Mongolopedia Wolna Encyklopedia

Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.

Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


madzong

Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Poprzednia rewizja po obu stronach Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
madzong [2016/07/31 13:29]
patryk [Podwojenia]
madzong [2019/06/27 16:55] (aktualna)
patryk [Etykieta]
Linia 74: Linia 74:
 ==== Żetony ==== ==== Żetony ====
  
-Ponieważ madżong jest również grą hazardową, czasem w grze stosuje się tradycyjne chińskie żetony – pałeczki z wartością oznaczoną kropkami. Zwykle na początku gry każdy z graczy otrzymuje żetony o łącznej wartości 2000 punktów. Bardziej praktyczne, choć mniej egzotyczne, wydaje się jednak prowadzenie normalnego zapisu punktów.+Ponieważ madżong jest również grą hazardową, czasem w grze stosuje się tradycyjne chińskie żetony – pałeczki z wartością oznaczoną kropkami. Zwykle na początku gry każdy z graczy otrzymuje żetony o łącznej wartości 2000 punktów (wariant Toono - 800 pkt). Pałeczki mają przyporządkowane wartości wynoszące 2, 10, 100 i 500 pkt. Bardziej praktyczne, choć mniej egzotyczne, wydaje się jednak prowadzenie normalnego zapisu punktów.
 ==== Podstawki do kamieni ==== ==== Podstawki do kamieni ====
  
Linia 80: Linia 80:
 ===== Rozpoczęcie gry ===== ===== Rozpoczęcie gry =====
 ==== Wybór Wiatru Wschodniego ==== ==== Wybór Wiatru Wschodniego ====
 +Na początku gracze siadają przy stole na przypadkowych miejscach. Następnie rzuca się dwiema kostkami. Nie jest ważne, kto to zrobi, lecz uprzejmością ze strony graczy będzie, jeśli uczyni to, na przykład, gospodarz spotkania.
  
-Przed przystąpieniem do gry pierwszą czynnością jest wyjęcie po jednym kamieniu z każdego z czterech Wiatrów i położenie ich koszulkami do góry na stole. Po przemieszaniu każdy czterech graczy podnosi jeden kamień. Gracz, który wyciągnął Wiatr Wschodni wybiera sobie miejsce. Wiatr Zachodni siada naprzeciw niego. Wiatr Południowy – po prawej stronie Wschodniego, a Północny – po lewej. Należy na to zwrócić uwagę, nie jest to bowiem normalne ustawienie stron świata.+Następnie rzucający, rozpoczynając od siebie, odlicza  sumę wyrzuconych oczek przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Wylosowany gracz zostaje „tymczasowym Wschodem”. 
 + 
 +Kładzie się na stole wymieszane cztery kamienie Wiatrów, znakami do dołuUkłada się je w linię, dodając na początku szeregu odkryty kamień ze znakiem nieparzystym, a na końcu parzystym. 
 + 
 +Tymczasowy Wschód” rzuca dwiema kostkami i odlicza – rozpoczynając od siebie – sumę wyrzuconych oczek przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Wyznacza w ten sposób gracza, który pierwszy będzie brał kamień Wiatru. 
 + 
 +Gdy suma będzie nieparzysta – wylosowany gracz bierze kamień Wiatru z końca nieparzystego, gdy parzysta – z parzystego. Kolejni gracze biorą po jednym kamieniu Wiatru. Gracz, który wylosował Wschód, siada na miejscu przypisanym Wschodowi, reszta na odpowiednich miejscach wylosowanych Wiatrów. 
 + 
 +Na zakończenie „ceremonii” obecny Wschód decyduje, kto rozpocznie grę i będzie ostatecznym Wschodem. Rzuca dwiema kostkami i sumując wyrzucone liczby, odlicza, rozpoczynając od siebie, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Wylosowany gracz zostaje ostatecznym Wschodem i wybiera sobie miejsce. Wiatr Zachodni siada naprzeciw niego. Wiatr Południowy – po prawej stronie Wschodniego, a Północny – po lewej. Należy na to zwrócić uwagę, nie jest to bowiem normalne ustawienie stron świata.
  
 Podczas pierwszej partii Wiatr Wschodni jest graczem uprzywilejowanym. To właśnie on rozpoczyna grę, ponadto uzyskuje podwójną liczbę punktów (z drugiej jednak strony musi też płacić podwójnie pozostałym graczom). Podczas pierwszej partii Wiatr Wschodni jest graczem uprzywilejowanym. To właśnie on rozpoczyna grę, ponadto uzyskuje podwójną liczbę punktów (z drugiej jednak strony musi też płacić podwójnie pozostałym graczom).
Linia 175: Linia 184:
    * Za zrobienie Madżonga — 20 pkt.    * Za zrobienie Madżonga — 20 pkt.
    * Za wzięcie ostatniego kamienia z Muru — 2 pkt.    * Za wzięcie ostatniego kamienia z Muru — 2 pkt.
-   * Za zrobienie Madżonga jedynym możliwym kamieniem — 2 pkt.+   * Za zrobienie Madżonga jedynym możliwym kamieniem (np. gdy wszystkie inne tego typu zostały wyłożone martwe lub w układach) — 2 pkt.
  
 ==== Podwojenia ==== ==== Podwojenia ====
Linia 221: Linia 230:
 {{ ::thirteenorphans1.jpg }} {{ ::thirteenorphans1.jpg }}
        * **Same pary**- Jest to jeden ze szczególnych układów,  różnie przestawiany i składany w różnych konfiguracjach w odmianach Mahjonga. Może być także inaczej punktowany. Najczęściej jest nagradzany Limitem za „czyste” pary (jeden rodzaj, jeden rodzaj i Honory, same Honory). Wśród występujących tego typu układów spotyka się następujące:        * **Same pary**- Jest to jeden ze szczególnych układów,  różnie przestawiany i składany w różnych konfiguracjach w odmianach Mahjonga. Może być także inaczej punktowany. Najczęściej jest nagradzany Limitem za „czyste” pary (jeden rodzaj, jeden rodzaj i Honory, same Honory). Wśród występujących tego typu układów spotyka się następujące:
-           * **Czyste Pary** – (ukryty) siedem par kamieni jednego rodzaju, dopuszcza się Wiatry i Smoki.+           * **Czyste Pary** – (ukryty) siedem par kamieni jednego rodzaju, dopuszcza się Wiatry i Smoki. Połowa limitu (Polowanie: jedna piąta limitu).
 {{ ::paryrodzajhonor.jpg }} {{ ::paryrodzajhonor.jpg }}
-           * **Pary Honorów** – Siedem par Jedynek, Dziewiątek, Wiatrów lub Smoków. Połowa limitu (Polowanie: jedna piąta limitu).+           * **Pary Honorów** – Siedem par Jedynek, Dziewiątek, Wiatrów lub Smoków. Połowa limitu (Polowanie: jedna piąta limitu). 
 {{ :allpairshonors.jpg }} {{ :allpairshonors.jpg }}
-           * **Niebiańskie Bliźniaki** – (ukryty) siedem par kamieni, wszystkie jednego rodzaju, bez Smoków i Wiatrów. Ukryty Kong w tym przypadku można liczyć jako dwie pary.+           * **Niebiańskie Bliźnięta** – (ukryty) siedem par kamieni, wszystkie jednego rodzaju, bez Smoków i Wiatrów. Ukryty Kong w tym przypadku można liczyć jako dwie pary. Połowa limitu (Polowanie: jedna piąta limitu).
 {{ ::heavenlytwins.jpg }} {{ ::heavenlytwins.jpg }}
-      * **Przeplatanka** – Siedem par o tych samych numerach, ale w dwóch kolorach (np. 2 Kółka i 2 Bambusy, 4 Kółka i 4 Bambusy) bez Wiatrów i Smoków. Pary nie mogą się powtarzać. Połowa limitu (Polowanie: jedna piąta limitu).+      * **Przeplatanka** – Siedem "par" kamieni o tych samych numerach, ale w dwóch kolorach (np. 2 Kółka i 2 Bambusy, 4 Kółka i 4 Bambusy) bez Wiatrów i Smoków. "Parynie mogą się powtarzać. Połowa limitu (Polowanie: jedna piąta limitu).
       * **Potrójna przeplatanka** – Cztery zestawy trzech kamieni o tych samych numerach, ale z trzech różnych kolorów i para z dwóch kolorów, bez Wiatrów i Smoków. Połowa limitu (Polowanie: jedna piąta limitu).       * **Potrójna przeplatanka** – Cztery zestawy trzech kamieni o tych samych numerach, ale z trzech różnych kolorów i para z dwóch kolorów, bez Wiatrów i Smoków. Połowa limitu (Polowanie: jedna piąta limitu).
       * **Wijący się Wąż** – Para Jedynek i sekwens od 2 do 9 w jednym kolorze, po jednym z każdego Wiatru [ 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 E S W N ]. Limit (Polowanie: dwie piąte limitu).       * **Wijący się Wąż** – Para Jedynek i sekwens od 2 do 9 w jednym kolorze, po jednym z każdego Wiatru [ 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 E S W N ]. Limit (Polowanie: dwie piąte limitu).
Linia 249: Linia 258:
       * **Perłowy Smok** - trzy Pungi lub Kongi Monet, para Monet oraz Pung/Kong Białego Smoka. Limit (Polowanie: dwie piąte limitu).       * **Perłowy Smok** - trzy Pungi lub Kongi Monet, para Monet oraz Pung/Kong Białego Smoka. Limit (Polowanie: dwie piąte limitu).
       * **Jadeitowy Smok** - trzy Pungi lub Kongi Bambusów, para Bambusów oraz Pung/Kong Zielonego Smoka. Limit (Polowanie: dwie piąte limitu).       * **Jadeitowy Smok** - trzy Pungi lub Kongi Bambusów, para Bambusów oraz Pung/Kong Zielonego Smoka. Limit (Polowanie: dwie piąte limitu).
-   * Układy stosowane w Wielkim Imperium Mongolskim +  * Układy stosowane w Wielkim Imperium Mongolskim 
-       * Jednoklapny na wakacjach+      * **Jednoklapny na wakacjach** - Pung lub Kong Wiatru Wschodniego, para każdego z pozostałych Wiatrów, dowolny Pung lub Kong i para Jedynek dowolnego koloru. Limit (Polowanie: dwie piąte limitu). 
 +      * **Buszujący w Bambusie** - Pung lub Kong Wiatru Wschodniego, trzy Pungi lub Kongi Bambusów i para Bambusów. Limit (Polowanie: dwie piąte limitu). 
 +      * **Cała Energia Wszechświata skondensowana w jednej świetlistej kuli**- Pung lub Kong Wiatru Wschodniego, Pung lub Kong Jedynki Monet, dwa dowolne Pungi lub Kongi i para. Limit (Polowanie: dwie piąte limitu). 
 +      * **Błogosławiony Koczkodan**- Pung lub Kong Jedynki Bambusa, trzy Pungi lub Kongi Ósemek każdego koloru i para Wiatru Wschodniego. Limit (Polowanie: dwie piąte limitu).
 ==== Kary za błędy w grze ==== ==== Kary za błędy w grze ====
 === Zła liczba kamieni === === Zła liczba kamieni ===
Linia 301: Linia 313:
 ==== Etykieta ==== ==== Etykieta ====
  
-Nie ma tu żadnych ścisłych reguł, ale pewne „smaczki” są zachowywane. Dotyczy to przede wszystkim czynności wstępnych związanych z losowaniem miejsc, budową Muru i rozdawaniem. Przestrzega się również sposobu wykładania Pungów i Kongów: Odkryty Kong ma trzy kamienie położone normalnie, a jeden ze skrajnych odwrócony koszulką do góry. Zakryty Pung, wykładany na końcu gry do podliczenia punktów, ma środkowy kamień koszulką do góry. Zakryty Kong ma oba skrajne kamienie koszulkami do góry. Namiętni gracze w madżonga przywiązują dużo wagi do atmosfery w czasie gry, zaopatrując się w chińskie lampiony, kadzidła, zieloną herbatę itd. Dodaje to szczególnego uroku i tak znakomitej rozgrywce.+Nie ma tu żadnych ścisłych reguł, ale pewne „smaczki” są zachowywane. Dotyczy to przede wszystkim czynności wstępnych związanych z losowaniem miejsc, budową Muru i rozdawaniem. 
 +Z ogólnych dobrych zwyczajów stosowanych podczas gry można wymienić następujące: 
 + 
 +   * gdy skończysz budowę swojej ściany Muru, można pomóc innym budować ich ściany. Uważać jednak należy, bo może to być odebrane jako próba ustawienia kamieni w Murze „pod siebie”. 
 +   * nie należy podglądać kamieni podczas rozdzielania ich innym graczom. 
 +   * nie należy komentować sposobu gry innych graczy. 
 +   * nie należy ujawniać informacji o kamieniach w swojej ręce i przyjętej strategii pozostałym graczom. 
 +   * nie można pytać o kamienie i strategię innych graczy. 
 +     
 +Przestrzega się również sposobu wykładania Pungów i Kongów: Odkryty Kong ma trzy kamienie położone normalnie, a jeden ze skrajnych odwrócony koszulką do góry. Zakryty Pung, wykładany na końcu gry do podliczenia punktów, ma środkowy kamień koszulką do góry. Zakryty Kong ma oba skrajne kamienie koszulkami do góry. W większości odmian wykładając Pungi i Kongi wskazuje się gracza, od którego była wzięta zrzutka. Obraca się poziomo lewy kamień, gdy zrzutka była wzięta od gracza siedzącego z naszej lewej strony, środkowy – gdy była wzięta od gracza siedzącego naprzeciw i prawy – gdy była wzięta od gracza z naszej prawej strony. W przypadku Chou wykłada się obrócony wzięty kamień, nawet gdy nie są one ułożone po kolei. 
 +     
 +Namiętni gracze w madżonga przywiązują dużo wagi do atmosfery w czasie gry, zaopatrując się w chińskie lampiony, kadzidła, zieloną herbatę itd. Dodaje to szczególnego uroku i tak znakomitej rozgrywce.
 ===== Madżong dla dwóch, trzech i pięciu graczy ===== ===== Madżong dla dwóch, trzech i pięciu graczy =====
  
madzong.1469964552.txt.gz · ostatnio zmienione: 2016/07/31 13:29 przez patryk