Mongolopedia Wolna Encyklopedia

Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.

Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


daifugo

Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Poprzednia rewizja po obu stronach Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
daifugo [2021/07/21 20:46]
patryk [Reguły dodatkowe]
daifugo [2023/01/13 16:18]
patryk
Linia 1: Linia 1:
 ====== Daifugo ====== ====== Daifugo ======
-**Daifugo** (jap. //wielki milioner, bogacz//) lub Daihinmin (jap. //wielki nędzarz//), znana także jako //Tycoon//, to japońska gra karciana dla trzech i więcej graczy. Celem gry jest jak najszybsze pozbycie się własnych kart poprzez dorzucanie do lewy. Zwycięzca rozdania zostaje tytułowym Wielkim Bogaczem i cieszy się przywilejami w trakcie następnego, podczas gdy przegrany ma trudniej. Gra posiada wiele odmian i zasad opcjonalnych.+**Daifugo** (jap. //wielki milioner, bogacz//) lub Daihinmin (jap. //wielki nędzarz//), znana także jako //Tycoon//, to japońska gra karciana dla trzech i więcej graczy. Celem gry jest jak najszybsze pozbycie się własnych kart poprzez dorzucanie do stosu. Zwycięzca rozdania zostaje tytułowym Wielkim Bogaczem i cieszy się przywilejami w trakcie następnego, podczas gdy przegrany ma trudniej. Gra posiada wiele odmian i zasad opcjonalnych.
 ===== Tytuły graczy ===== ===== Tytuły graczy =====
 W grze gracze otrzymują jeden z pięciu tytułów: W grze gracze otrzymują jeden z pięciu tytułów:
Linia 14: Linia 14:
 Po każdym rozdaniu, gracze muszą się przesiąść zgodnie z hierarchią: //Daihinmin// jest rozdającym, //Daifugo// siada po jego lewej, następnie pozostali gracze zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara i //Hinmin// na prawo od rozdającego. Po każdym rozdaniu, gracze muszą się przesiąść zgodnie z hierarchią: //Daihinmin// jest rozdającym, //Daifugo// siada po jego lewej, następnie pozostali gracze zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara i //Hinmin// na prawo od rozdającego.
 ===== Rozdanie ===== ===== Rozdanie =====
-W grze wykorzystuje się standardową talię 52 kart i dwa jokery, łącznie 54 karty. Rozdającym w pierwszym rozdaniu jest dowolna osoba, w kolejnych robi to //Daihinmin//. Karty należy rozdać między wszystkich graczy zgodnie z ruchem wskazówek zegara tak, by żadne nie zostały. Możliwe, że gracze nie będą mieli równej ilości kart (np. przy czterech graczach jest 2x13 i 2x14 kart), wtedy więcej kart otrzymują gracze o najniższej pozycji (//Daihinmin// i //Hinmin//).+W grze wykorzystuje się standardową talię 52 kart i dwa jokery, łącznie 54 karty (można także grać inną liczbą jokerów lub większą liczbą talii). Rozdającym w pierwszym rozdaniu jest dowolna osoba, w kolejnych robi to //Daihinmin//. Karty należy rozdać między wszystkich graczy zgodnie z ruchem wskazówek zegara tak, by żadne nie zostały. Możliwe, że gracze nie będą mieli równej ilości kart (np. przy czterech graczach jest 2x13 i 2x14 kart), wtedy więcej kart otrzymują gracze o najniższej pozycji (//Daihinmin// i //Hinmin//).
  
-Po rozdaniu wszystkich kart, następuje Zeikin (//Opodatkowanie//). //Daihinmin// oddaje swoje dwie najsilniejsze (najwyższe) karty //Daifugo//, a ten w zamian oddaje mu dwie swoje najsłabsze (najniższe) karty. //Hinmin// oddaje //Fugo// jedną najwyższą kartę, otrzymując w zamian jedną najniższą. +Po rozdaniu wszystkich kart, następuje Zeikin (//Opodatkowanie//). //Daihinmin// oddaje swoje dwie najsilniejsze (najwyższe) karty //Daifugo//, a ten w zamian oddaje mu dwie swoje najsłabsze (najniższe) karty. //Hinmin// oddaje //Fugo// jedną najwyższą kartę, otrzymując w zamian jedną najniższą. Etap ten pomija się podczas pierwszego rozdania, kiedy jeszcze nie ma ustalonej hierarchii graczy.
 ===== Rozgrywka ===== ===== Rozgrywka =====
 Starszeństwo kart jest następujące: Joker (pojedynczy lub więcej - najsilniejszy), dwójka, as, król, dama, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3 (najsłabsza). Starszeństwo kart jest następujące: Joker (pojedynczy lub więcej - najsilniejszy), dwójka, as, król, dama, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3 (najsłabsza).
  
-Gra podzielona jest na lewy, przy czym w zależności od posiadanych kart gracze mogą dorzucać się wielokrotnie w trakcie jednej lewyktóra może składać się z kilku kolejek. Rozdanie rozpoczyna //Daifugo//. Może on położyć na stół dowolną pojedynczą kartę, parę takich samych kart, trójkę lub karetę (wtedy zachodzi //Rewolucja//). Następny gracz (gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara), jeśli chce dołożyć karty, musi położyć kartę wyższą niż już znajdująca się na stole. Należy trzymać się układu, od jakiego rozpoczęło się rozdanie - na pojedyncze karty można kłaść tylko pojedyncze karty, na pary kart tylko wyższe pary, a trójki kart mogą być przebite tylko trójkami wyższych kart. Jeżeli gracz nie chce lub nie może przebić kart na stole, pasuje i nie bierze dalszego udziału w lewieLewa kończy się, kiedy wszyscy pozostali gracze spasują lub nie mogą przebić karty i ostatni zagrywający zdobywa lewę. Lewa może składać się z kilku kolejek graczy. Rozpoczyna się następna lewa, a pierwszy z ręki wychodzi zwycięzca poprzedniej lewy+Gra podzielona jest na kolejki, przy czym w zależności od posiadanych kart gracze mogą dorzucać się wielokrotnie w trakcie jednej kolejkijeżeli nie zostanie przerwana. Rozdanie rozpoczyna //Daifugo//. Może on położyć na stół dowolną pojedynczą kartę, parę takich samych kart, trójkę lub karetę (wtedy zachodzi //Rewolucja//). Następny gracz (gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara), jeśli chce dołożyć karty, musi położyć kartę wyższą niż już znajdująca się na stole. Należy trzymać się układu, od jakiego rozpoczęło się rozdanie - na pojedyncze karty można kłaść tylko pojedyncze karty, na pary kart tylko wyższe pary, a trójki kart mogą być przebite tylko trójkami wyższych kart. Jeżeli gracz nie chce lub nie może przebić kart na stole, pasuje i nie pozbywa się kart, może jednak przebijać późniejKolejka kończy się, kiedy wszyscy pozostali gracze spasują lub nie mogą przebić karty. Rozpoczyna się następna kolejka, a pierwszy z ręki wychodzi zwycięzca poprzedniej. 
  
 Gracz, który pozbędzie się wszystkich swoich kart, kończy dane rozdanie. Gra toczy się do momentu, kiedy ustalone zostaną wszystkie miejsca w hierarchii, tj. kiedy kart pozbędzie się przedostatni gracz. Gracz, który pozbędzie się wszystkich swoich kart, kończy dane rozdanie. Gra toczy się do momentu, kiedy ustalone zostaną wszystkie miejsca w hierarchii, tj. kiedy kart pozbędzie się przedostatni gracz.
 +
 +Kiedy gracz wygrywający kolejkę jednocześnie zakończył rozdanie i pozbył się wszystkich swoich kart, następną kolejkę rozpoczyna gracz o najwyższej hierarchii albo następny gracz.
 ===== Reguły dodatkowe ===== ===== Reguły dodatkowe =====
   * Jokery są nie tylko najwyższą kartą w grze, ale mogą także zastępować dowolną kartę, tworząc parę, trójkę lub karetę z innymi (np. piątka kier i joker tworzą parę piątek, a dwa króle i dwa jokery mogą być karetą króli).   * Jokery są nie tylko najwyższą kartą w grze, ale mogą także zastępować dowolną kartę, tworząc parę, trójkę lub karetę z innymi (np. piątka kier i joker tworzą parę piątek, a dwa króle i dwa jokery mogą być karetą króli).
   * Rewolucja (//kakumei//). Położenie karety kart powoduje rewolucję, czyli odwrócenie starszeństwa kart - dwójki/jokery stają się najniższe, a trójki najwyższe. Rewolucja obowiązuje do końca rozdania. Położenie kolejnej karety kart powoduje kontrrewolucję (//kakumei-gaeshi// lub //han-kakumei//), która przywraca standardowe starszeństwo kart. Czasami może się przytrafić kontr-kontrrewolucja (//kakumei-gaeshi-gaeshi// lub //han-han-kakumei//).   * Rewolucja (//kakumei//). Położenie karety kart powoduje rewolucję, czyli odwrócenie starszeństwa kart - dwójki/jokery stają się najniższe, a trójki najwyższe. Rewolucja obowiązuje do końca rozdania. Położenie kolejnej karety kart powoduje kontrrewolucję (//kakumei-gaeshi// lub //han-kakumei//), która przywraca standardowe starszeństwo kart. Czasami może się przytrafić kontr-kontrrewolucja (//kakumei-gaeshi-gaeshi// lub //han-han-kakumei//).
-  * Ósemki kończą lewę - gracz, który dołożył do lewy ósemkę (lub parę/trójkę ósemek), wygrywa lewę, zabiera karty i rozpoczyna kolejną lewę. Kareta ósemek jednocześnie kończy lewę i rozpoczyna rewolucję.+  * Ósemki kończą kolejkę - gracz, który dołożył do lewy ósemkę (lub parę/trójkę ósemek), wygrywa kolejkę, zabiera karty i rozpoczyna kolejną kolejkę. Kareta ósemek jednocześnie kończy kolejkę i rozpoczyna rewolucję.
   * Bankrut - Jeżeli obecny Daifugo nie wygra rozdania, w kolejnym zostaje Daihinminem, nawet jeśli nie ukończył rozdania jako ostatni. Wtedy ostatnia osoba zostaje Hinminem.   * Bankrut - Jeżeli obecny Daifugo nie wygra rozdania, w kolejnym zostaje Daihinminem, nawet jeśli nie ukończył rozdania jako ostatni. Wtedy ostatnia osoba zostaje Hinminem.
-  * Trójka pik przebija Jokera - jeżeli na szczycie lewy znajduje się Joker, następny gracz może go przebić trójką pik.+  * Trójka pik przebija Jokera - jeżeli na szczycie stosu kart znajduje się Joker, dowolny gracz może go przebić trójką pik.
 ===== Punktacja ===== ===== Punktacja =====
 Po każdym rozdaniu gracze otrzymują punkty: Po każdym rozdaniu gracze otrzymują punkty:
daifugo.txt · ostatnio zmienione: 2023/01/13 16:18 przez patryk