====== Almanach Wiedzy o Mongolii ====== **Almanach Wiedzy o Mongolii**, w skrócie **Almanach**- największe źródło pisane zawierające informacje na temat świata //Mongolian Mercenaries//. Pierwsze zapiski pochodzą z 2009 roku. Almanach jest nadal rozwijany przez [[Mongolopedyści|Mongolopedystów]] i obecnie (lipiec 2014) składa się z pięciu ukończonych tomów ręcznie pisanych oraz ilustrowanych manuskryptów, do tego tom szósty jest w przygotowaniu.\\ Każdy tom Almanachu zawiera informacje na temat dowolnie wybranego przez autora zagadnienia, przez co układ tematów jest chaotyczny i nie posiada on spisu treści, co powoduje, że do szybkiego znalezienia informacji potrzebna jest doskonała znajomość całego Almanachu. Na końcu każdego tomu znajduje się lista z wszystkimi [[Tytuły Kalifa|Tytułami Kalifa]].\\ [[Mongolopedia]] jest elektronicznym odpowiednikiem Almanachu. ===== Zawartość poszczególnych tomów ===== ==== Tom I ==== Strona tytułowa pierwszego tomu stanowi wzór dla każdego kolejnego- pod ilustracją znajduje się tytuł oraz motto: //Napisz więc, co widziałeś, i to, co jest, i co potem musi się stać.// (Ap 1,19). Kolejne kilka stron przedstawia pierwotne wyobrażenia o [[Wielkie Imperium Mongolskie|Imperium]], przez które przebija prostota i prymitywizm formy. Omawiane są następujące tematy: * //Wyprawy Mongołów do Narni// * //Największy mongolski naukowiec// * //Typowe uzbrojenie mongolskie// * //Oblężenie Szanghaju// * //Mongolskie machiny wojenne// (także pierwsze wzmianki o [[Kawaleria Wschodzącego Słońca|Kawalerii Wschodzącego Słońca]]) * //Sprawdzian Gwardii Chana// * //Mongolska gospodarka rolna// * //Gwardzista Chana// * //Szturm Hordy na CKM// (dwie panoramy) * //Chincaj// W tym momencie da zauważyć się zmianę autora, a kolejna kartka sprawia wrażenie dodanej później. Zawiera ona pierwsze koncepcje prostokątnego kształtu świata oraz budowy [[Sklepienie|Sklepienia]]. Następnie przedstawiona jest teoria [[Mustafoleusz II|Mustafoleusza II]] i kopalnia fosforytów oraz elektrownie.\\ Następnie można wyodrębnić część wojskowo-naukowo-administracyjną, w której znajdują się następujące tematy: * //Marynarka mongolska// * //Mongolski okręt podwodny// * //Katapulta kosmiczna// * //Układ pierwiastków mongolskich// * //Różne teorie budowy świata// * //Armia Imperium// (tu opisane są także [[jednostki dlugosci w mongolii|jednostki długości]]) * //Komputer mongolski// * //Wielki Churał i podział administracyjny Imperium// * //Gospodarka// * //Karta praw wiernego i niewiernego// * //Poczta mongolska// * //Pieniądz// * //Mongolscy Assasyni// * //Szamani// * //Ubiór// * //Pismo mongolskie// Kolejna część pierwszego tomu porusza najróżniejsze, czasami odległe tematycznie kwestie, a wśród nich: * //Algorytm Mohammeda Mustafy Szamana// * //Żarty mongolskie// * //Architektura Imperium// * //Fauna Imperium// * //Choroby// * //Ułan Bator// * //Karta Praw Podstawowych Kalifa// * //Mongolski Assasyn w akcji// * //Koszykówka mongolska// * //Najnowsze wynalazki i nowinki techniczne// * //Wielka Pompa// Tom I zawiera też niezwykle cenne, pierwsze wersje tekstów dwóch pieśni: * //Gaude Mater Mongolia// * //Przyjechał Wołko// Ostatnie dwa fragmenty wyraźnie są dziełem innego autora, lecz stanowią ważne źródło wiedzy na dane tematy: * //Struktura społeczna Imperium// * //Pozyskiwanie niewolników// ==== Tom II ==== Strona tytułowa II Tomu nawiązuje do poprzedniej części Almanachu. Ciekawostką z pewnością jest fakt, że całość jest dziełem jednego autora. Ten tom posiada także barwne ilustracje, co należy do rzadkości. Zgodnie z kolejnością tematów, zawarte następujące rozdziały: * //Wołko Kołko 666// * //Mongolskie jednostki masy// * //Opera "Kalif"// * //JESTEŚ GŁUPSZY OD SAMEGO SIEBIE//- pierwszy obrazek o takiej treści, porusza swoim realizmem i głębokością treści, stanowi niedościgniony wzór do naśladowania, * //Flora Mongolii// Następnie można wyodrębnić część poświęconą grom i rozrywce: * //Szachy mongolskie// * //Brydż mongolski// * //Oddaj mu swoje honory// Kolejne fragmenty poświęcone są różnorodnym tematom: * //Jurty piętrowe// * //Mongolskie sztandary i inne oznaki bojowe// * //Łopatkowiec// * //Podstawowy szyk armii Imperium do rozgrywania walnych bitew// * //Ajmaki Imperium//- główna część tej części Almanachu. Zawiera dane (ludność, powierzchnia, stolica) na temat każdego ajmaku Imperium oraz barwną ilustrację flagi ajmaku. * //Prowincje Imperium//- jak wyżej, lecz odnośnie prowincji, * //Sztandary bojowe różnych formacji//- kolejny fragment zawierający barwne ilustracje, * //Wnętrze jurty// * //Stopnie wojskowe w Gwardii Chana// * //Mongolski system podatkowy// * //Jeźdźcy Mongokalipsy//- nieukończone dzieło, przedstawiające 3 z 6 jeźdźców zwiastujących koniec świata, * //MongoMory// * //Kanon sztuki mongolskiej// * //Kuchnia mongolska// * //Mackonogi// * //Najdalszy zasięg wypraw mongolskich i ich skutki// * //Wszechświat i Sklepienie// * //Mohammed Mędrzec//- przedstawienie doświadczenia z marchwią i wodą oligoceńską, * //Krzyżówka//- element rozrywkowy, * //Rasy, klasy zawody (MM:tOT)//- materiał dodatkowy do [[MM:tOT]], przedstawiający wszystkie dostępne rasy i klasy wraz z premiami umiejętności; Almanach kończy się na Chińczyku-Magu. ==== Tom III ==== Tom III jest największy pod względem objętości ze wszystkich tomów. Powoli zauważa się zmianę celu istnienia Almanachu- zamiast źródła wiedzy o Imperium staje się zeszytem koncepcyjnym zawierającym dane z gier Kalisoftu, takich jak MM czy K&K. * Początek jest kontynuacją rodziału //Rasy, klasy, zawody (MM:tOT)//- od Chińczyka-Żeglarza do Szeolity-Zeloty. * //Żydoblin//- piewsze przedstawienie Żydoblina w sztuce. * //Arcydobliny// * III Tom Almanachu zawiera także kilka scenariuszy dzieł scenicznych, takich jak musicale i opery. Zawarte też one są następnej części Almanachu, której rozdziały noszą nazwy: * //Musical Wołko- kostiumy//- **ilustracje barwne** * //Walet kierowy- operetka tragiczna w 3 aktach// * //Walet kierowy- libretto// * //Kalifie, Kalifie//- pieśń * //Jesteś głupszy o samego siebie, po raz drugi//- interpretacja znanego już motywu autorstwa kogoś innego, niż w II Tomie * //Fraszki// Kolejna część Almanachu zdominowana jest przez materiały do gry K&K. Projekt nigdy nie został ukończony, ale zdobyte doświadczenia pozwoliły na opracowanie systemów K&K 2, K&K Reworked oraz wpłynęły na ostateczny wygląd K&G. Rozdziały poświęcone grze to: * //Ogólne założenia// * //Typy jednostek// * //Drzewka technologii// "Instrukcje" do K&K przedzielone są kilkoma informacjami nt. Drugiego Świata: * //Mohammed Tsorgin//- nota biograficzna bohatera Galloighfar z VI w. 2.s., [[Mohammed Tsorgin|Mohammeda Tsorgina]]. * //Fauna Drugiego Świata- zarys//- Fororak, Ścierwojad, Zębacz, Brzytwiak * //Kulty Drugiego Świata//- pierwsze informacje nt. religii wyznawanych w Drugim Świecie Następnie powraca temat K&K: * //Zespoły badawcze// * //Karty, tereny, dyplomacja// Część autorsko-koncepcyjna: * //Czołg KT-1// * //Sonet autorski// * //Czy to szaman, czy niewolnik// * //Mkną ze śmiercią w korowodzie...//- monumentalne, dwustronicowe dzieło ilustrujące poprzedzający je wiersz * //Kawalerzyści kazachscy// * //Kalifizm//- diagram ilustrujący hierarchię bóstw i pozostałych istot * //Zbrodnia to niesłychana...//- krótka opowiastka o zbrodni i karze * //A wszystko to...//- klasyczna gra słów opatrzona ilustracją * //K&K- doktryny// * //Mały poradnik: 100 sposobów na pozbycie się niewiernego- sposób 1.//- seria będzie z rzadka ciągnęła się do końca tomu, choć mimo ambitnego tytułu ukazanych zostało 8 sposobów, w tym ostatni w IV Tomie. Autor poradnika nie jest autorem pozostałej części Almanachu * //Cuda IV Ery//- ryciny przedstawiające 10 cudów świata * //Mały poradnik- sposób 2.// * //W naszej wiosce już o rana// * //Tarot mongolski//- prezentacja talii kart * //Mały poradnik: sposób 3. i 4.// * //Kalendarz, historia świata po wielkim zamachu//- kalendarium obejmuje okres od Wielkiego Zamachu do końca października 2013 r. * //K&K- listy jednostek// * //Mokra Cykada// * //Legenda o tugrikowym krzewie// * //Mały poradnik: sposób 5.// * //K&K- jednostki Kazachstanu i IV Rzeszy// * //Kameralna orkiestra wystawiająca operę Kalif//- **laureat Mongol Special Award** * //Wesoła pieśń karnawałowa// * //Chór przechrztów kujący broń// * //Mały poradnik: sposób 6// * //Dorf- samochody Kazachstanu// * //Flota Kazachstanu- wybrane okręty// * //Mongolscy hakerzy// * //Ballada o centaurze Makarym i upadku Narni//- najdłuższe pojedyncze dzieło zapisane w Almanachu, składa się z ponad 50 strof i pozostaje nieukończone. * //Mały poradnik: sposób 7.// * //System społeczny krajów na prawym brzegu Filipu// * //Legenda o krnąbrnym chanie// * //Fraszki// * //Machiny miotające- Szymperium// * //Sposoby jazdy na Mackonogu// * //Herb Szymperium// * //Mackonóg bombowy// * //Szymperium- wczesna piechota (ok. 30 r. 2.s.)// * //Flota Kazachstanu- rzuty z góry wybranych jednostek// * //Hymn Szymperium// * //Piechota Tomalii// * //Opowieść o pysznym podróżniku// * //Jesteś głupszy od samego siebie mój drogi Kracyku//- pierwsze użycie specjalnej pieczątki, która z czasem stała się symbolem ruchu Mongolopedystów * //Zamek w Tomalii- wizja mongolska// * //Qui Qui Qui//- znajdź 3 błędy * //Astanianka// * //Udoskonalony projekt wielkiej pompy// * //Przemiana w kawkę//- zaklęcie, którym władają Wyznawcy * //Pejzaż stepowy z drogą, kurhanem i Wieżą// * //Mongolska wyrzutnia rakiet// * //366 Chwalebnych Sztandarów//- mimo nazwy, widnieją na nich Wielkie Tytuły. III Tom zakończony jest wierszem- //Drogi w dal biegną i nie mają końca//. ==== Tom IV ==== Czwarty Tom Almanachu jest najkrótszy ze wszystkich, lecz jednocześnie pierwszym, w którym zastosowano papier lepszej jakości, zwiększający czytelność ilustracji. Na stronie tytułowej po raz pierwszy pojawia się //Jesteś głupszy od samego siebie, nawet na początku Almanachu//. * Strona pierwsza zawiera aż 3 tematy: //nabór ochotników do oddziału saperów//, //prawa naturalne// oraz //rebus z konceptem//. * //Naadam- gra przeglądarkowa Almanachu//- podano tu zasady tej emocjonującej i wciągającej gry, będącej rozwinięciem //Race over Mongolia//. Plansza ciągnie się przez kilka kolejnych stron. Następne kilka tematów jest przeplatane fraszkami. * //K&K- jednostki// * //Mały poradnik: sposób 8.// * //Dawno temu w Grecji// * //Jesteś głupszy od samego siebie, nawet na planie okręgu// * //K&K- jednostki c.d.// * //MM OS//- pierwsze założenia systemu operacyjnego w stylistyce MM * //Baza podniebna//- tajna broń lotnictwa Kazachstanu * //Flota turecka//- sylwetki i dane okrętów * //Siedem mongolskich cudów świata oraz Siedem mongolskich cudów świata, nie licząc Kalifa// * //Niewierni w Wielkim Imperium Mongolskim//- kompletne studium nt. egzaminu na wiernego, spisane przez autora wszystkich pozostałych notatek dotyczących niewiernych. * //Poezja awangardowa// Następna część Almanachu została spisana przez innego niż reszta autora, znanego już z informacji nt. niewiernych. * //Futbol mongolski// * //Przyśpiewki mongolskie// * //Jesteś głupszy od samego siebie, nawet w szabat// * //Bankomat mongolski// Almanach kończy się rozdziałem //Rodzaje dróg w Wielkim Imperium Mongolskim//. ==== Tom V ==== Strona tytułowa V Tomu Almanachu jest innego autorstwa, niż pozostałe. Pierwsze rozdziały księgi także zostały spisane przez innego niż zwykle autora, a są to: * //Jaśnie ociemniały zgubił swe sandały//- ilustracja znanej fraszki * //Demokratyczna koszykówka// Następna część jest mozaiką różnych tematów spisywaną przez różnych autorów. * //Kawaleria wschodzącego słońca// * //Fraszki// * //Fraszeczki mongolutkie// * //Overlords&Dragons//- ambitny projekt, nieukończony, lecz zmiany systemowe zostały włączone w MM 2 * //Cyberwojna- atak Kazachstanu na Mongosieć// * //Jesteś głupszy od samego siebie, nawet w mikołajki!// * //Poemat pastoralno-jasełkowy o Wołku//- //Dzyń, dzyń, dzyń!// * //Flota Rep. Tureckiej// * //Żydongoł// * //Antykalif// * //Pozdrowienia z Mongolii// * //Logo Mongosieci// * //Wydarzenia historyczne 2.s.// * //Kazachskie twierdze// * //JGOSS, nawet w nowy rok!// * //Cyberwojna c.d.//- ta opowieść nigdy nie została ukończona * //Biurokracja Imperium// * //Karta z niespodzianką// * //Gildia Dobroradców// * //System prawny Kazachstanu// * //Ballada o trzech chanach// * //Księga Zmongolonych//- przykłady mongolskich motywów wg kanonu staroegipskiego * //Pieśń o uczciwym chanie// * //JGOSS, nawet w walentynki!// Cechą charakterystyczną V Tomu są obrazki JGOSS powtarzające się w przypadku pewnych dat, dlatego można określić, w jakim okresie powstawały dane fragmenty tekstu. * //Ballada o Öndorchanie Najgłupszym//- //**Ten artykuł zasługuje na medal**// * //Chiński znak// * //Armia Kazachska- indywidualne wyposażenie żołnierza// * //Metro w Ałma-Acie// * //Lasafaryzm- religia Tomalii// * //JGOSS, nawet w Wielkanoc!// * //Legenda o kulach, szufladach i Kalifie// * //Koszula z Grzywy Jednorożca// * //Improwizowana legenda o potędze Kalifa i o tym, jak niewierni sczezną w nieszczęściu, stanowiąca kontynuację legendy o trzech Mohammedach//- ...mających magiczną podkowę, którą pierwszy Mohammed znalazł, drugi podniósł, a trzeci wziął ze sobą... * //MM:tSW- Talenty Rasowe// * //Przykłady flag i sztandarów państw II Świata// * //Domostwa i wsie, Milicja Kazachstanu, Strój Tomalian, Bębny Zagłady//- krótkie wpisy dotyczące różnych tematów * //Anarchiści// * //Pismo Hotcheach// * //Lekcja anatomii Doktora Mohammeda// * //Podział administracyjny Imperium w 2.s.// * //Demografia 2.s.// * //Burmarghan// * //Opowieść o przybyciu Kalifa// * //Gremlińska bulwa// * //Dwunastka// * //Struktura społeczna i wojskowa Leonii// * //Handel Leonii// * //Rzesza// * //Banat// * //Delta Filipu// * //Talenty Klasowe// * //Opowieść o bohaterach// * //Krigstad- krasnoludzka gra w kości// * //Haiku mongolskie// * //Mistrzowie wojny- krasnoludzka gra karciana// * //Pisma 2.s.// * //V fal kolonizacji// * //Kilka fantastycznych bestii// * //Zwyczaje pogrzebowe 2.s.// * //Na zakończenie tego tomu...// ==== Tom VI ==== ===== Zobacz też ===== * [[Kalif opera]] * [[Łopatkowiec]] * [[Mohammed Mustafa Szaman]] * [[wielka Pompa]] * [[Wołko-Kołko 666]]