ŻYW, -1 MET kosztu budowy | + | |
- | * +100% zasobów z plądrowania | + | |
- | * Budynki niedostarczające surowców mogą przemieszczać się z Szybkością 1 | + | |
- | * Zabrania budowy Twierdz | + | |
- | ==== Republika faszystowska | + | |
* Buduje Parlament zamiast Pałacu | * Buduje Parlament zamiast Pałacu | ||
- | * Parlament: -1 ZŁO | + | * Pozwala budować Synagogę |
- | * Jednostki: -1 ŻYW kosztu rekrutacji | + | * Pozwala budować Lożę |
- | * Ulepszenia jednostek tańsze o -1 wybranego zasobu | + | * Fabryka: +1 ZŁO |
- | * Zapewnia darmowe Bataliony Szturmowe co 6 tur w stolicy (jeśli posiada Parlament) | + | |
- | * Uchwała partii pozwala zbudować budynek, zrekrutować jednostkę lub przeprowadzić handel co 4 tury. | + | |
====== Zobacz też ====== | ====== Zobacz też ====== | ||
* [[k_k3jednostkilista]] | * [[k_k3jednostkilista]] |