====== Daifugo ====== **Daifugo** (jap. //wielki milioner, bogacz//) lub Daihinmin (jap. //wielki nędzarz//), znana także jako //Tycoon//, to japońska gra karciana dla trzech i więcej graczy. Celem gry jest jak najszybsze pozbycie się własnych kart poprzez dorzucanie do stosu. Zwycięzca rozdania zostaje tytułowym Wielkim Bogaczem i cieszy się przywilejami w trakcie następnego, podczas gdy przegrany ma trudniej. Gra posiada wiele odmian i zasad opcjonalnych. ===== Tytuły graczy ===== W grze gracze otrzymują jeden z pięciu tytułów: * Daifugo (//Wielki milioner//, ew. Wielki Bogacz, Prezydent, Magnat, Kapitalista) - zwycięzca poprzedniego rozdania. * Fugo (//Milioner//, ew. Bogacz, Wiceprezydent) - drugie miejsce w poprzednim rozdaniu, czyli gracz, który pozbył się kart jako drugi. * Heimin (//Człowiek z ludu//, ew. Robotnik, Chłopek, Proletariusz, Plebejusz) - gracz, który nie zajął żadnej ze skrajnych lokat w poprzednim rozdaniu, tylko środkowe pozycje. * Hinmin (//Biedak//, ew. Nędzarz) - gracz, który zakończył rozdanie jako przedostatni. * Daihinmin (//Wielki Nędzarz//, ew. Wielki Biedak, Żebrak) - gracz, który zajął ostatnie miejsce w poprzednim rozdaniu. W pierwszym rozdaniu każdy z graczy jest //Heiminem//. W zależności od liczby grających, więcej niż jeden gracz może być //Heiminem// w kolejnych rozdaniach albo może nie być go wcale (4 graczy). Przy trzech graczach nie wyróżnia się //Fugo// ani //Hinmina//. Po każdym rozdaniu, gracze muszą się przesiąść zgodnie z hierarchią: //Daihinmin// jest rozdającym, //Daifugo// siada po jego lewej, następnie pozostali gracze zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara i //Hinmin// na prawo od rozdającego. ===== Rozdanie ===== W grze wykorzystuje się standardową talię 52 kart i dwa jokery, łącznie 54 karty (można także grać inną liczbą jokerów lub większą liczbą talii). Rozdającym w pierwszym rozdaniu jest dowolna osoba, w kolejnych robi to //Daihinmin//. Karty należy rozdać między wszystkich graczy zgodnie z ruchem wskazówek zegara tak, by żadne nie zostały. Możliwe, że gracze nie będą mieli równej ilości kart (np. przy czterech graczach jest 2x13 i 2x14 kart), wtedy więcej kart otrzymują gracze o najniższej pozycji (//Daihinmin// i //Hinmin//). Po rozdaniu wszystkich kart, następuje Zeikin (//Opodatkowanie//). //Daihinmin// oddaje swoje dwie najsilniejsze (najwyższe) karty //Daifugo//, a ten w zamian oddaje mu dwie swoje najsłabsze (najniższe) karty. //Hinmin// oddaje //Fugo// jedną najwyższą kartę, otrzymując w zamian jedną najniższą. Etap ten pomija się podczas pierwszego rozdania, kiedy jeszcze nie ma ustalonej hierarchii graczy. ===== Rozgrywka ===== Starszeństwo kart jest następujące: Joker (pojedynczy lub więcej - najsilniejszy), dwójka, as, król, dama, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3 (najsłabsza). Gra podzielona jest na kolejki, przy czym w zależności od posiadanych kart gracze mogą dorzucać się wielokrotnie w trakcie jednej kolejki, jeżeli nie zostanie przerwana. Rozdanie rozpoczyna //Daifugo//. Może on położyć na stół dowolną pojedynczą kartę, parę takich samych kart, trójkę lub karetę (wtedy zachodzi //Rewolucja//). Następny gracz (gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara), jeśli chce dołożyć karty, musi położyć kartę wyższą niż już znajdująca się na stole. Należy trzymać się układu, od jakiego rozpoczęło się rozdanie - na pojedyncze karty można kłaść tylko pojedyncze karty, na pary kart tylko wyższe pary, a trójki kart mogą być przebite tylko trójkami wyższych kart. Jeżeli gracz nie chce lub nie może przebić kart na stole, pasuje i nie pozbywa się kart, może jednak przebijać później. Kolejka kończy się, kiedy wszyscy pozostali gracze spasują lub nie mogą przebić karty. Rozpoczyna się następna kolejka, a pierwszy z ręki wychodzi zwycięzca poprzedniej. Gracz, który pozbędzie się wszystkich swoich kart, kończy dane rozdanie. Gra toczy się do momentu, kiedy ustalone zostaną wszystkie miejsca w hierarchii, tj. kiedy kart pozbędzie się przedostatni gracz. Kiedy gracz wygrywający kolejkę jednocześnie zakończył rozdanie i pozbył się wszystkich swoich kart, następną kolejkę rozpoczyna gracz o najwyższej hierarchii albo następny gracz. ===== Reguły dodatkowe ===== * Jokery są nie tylko najwyższą kartą w grze, ale mogą także zastępować dowolną kartę, tworząc parę, trójkę lub karetę z innymi (np. piątka kier i joker tworzą parę piątek, a dwa króle i dwa jokery mogą być karetą króli). * Rewolucja (//kakumei//). Położenie karety kart powoduje rewolucję, czyli odwrócenie starszeństwa kart - dwójki/jokery stają się najniższe, a trójki najwyższe. Rewolucja obowiązuje do końca rozdania. Położenie kolejnej karety kart powoduje kontrrewolucję (//kakumei-gaeshi// lub //han-kakumei//), która przywraca standardowe starszeństwo kart. Czasami może się przytrafić kontr-kontrrewolucja (//kakumei-gaeshi-gaeshi// lub //han-han-kakumei//). * Ósemki kończą kolejkę - gracz, który dołożył do lewy ósemkę (lub parę/trójkę ósemek), wygrywa kolejkę, zabiera karty i rozpoczyna kolejną kolejkę. Kareta ósemek jednocześnie kończy kolejkę i rozpoczyna rewolucję. * Bankrut - Jeżeli obecny Daifugo nie wygra rozdania, w kolejnym zostaje Daihinminem, nawet jeśli nie ukończył rozdania jako ostatni. Wtedy ostatnia osoba zostaje Hinminem. * Trójka pik przebija Jokera - jeżeli na szczycie stosu kart znajduje się Joker, dowolny gracz może go przebić trójką pik. ===== Punktacja ===== Po każdym rozdaniu gracze otrzymują punkty: * Daifugo - 4 pkt. * Fugo - 3 pkt. * Heimin - 2 pkt. * Hinmin - 1 pkt. * Daihinmin - 0 pkt. Grę wygrywa gracz, który po rozegraniu określonej ilości rozdań (co najmniej trzech) zdobył najwięcej punktów. ===== Zobacz też ===== * [[Rozrywka]] * [[koi koi]] * [[start]]