====== Umiejętność (MitM) ====== **Umiejętności** to cechy postaci określające biegłość Gracza w pewnej, ścisłej dziedzinie. Na początku gry każda wynosi 0 + premie rasowe, klasowe itd.). W czasie gry Gracze mogą zwiększać swoje umiejętności poprzez przekazywanie Punktów Rozwoju. W grze występuje następujący zestaw umiejętności: * **Umiejętności bojowe** * **Umiejętności broni** * **Umiejętności broni białej**. Zwiększają skuteczność ataku danym typem broni i pozwalają korzystać z coraz lepszych ich rodzajów. Każdy punkt umiejętności zapewnia +1 do PO podczas ataku danym typem broni. Należą do nich: * **Krótkie Ostrze** * **Długie Ostrze** * **Broń Obuchowa** * **Włócznia** * **Umiejętności broni dystansowej**. Zwiększają szanse trafienia danym typem broni i pozwalają korzystać z coraz lepszych ich rodzajów. Każdy punkt umiejętności zapewnia +3% szans na trafienie podczas ataku danym typem broni. Należą do nich: * **Łuk** * **Kusza** * **Prosta broń miotana** * **Karabiny** * **Pistolety** * **Ciężki Sprzęt** * **Walka wręcz**. Zwiększa zadawane obrażenia podczas walki bez posiadania broni, przy czym każdy punkt umiejętności zapewnia +2 do PO. * **Umiejętności pancerza**. Zapewniają skuteczniejsze wykorzystanie noszonych Pancerzy. Każdy punkt umiejętności to dodatkowe +1 do POb, jeśli Gracz nosi zbroję danego typu. Należą do nich: * **Lekki Pancerz** * **Ciężki Pancerz** * **Umiejętności magiczne** * **Umiejętności szkół magii**. Zwiększają skuteczność rzucanych zaklęć ze odpowiedniej szkoły magii oraz pozwalają uczyć się coraz potężniejszych zaklęć z tej szkoły. Należą do nich: * **Magia Mistyczna** * **Magia Ciemności** * **Magia Iluzji** * **Magia Natury** * **Magia Runiczna** * **Arkana** * **Odporność**. Pozwala unikać efektów zaklęć rzucanych przez przeciwnika oraz używanych przez niego mikstur. Każdy punkt Odporności oznacza 3% szans na uniknięcie efektu mikstury lub zaklęcia nieofensywnego, tzn. nie zadającego bezpośrednich obrażeń, oraz redukcję 3% obrażeń w przypadku mikstury lub zaklęcia ofensywnego (zadającego bezpośrednie obrażenia). Każdy punkt wartości ujemnej oznacza zwiększenie efektu lub obrażeń. Umiejętność nie jest ograniczona w rozwoju, lecz nie można osiągnąć wartości procentowej wyższej niż 100%. * **Alchemia**. Pozwala przyrządzać preparaty alchemiczne, rozpoznawać mikstury oraz zbierać składniki alchemiczne. Im wyższa Alchemia, tym więcej preparatów o potężniejszym działaniu można przyrządzić. * **Zaklinanie**. Pozwala na identyfikację zaklętych przedmiotów oraz na tworzenie i modyfikowanie zaklętych przedmiotów. Im wyższy poziom Zaklinania, tym potężniejsze zaklęcia można przelewać na przedmioty. * **Umiejętności złodziejskie** * **Skradanie się**. Zwiększa skuteczność cichego poruszania się, a tym samym pozwala unikać walki z przeciwnikami, przemieszczać się niezauważonym i zaskakiwać niczego nie spodziewających się przeciwników. * **Mechanika**. Zwiększa skuteczność otwierania i zamykania zamków, a tym samym pozwala otwierać drzwi, skrzynie, włazy itd. Jednocześnie pozwala Graczom znajdować, rozbrajać, tworzyć i zastawiać pułapki na polu walki. Wyższy poziom umiejętności pozwala tworzyć potężniejsze pułapki. * **Akrobatyka**. Zwiększa zdolność Gracza do wykonywania skomplikowanych ruchów. Pozwala na balansowanie na linach i wąskich półkach, zwiększa skuteczność skoków i wspinaczki. * **Umiejętności dodatkowe** * **Uniki**. Każdy punkt Uników zapewnia +3% szans na odparcie ataku. Noszenie Lekkich i Ciężkich Pancerzy wpływa na Uniki. * **Pierwsza Pomoc**. Pozwala ona skuteczniej korzystać i wytwarzać przedmioty służące do udzielania pomocy medycznej, takie jak bandaże, leki i opatrunki. Postaci z wysoką wartością Pierwszej Pomocy przywracają więcej HP podczas leczenia, skuteczniej leczą rany i choroby oraz potrafią im zapobiegać. System tworzenia przedmiotów jest podobny do systemu alchemii. Po walce Gracz może rozdysponować między postaci z drużyny (2*PP) HP. * **Przetrwanie**. Pozwala na pozyskiwanie surowców i wytwarzanie przedmiotów z elementów zdobytych podczas rozgrywki. Postaci z wysokim przetrwaniem ułatwią podróż drużynie dzięki możliwości wytworzenia pochodni, lin i tym podobnych oraz przyrządzeniu pożywienia. ===== Zobacz też ===== * [[mitm]] * [[współczynniki mitm]] * [[mongol mitm]]