====== Szymperium ====== Państwo istniejące w [[Drugi świat|Drugim]] Świecie. ===== Historia ===== ==== Powstanie państwa ==== Powstanie Szymperium datuje się na rok 10 IE o.S. 2.s., kiedy to młody książę Szymon założył warowny gród Żukowo w dolinie rzeki ???. Dzięki żyznym ziemiom i obfitującym w ryby wodom, jak i polityce księcia, kładącego duży nacisk na unowocześnianie rolnictwa mały gród bardzo szybko się rozrastał, stając się głównym ośrodkiem miejskim w okolicy. Ludzie zamieszkujący pobliskie ziemie, z natury spokojni i nie przywykli do walki, chętnie przyłączali się do księcia tworząc pierwsze państwo. Książę Szymon, z natury spokojny, ale także bardzo dumny władca, nadał swoim ziemiom nazwę Szymperium, a sam mianował siebie Szymperatorem. Przez następne 21 lat młode państwo jak i jego główny ośrodek - Żukowo, dzięki polityce I Szymperatora nazwanego później Wielkim rozwijało się bardzo prężnie, zarówno pod względem ekonomicznym jak i kulturowym. W roku 41 IE o.S. 2.s. umierł założyciel państwa, a władzę objął jego syn Szymon Młodszy - porywczy i ekspansywny władca, za którego to panowania Szymperium rozrosło się niemal dziesięciokrotnie. ==== Rozrost Szymperium ==== ==== Sojusz z Kazachstanem i walki z Imperium ==== ===== Kultura ===== ===== Armia ===== Trzon armii Szymperium od IIw. IE o.S. 2.s. stanowili legioniści. Była to formacja, która na przestrzeni historii państwa zmieniała się bardzo niewiele. Typowy legionista wyposażony był w duży stalowy pawęż, włócznie, a w późniejszym okresie także oszczepy. Poza tą podstawową formacją tworzono też w zależności od potrzeby inne, które gdy tylko potwierdzały swoją skuteczność na polu bitwy były włączane do podstawowego składu armii. Do najważniejszych należą: ==== Kawaleria ==== Ciężka kawaleria byłą wykorzystywana w Szymperium bardzo rzadko. Niektórzy Szymperatorowie w zależności od potrzeby tworzyli takie formacje, złożone głównie z bogatych mieszkańców państwa, jednak gdy te nie sprawdziły się podczas walki z Imperium, pomysł tworzenia podobnych formacji został zarzucony. Lekka kawaleria natomiast znalazła zastosowanie jako jednostka wywiadowcza, jednak do celów bitewnych była wykorzystywana bardzo rzadko. ==== Harcownicy ==== W czasach walki z [[wielkie_imperium_mongolskie|Imperium]] naradziła się potrzeba stworzenia formacji, która będzie stanowiła swoistą kontrę dla ciężkozbrojnej [[gwardia_chana|Gwardii Chana]]. Powstał więc pomysł na lekkozbrojną konną formację wyposażoną w sieci dymowe. Sieci [[dym|dymowe]] były plecione ze specjalnego rodzaju sznura który zawierał wbudowane w siebie kawałki [[dym|dymu]]. Gdy broń taka została użyta przeciwko ciężkozbrojnym oddziałom konnym, była w stanie skutecznie wyeliminować je z bitwy. Harcownicy w armii Szymperium musieli także posiadać nieprzeciętne umiejętności jeździeckie, aby nie stać się łatwym celem dla mongolskich łuczników. ==== Saperzy ==== Armia Szymperium przez większość swojego okresu była nastawiona na defensywę i walkę na własnym terenie. Spowodowało to pojawienie się specjalnej formacji, której najważniejszym zadaniem było zastawianie różnego rodzaju pułapek. Do najprostszej i najpowszechniejszej należały kolczatki dymowe. Zasada działania byłą prosta. Kolczatki zakopywano na odpowiedniej głębokości, tak aby wykopały się z ziemi pod działaniem siły magnetycznej dopiero w momencie wejścia w taki rejon uzbrojonego żołnierza. ==== Machiny oblężnicze ==== Od początków swego istnienia machiny oblężnicze Szymperium cieszyły się olbrzymią sławą. Umiejętność wykorzystania dymu dawała szymiańskim inżynierom znaczą przewagę technologiczną. Większość władców Szymperium pokładała w tej dziedzine wiedzy duże nadzieje, ignorując z kolei magię jako naukę bez dalszych perspektyw rozwoju. Do najciekawszych pomysłów należały: * Katapulty automatyczne - dzięki prostemu mechanizmowi i wykorzystaniu siły magnetycznej inżynierom szymperiańskim udało się skonstruować machinę, która w zależności od używanej amunicji mogła być równie zabójcza dla piechoty jak i warownych twierdz. * zmylacze strzał - użycie odpowiednio rozstawionych magnesów dymowych umożliwiało stworzenie maszyn, które były w stanie zmieniać trajektorię lotu strzał zakończonych metalowym grotem, broń ta okazała się bardzo skuteczna podczas walk z Imperium. * działa dymowe - machiny miotające dymowe kule na duże odległości - broń ta nie posiadała zbyt dużej skuteczności, ale z racji swojego zasięgu wzbudzała strach w szeregach wroga. * balisty dymowe - było to połączenie koncepcji tradycyjnej balisty i działa dymowego. Broń ta dysponowała sporym zasięgiem jednocześnie będąc znacznie groźniejszą od tradycyjnych dział dymowych. ==== Jednostki specjalne ==== Formacją która budziła największy strach wśród wrogów Szymperatora były jednostki specjalne. Ich wyposażenie ulegało licznym zmianom w zależności od potrzeb. Jednak znakiem firmowym tej formacji stały się strzelby dymowe, które można by porównać do zminiaturyzowanej wersji działa dymowego. Jednostki specjalne przechodziły długie i trudne szkolenie. Wykorzystywano były w rozmaitych celach. Przerwanie dostaw zaopatrzenia, zabójstwa dowódców wroga, czy dywersji. ==== Gwardia Szymperatora ==== Gwardia jest osobistą formacją podlegającą bezpośrednio Szymperatorowi. Ich najważniejszym zadaniem jest ochrona władcy, ale zdarzały się też przypadki, że w krytycznych momentach kluczowych bitew wkraczali do walki. Gwardziści są uzbrojenie nieco inaczej od legionistów. Pawęże zastępują okrągłe tarcze, a podstawową broń gwardzistów stanowi krótki miecz - dużo skuteczniejszy podczas walki w zwarciu.