====== Współczynniki (MitM) ====== Współczynniki to wartości określające rozwój Gracza w danej dziedzinie, mające duży wpływ na całokształt postaci. Istnieje 8 współczynników głównych i 5 współczynników dodatkowych, przy czym samo określenie //Współczynniki// odnosi się zawsze do współczynników głównych. Na początku gry każdy ze współczynników głównych wynosi 3, lecz po wybraniu rasy, klasy, religii i Talentów Ogólnych ich wartości mogą się zmienić. Później można je rozwijać w trakcie gry za pomocą Punktów Rozwoju. Do Współczynników Głównych należą: * **Siła (SIŁ)**. Służy do określania ilości HP Gracza, zadawanych przez niego obrażeń w walce wręcz (bez broni) oraz maksymalnego udźwigu. Postaci o większej Sile mają więcej punktów Zdrowia i mogą dźwigać więcej przedmiotów. * **Inteligencja (INT)**. Służy do określania ilości Many Gracza oraz potrzebna jest w większości testów dotyczących zagadek logicznych i łamigłówek. Postaci o większej Inteligencji dysponują większą ilością Many i są mądrzejsze. * **Zręczność (ZRĘ)**. Ma wpływ na wartość POb Gracza (w zależności od rodzaju noszonego pancerza) oraz uczestniczy w testach zwinności i koordynacji ruchowej. Postaci o większej Zręczności lepiej radzą sobie nosząc ubrania lub lekki pancerz i częściej unikają wykrycia lub wpadnięcia w pułapki. * **Szybkość (SZY)**. Wpływa na zużycie Punktów Akcji przez postaci i bierze udział w testach sprawdzających szybkość reakcji. Postaci o dużej Szybkości mogą wykonać więcej akcji w trakcie tury. * **Wytrzymałość (WYT)**. Zapewnia ochronę przed negatywnymi efektami trucizn i jadów, ma wpływ na POb oraz pomaga unikać ran. Wytrzymalsze postaci rzadziej otrzymują rany, padają ofiarami zatrucia i cieszą się lepszą obroną. * **Percepcja (PER)**. Pozwala dostrzec pułapki, skarby, ukrytych przeciwników i zwierzynę łowną. Bystre postaci znajdują więcej skarbów i trudniej je zaskoczyć. * **Inicjatywa (INC)**. Ma wpływ na testy inicjatywy podczas walki. Postaci z wysoką inicjatywą wykonują ruch jako pierwsze w turze. * **Szczęście (Szczę)**. Wpływa na każdy aspekt gry. Postaci o wyższym Szczęściu częściej osiągają sukces i potrafią wyjść cało nawet z dużych tarapatów. Do Współczynników dodatkowych należą: * **Punkty Zdrowia, HP**. Określają ilość obrażeń, jakie może otrzymać postać zanim zacznie umierać. Ilość posiadanego HP określa się wzorem: HP=2*Siła*Poziom+10. * **Mana**. Określa ilość energii magicznej zużywanej podczas rzucania zaklęć. Ilość posiadanej Many określa się wzorem: Mana=Inteligencja*Poziom+10 * **Poziom**. Określa ogólną potęgę i zaawansowanie postaci. Awans na kolejny poziom jest uzależniony od zdobycia odpowiedniej ilości Punktów Doświadczenia. Podczas awansu na kolejny Poziom, Graczowi przywrócone zostaje HP oraz Mana, a ilość dostępnych Punktów Rozwoju zwiększa się o odpowiednią ilość. Poziom wpływa na takie współczynniki, jak HP i Mana, a także ma wpływ na działanie wielu Talentów czy Zaklęć. Awans na konkretny poziom oznacza możliwość zyskania następnego Talentu. Gracze rozpoczynają na Poziomie pierwszym. * **Punkty Doświadczenia (PD**. Gracze otrzymują PD za pokonanych przeciwników, udane akcje przynoszące PD i tym podobne. Zebranie odpowiedniej ilość PD pozwala osiągnąć kolejny Poziom. Do awansu na kolejny Poziom, wymagane są następujące ilości PD: ^Poziom^Wymagana ilość PD^ |2|5 PD| |3|10 PD| |4|15 PD| |5|20 PD| |6|30 PD| |7|40 PD| |8|50 PD| |9|60 PD| |10|70 PD| |11|90 PD| |12|110 PD| |13|130 PD| |14|150 PD| |15|170 PD| |16|200 PD| |17|230 PD| |18|260 PD| |19|290 PD| |20|340 PD| |21+|na każdy dodatkowe 50 PD| * **Punkty Rozwoju (PR)**. Gracz zdobywa PR podczas awansu na kolejny Poziom. Można je przeznaczyć na rozwój umiejętności i współczynników postaci oraz naukę nowych Zaklęć. Każdy punkt Umiejętności kosztuje 1 PR. Każdy punkt Współczynnika kosztuje 2 PR. Podczas awansu na Poziom Gracz zawsze otrzymuje 5 PR. ===== Zobacz też ===== * [[mitm]] * [[umiejętności mitm]] * [[mongol mitm]] * [[klasy mitm]]