Mongolopedia Wolna Encyklopedia

Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.

Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


mm:mm_4_rasa

Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Poprzednia rewizja po obu stronach Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
mm:mm_4_rasa [2018/01/09 17:47]
patryk
mm:mm_4_rasa [2018/01/10 21:03] (aktualna)
patryk [Tadżyk]
Linia 39: Linia 39:
 ^Premie do Współczynników|+1 INT\\ +1 ZRĘ\\ +1 WYT|-| ^Premie do Współczynników|+1 INT\\ +1 ZRĘ\\ +1 WYT|-|
 ^Premie do Umiejętności|+1 do Karabinów\\ +1 do Pistoletów\\ +1 do Jeździectwa\\ +1 do Tropienia|-| ^Premie do Umiejętności|+1 do Karabinów\\ +1 do Pistoletów\\ +1 do Jeździectwa\\ +1 do Tropienia|-|
-^Dostępne klasy|Awanturnik\\ Bard\\ Detektyw\\ Iluzjonista\\ Kapłan\\ Kozak\\ Kupiec\\ Łotrzyk\\ Łupieżca\\ Mag|Mechanik\\ Medyk\\ Mistyk\\ Mnich\\ Siepacz\\ Strzelec\\ Uczony\\ Złodziej\\ Żołnierz|+^Dostępne klasy|Awanturnik\\ Bard\\ Detektyw\\ Iluzjonista\\ Kapłan\\ Kozak\\ Kupiec\\ Łotrzyk\\ Łupieżca\\ Mag|Medyk\\ Mistyk\\ Mnich\\ Robotnik\\ Siepacz\\ Strzelec\\ Uczony\\ Złodziej\\ Żołnierz|
 ^Najpopularniejsza religia|Prawosławie\\ Islam|| ^Najpopularniejsza religia|Prawosławie\\ Islam||
 ^Języki początkowe|Kazachski, rosyjski|| ^Języki początkowe|Kazachski, rosyjski||
Linia 70: Linia 70:
 ^Premie do Współczynników|+1 INT\\ +1 ZRĘ\\ +1 WYT|-| ^Premie do Współczynników|+1 INT\\ +1 ZRĘ\\ +1 WYT|-|
 ^Premie do Umiejętności|+1 do Zbieractwa\\ +1 do Łuku\\ +1 do Przetrwania\\ +1 do Tropienia|-| ^Premie do Umiejętności|+1 do Zbieractwa\\ +1 do Łuku\\ +1 do Przetrwania\\ +1 do Tropienia|-|
-^Dostępne klasy|Alchemik\\ Bard\\ Czarnoksiężnik\\ Kozak\\ Kupiec\\ Łotrzyk\\ Łowca\\ Łucznik\\ Łupieżca\\ Mag|Mag bojowy\\ Mistyk\\ Partyzant\\ Rzemieślnik\\ Siepacz\\ Strzelec\\ Szaman\\ Uzdrowiciel\\ Wojownik\\ Złodziej|+^Dostępne klasy|Alchemik\\ Bard\\ Czarnoksiężnik\\ Kozak\\ Kupiec\\ Łotrzyk\\ Łowca\\ Łucznik\\ Łupieżca\\ Mag|Mag bojowy\\ Mistyk\\ Nojon\\ Partyzant\\ Rzemieślnik\\ Siepacz\\ Strzelec\\ Szaman\\ Uzdrowiciel\\ Wojownik\\ Złodziej|
 ^Najpopularniejsza religia|Kalifizm|| ^Najpopularniejsza religia|Kalifizm||
 ^Języki początkowe|Kirgiski|| ^Języki początkowe|Kirgiski||
Linia 86: Linia 86:
   * Chcesz być doskonałym myśliwym, czy to korzystającym z broni palnej, czy łuków (Strzelec lub Łowca do wyboru)   * Chcesz być doskonałym myśliwym, czy to korzystającym z broni palnej, czy łuków (Strzelec lub Łowca do wyboru)
   * Należeć do wielkiego, stepowego kręgu kulturowego   * Należeć do wielkiego, stepowego kręgu kulturowego
 +\\
 +
 ===== Koreańczyk ===== ===== Koreańczyk =====
 <WRAP 400px right> <WRAP 400px right>
Linia 94: Linia 96:
 ^Premie do Współczynników|+2 ZRĘ\\ +1 WYT\\ +1 PER| -1 SIŁ| ^Premie do Współczynników|+2 ZRĘ\\ +1 WYT\\ +1 PER| -1 SIŁ|
 ^Premie do Umiejętności|+1 do Nawigacji\\ +1 do Łuków\\ +1 do Włóczni\\ +1 do Lekkiego Pancerza|-| ^Premie do Umiejętności|+1 do Nawigacji\\ +1 do Łuków\\ +1 do Włóczni\\ +1 do Lekkiego Pancerza|-|
-^Dostępne klasy|Alchemik\\ Bard\\ Czarnoksiężnik\\ Druid\\ Iluzjonista\\ Kupiec\\ Kusznik\\ Łotrzyk\\ Łowca\\ Łupieżca\\ Mag\\ Mag bojowy| Mandaryn\\ Mistyk\\ Mnich\\ Nekromanta\\ Rzemieślnik\\ Siepacz\\ Szaman\\ Uczony\\ Uzdrowiciel\\ Wojownik\\ Złodziej\\ Żeglarz|+^Dostępne klasy|Alchemik\\ Bard\\ Czarnoksiężnik\\ Druid\\ Iluzjonista\\ Kupiec\\ Kusznik\\ Łotrzyk\\ Łowca\\ Łucznik\\ Łupieżca\\ Mag\\ Mag bojowy| Mandaryn\\ Mistyk\\ Mnich\\ Nekromanta\\ Rzemieślnik\\ Siepacz\\ Szaman\\ Uczony\\ Uzdrowiciel\\ Wojownik\\ Złodziej\\ Żeglarz|
 ^Najpopularniejsza religia|Kalifizm|| ^Najpopularniejsza religia|Kalifizm||
 ^Języki początkowe|Koreański|| ^Języki początkowe|Koreański||
Linia 122: Linia 124:
 ^Premie do Współczynników|+1 SIŁ\\ +1 SZY\\ +1 PER|-| ^Premie do Współczynników|+1 SIŁ\\ +1 SZY\\ +1 PER|-|
 ^Premie do Umiejętności|+2 do Łuku\\ +1 do Długiego Ostrza\\ +1 do Jeździectwa|-| ^Premie do Umiejętności|+2 do Łuku\\ +1 do Długiego Ostrza\\ +1 do Jeździectwa|-|
-^Dostępne klasy|Bard\\ Czarnoksiężnik\\ Druid\\ Iluzjonista\\ Kupiec\\ Kusznik\\ Łotrzyk\\ Łowca\\ Łupieżca\\ Mag\\ Mag bojowy| Mandaryn\\ Mistyk\\ Mnich\\ Nekromanta\\ Nojon\\ Rzemieślnik\\ Siepacz\\ Szaman\\ Uzdrowiciel\\ Wojownik\\ Złodziej|+^Dostępne klasy|Bard\\ Czarnoksiężnik\\ Druid\\ Iluzjonista\\ Kupiec\\ Kusznik\\ Łotrzyk\\ Łowca\\ Łucznik\\ Łupieżca\\ Mag\\ Mag bojowy| Mandaryn\\ Mistyk\\ Mnich\\ Nekromanta\\ Nojon\\ Rzemieślnik\\ Siepacz\\ Szaman\\ Uzdrowiciel\\ Wojownik\\ Złodziej|
 ^Najpopularniejsza religia|Kalifizm|| ^Najpopularniejsza religia|Kalifizm||
 ^Języki początkowe|Chiński|| ^Języki początkowe|Chiński||
Linia 157: Linia 159:
 ^Premie do Współczynników|+1 ZRĘ\\ +2 SZY|-| ^Premie do Współczynników|+1 ZRĘ\\ +2 SZY|-|
 ^Premie do Umiejętności|+3 do Łuku\\ +1 do Przetrwania\\ +2 do Jeździectwa|-1 do Negocjacji\\ -1 do Ciężkiego Pancerza| ^Premie do Umiejętności|+3 do Łuku\\ +1 do Przetrwania\\ +2 do Jeździectwa|-1 do Negocjacji\\ -1 do Ciężkiego Pancerza|
-^Dostępne klasy|Alchemik\\ Bard\\ Czarnoksiężnik\\ Druid\\ Iluzjonista\\ Kupiec\\ Łotrzyk\\ Łowca\\ Łupieżca\\ Mag\\ Mag bojowy| Mandaryn\\ Mistyk\\ Mnich\\ Nekromanta\\ Nojon\\ Rzemieślnik\\ Siepacz\\ Szaman\\ Uzdrowiciel\\ Wojownik\\ Złodziej|+^Dostępne klasy|Alchemik\\ Bard\\ Czarnoksiężnik\\ Iluzjonista\\ Kupiec\\ Łotrzyk\\ Łowca\\ Łucznik\\ Łupieżca\\ Mag\\ Mag bojowy| Mandaryn\\ Mistyk\\ Mnich\\ Nekromanta\\ Nojon\\ Rzemieślnik\\ Siepacz\\ Szaman\\ Uzdrowiciel\\ Wojownik\\ Złodziej|
 ^Najpopularniejsza religia|Kalifizm|| ^Najpopularniejsza religia|Kalifizm||
 ^Języki początkowe|Mongolski|| ^Języki początkowe|Mongolski||
Linia 184: Linia 186:
 ^Premie do Współczynników|+2 SIŁ\\ +2 WYT|-1 INT| ^Premie do Współczynników|+2 SIŁ\\ +2 WYT|-1 INT|
 ^Premie do Umiejętności|+1 do Alchemii\\ +1 do Odporności\\ +1 do Szabrownictwa\\ +1 do Zbieractwa\\ +1 do Przetrwania\\ +1 do Akrobatyki|-1 do Mechaniki\\ -1 do Etykiety| ^Premie do Umiejętności|+1 do Alchemii\\ +1 do Odporności\\ +1 do Szabrownictwa\\ +1 do Zbieractwa\\ +1 do Przetrwania\\ +1 do Akrobatyki|-1 do Mechaniki\\ -1 do Etykiety|
-^Dostępne klasy|Alchemik\\ Awanturnik\\ Bard\\ Detektyw\\ Kapłan\\ Kozak\\ Kupiec\\ Łotrzyk\\ Łupieżca\\ Mag\\ Mechanik\\ Medyk|Mistyk\\ Mnich\\ Nekromanta\\ Partyzant\\ Siepacz\\ Strzelec\\ Szaman\\ Uzdrowiciel\\ Złodziej\\ Żeglarz\\ Żołnierz|+^Dostępne klasy|Alchemik\\ Awanturnik\\ Bard\\ Detektyw\\ Kapłan\\ Kozak\\ Kupiec\\ Łotrzyk\\ Łupieżca\\ Mag\\ Medyk|Mistyk\\ Mnich\\ Nekromanta\\ Partyzant\\ Robotnik\\ Siepacz\\ Strzelec\\ Szaman\\ Uzdrowiciel\\ Złodziej\\ Żeglarz\\ Żołnierz|
 ^Najpopularniejsza religia|Prawosławie|| ^Najpopularniejsza religia|Prawosławie||
 ^Języki początkowe|Rosyjski|| ^Języki początkowe|Rosyjski||
Linia 214: Linia 216:
 ^Premie do Współczynników|+1 SIŁ\\ +1 ZRĘ\\ +1 PER|-| ^Premie do Współczynników|+1 SIŁ\\ +1 ZRĘ\\ +1 PER|-|
 ^Premie do Umiejętności|+1 do Broni Obuchowej\\ +1 do Pierwszej Pomocy\\ +1 do Przetrwania\\ +1 do Zaklinania|-| ^Premie do Umiejętności|+1 do Broni Obuchowej\\ +1 do Pierwszej Pomocy\\ +1 do Przetrwania\\ +1 do Zaklinania|-|
-^Dostępne klasy|Alchemik\\ Bard\\ Czarnoksiężnik\\ Druid\\ Kupiec\\ Łotrzyk\\ Łowca\\ Łupieżca\\ Mag\\ Mag bojowy|Mistyk\\ Mnich\\ Nekromanta\\ Partyzant\\ Rzemieślnik\\ Siepacz\\ Strzelec\\ Uzdrowiciel\\ Wojownik\\ Złodziej|+^Dostępne klasy|Alchemik\\ Bard\\ Czarnoksiężnik\\ Detektyw\\ Kupiec\\ Łotrzyk\\ Łowca\\ Łupieżca\\ Mag\\ Mag bojowy|Mistyk\\ Nekromanta\\ Partyzant\\ Rzemieślnik\\ Siepacz\\ Strzelec\\ Uzdrowiciel\\ Wojownik\\ Złodziej|
 ^Najpopularniejsza religia|Kalifizm|| ^Najpopularniejsza religia|Kalifizm||
 ^Języki początkowe|Perski|| ^Języki początkowe|Perski||
Linia 235: Linia 237:
 \\ \\
 ===== Ujgur ===== ===== Ujgur =====
 +<WRAP 400px right>
 +
 +^Rasa|Ujgur||
 +^Wzrost|160-200 cm||
 +^Waga|40-100 kg||
 +^Premie do Współczynników|+2 INT\\ +2 CHA\\ +1 PER|-1 SZY|
 +^Premie do Umiejętności|+1 do Alchemii\\ +1 do Magii Mistycznej\\ +1 do Arkanów\\ +1 do Magii Iluzji\\ +1 do Wytwarzania|-1 do Magii Ciemności|
 +^Dostępne klasy|Alchemik\\ Bard\\ Czarnoksiężnik\\ Druid\\ Iluzjonista\\ Kupiec\\ Łotrzyk\\ Łucznik\\ Łupieżca\\ Mag\\ Mag bojowy|Mandaryn\\ Mistyk\\ Rzemieślnik\\ Siepacz\\ Uczony\\ Uzdrowiciel\\ Wojownik\\ Złodziej|
 +^Najpopularniejsza religia|Kalifizm||
 +^Języki początkowe|Ujgurski||
 +^Talenty rasowe|[[Talenty Ujgura mm4]]||
 +
 +</WRAP>
 +Ujgurzy to grupa etniczna pochodzenia tureckiego. Mieszkają głównie w regionie Xinjiang. Ich liczebność wynosi ok. 10 mln. Słowo „Ujgur” pochodzi od starotureckiego słowa „Uyγur”, co dosłownie oznacza „zjednoczeni”.
 +
 +Obecnie Ujgurzy w większości zamieszkują Xinjiang, jednakże migracja na to terytorium odbyła się dopiero w drugiej połowie IX wieku. W starożytności Ujgurzy byli uważani za członków rasy tureckiej, która miała duży wpływ między innymi na stosunki chińskich imperiów, szczególnie za czasów panowania dynastii Tang (618–907). Nie tylko chińskie źródła zawierają informacje o Ujgurach, ale także arabskie, perskie oraz europejskie, zebrane w średniowieczu. Zapiski w języku Ujgurów również są dostępne, ale są to głównie fragmentaryczne ręcznie wykonane inskrypcje. Byli opisywani jako ludzie nie posiadający stałych mieszkań, prowadzący koczowniczy tryb życia. Między V a VI wiekiem lud ujgurski zaczął przemieszczać się z wcześniej zajmowanego terenu, na północny zachód od rzeki Orchon w górnej Mongolii, na wschód, w pobliże rzeki Tula. Mniejsza grupa wyemigrowała w okolice gór Tienszan. W połowie VI wieku znowu się przenieśli, tym razem w pobliże rzeki Selenga. W VII i VIII wieku Ujgurzy stali się potężną nacją. Współpracowali z dynastią Tang w celu pokonania Tujue – grupy, z którą Ujgurzy walczyli już wcześniej. Gdy Ujgurzy ustanowili swój własny chanat, ich sposób życia zmienił się z koczowniczego na osiadły. W roku 840 ujgurski chanat upadł i Ujgurzy przemieścili się na południe oraz zachód. Większość osiedliła się w pobliżu gór Tienszan. Następnie podzielili się na trzy grupy: pierwsza przeniosła się na Wyżynę Pamirską, zakładając królestwo, którego panowanie trwało od IX do XIII wieku; druga ulokowała się w Korytarzu Gansu (później podbita przez Zachodnie Xia w pierwszej połowie XI wieku); trzecia natomiast wyemigrowała do dzisiejszej prefektury Turfanu, tworząc królestwo podbite przez mongolską dynastię Yuan w XIII wieku. W 1759 dynastia Qing podbiła większość północno-zachodniego terytorium dzisiejszego Xinjiangu i włączyła je do swojego imperium. W 1864 Ujgurzy zbuntowali się i wyparli Qingów ze Wschodniego Turkiestanu i utworzyli niepodległe państwo Yettishar. W 1876 Qing zaatakowało królestwo ujgurskie, ponownie przyłączając je do Chin. Dynastia zawarła wówczas układ z Rosjanami i zaanektowała państwo Ujgurów, nadając terytorium nazwę Prowincja Xinjiang.
 +
 +Ujgurzy wiedli nomadyczny tryb życia, jednak w połowie IX wieku zajęli się rolnictwem oraz hodowlą roślin i zwierząt. Dużo handlowali z Chińczykami, najwięcej swoimi wyrobami rzemieślniczymi. Ujgurska gospodarka oparta jest na przemyśle lekkim oraz uprawie owoców, bawełny, zboża oraz ryżu. Ujgurska ziemia jest bogata w ropę i złoża mineralne. Wytwarzają także dywany, charakterystyczne nakrycia głowy oraz noże.
 +
 +Manichejczycy i nestorianie przedstawili elementy kultury zachodniej Ujgurom, m.in. greckiej, centralnej i wschodniej Azji, a także malarstwo naścienne i sztukę iluminacji. W czasie panowania dynastii mongolskiej, istniały dwa ośrodki kulturalne: islamski z centrum w Kaszgarze oraz buddyjski z centrum w Turfanie. W obszarze kultury islamskiej używano języka arabskiego, natomiast w buddyjskim staroturecki (ujgurski) był nadal w użyciu. Ujgurzy posługiwali się swoim własnym stylem we wzornictwie. Inspiracje czerpali z natury: z kwiatów, zwierząt, krajobrazu, figur geometrycznych. Projekty posiadały unikalne formy, miały zwartą organizację oraz bogate kolory. Wzorów tych używali na porządku dziennym, m.in. na ubraniach, butach, biżuterii, wystroju wnętrz domostw.
 +
 +Typowym strojem dla Ujgurów są w przypadku męskim długie szaty, a w przypadku damskim kamizelka założona na suknię. Wszyscy Ujgurzy, niezależnie od płci czy wieku noszą zdobione nakrycia głowy.
 +
 +Wybierz Ujgura, jeżeli:
 +  * Chcesz być uzdolnionym magiem lub alchemikiem
 +  * Chcesz wytwarzać znakomite przedmioty jako Rzemieślnik
 +  * Chcesz być inteligenty i charyzmatyczny
 ===== Uzbek ===== ===== Uzbek =====
 +<WRAP 400px right>
 +
 +^Rasa|Uzbek||
 +^Wzrost|150-200 cm||
 +^Waga|40-90 kg||
 +^Premie do Współczynników|+2 INT\\ +1 CHA\\ +1 SZY|-|
 +^Premie do Umiejętności|+1 do Magii Mistycznej\\ +1 do Arkanów\\ +1 do Magii Iluzji\\ +1 do Magii Ciemności\\ +1 Magii Natury|-1 do Odporności|
 +^Dostępne klasy|Alchemik\\ Bard\\ Czarnoksiężnik\\ Druid\\ Iluzjonista\\ Kupiec\\ Łotrzyk\\ Łowca\\ Łucznik\\ Mag\\ Mag bojowy|Mandaryn\\ Mistyk\\ Nekromanta\\ Partyzant\\ Rzemieślnik\\ Siepacz\\ Uczony\\ Uzdrowiciel\\ Wojownik\\ Złodziej|
 +^Najpopularniejsza religia|Kalifizm||
 +^Języki początkowe|Uzbecki||
 +^Talenty rasowe|[[Talenty Uzbeka mm4]]||
 +
 +</WRAP>
 +Uzbecy to najliczniejszy naród Azji Środkowej zamieszkujący Zachód Wielkiego Imperium Mongolskiego, a także sąsiednie państwa: Afganistan i Kazachstan. Uzbecy wywodzą się z części turko-mongolskiej Białej Ordy rządzonej przez ród Szejbanidów, która po pewnym czasie została sturkizowana. W XIV wieku grupa ta przyjęła nazwę Uzbecy, której pochodzenie jest niejasne; być może wywodzi się ona od imienia chana Złotej Ordy Ozbega (1313 - 1341). Inne teorie mówią nazwa że pochodzi od wyrażenia //oʻz bek//, oznaczającego //rządzący sobą//.
 +
 +Za panowania chana Abu al-Chajr-chana (1428 – 1468) Uzbecy przenieśli się na tereny w dolnym biegu Syr-darii i zaczęli interweniować w walki pomiędzy poszczególnymi gałęziami Timurydów, co pozwoliło im w swoich łupieżczych wyprawach docierać do Chorezmu i Transoksanii. Państwo Uzbeków rozpadło się po śmierci Abu al-Chajr-chana, jednak jego restauracji dokonał jego wnuk, Muhammad Szejbani (1500 – 1510), któremu udało się opanować większość Azji Środkowej. Stopniowo Uzbecy przemieszali się z innymi tureckojęzycznymi ludami tego regionu, zarówno koczowniczymi jak i osiadłymi, które przejęły od nich ich nazwę. Na początku XX wieku Uzbekami nazywano osiadłych, turko- lub persko-języcznych mieszkańców Turkiestanu (Azji Środkowej), w odróżnieniu od koczowniczych Kirgizów i Turkmenów. Główne zajęcia to rolnictwo, handel, rzemiosło oraz hodowla zwierząt. Bardzo silne są perskie wpływy kulturowe, szczególnie widoczne w architekturze, sztuce i nauce.
 +
 +W grze Uzbek jest najbardziej nastawioną na magię Ras. Wysokie premie do Inteligencji oraz do czterech szkół magii powodują, że jest to idealna Rasa dla Maga. Sporym udogodnieniem jest także premia do Szybkości, co pozwala ciekawie ukształtować postać.
 +
 +Wybierz Uzbeka, jeżeli:
 +  * Chcesz stworzyć postać władającą wieloma szkołami magii
 +  * Chcesz być szybszy niż inne Postaci
 +  * Najbardziej odpowiada Ci archetyp mędrca i maga
 ===== Zobacz też ===== ===== Zobacz też =====
   * [[mm4 instrukcja]]   * [[mm4 instrukcja]]
   * [[strona główna]]   * [[strona główna]]
mm/mm_4_rasa.1515516471.txt.gz · ostatnio zmienione: 2018/01/09 17:47 przez patryk