Mongolopedia Wolna Encyklopedia

Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.

Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


mm:k_g

Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Poprzednia rewizja po obu stronach Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
mm:k_g [2019/08/29 20:38]
patryk [Ukształtowanie i rodzaje terenu]
mm:k_g [2020/04/13 13:02] (aktualna)
patryk [Lista zdolności]
Linia 75: Linia 75:
  
 Przy niesprzyjających warunkach terenowych (błoto, śnieg itd.) oraz w niektórych rodzajach trudnego terenu (obszarów lub stref) pojazdy muszą wykonać test Wyszkolenia rzucając kością k6, kiedy wykonują ruch. Niezdanie testu oznacza ugrzęźnięcie pojazdu, czyli uniemożliwienie ruchu w danej turze. Trzykrotne niezdanie testu Wyszkolenia przy ugrzęźnięciu w tym samym miejscu oznacza unieruchomienie pojazdu do końca gry. Przy niesprzyjających warunkach terenowych (błoto, śnieg itd.) oraz w niektórych rodzajach trudnego terenu (obszarów lub stref) pojazdy muszą wykonać test Wyszkolenia rzucając kością k6, kiedy wykonują ruch. Niezdanie testu oznacza ugrzęźnięcie pojazdu, czyli uniemożliwienie ruchu w danej turze. Trzykrotne niezdanie testu Wyszkolenia przy ugrzęźnięciu w tym samym miejscu oznacza unieruchomienie pojazdu do końca gry.
 +
 +W każdej sytuacji, kiedy teren bądź niezdanie testu Wyszkolenia podczas ruchu w terenie powoduje rozproszenie jednostki, Pojazdy wykonują test Wyszkolenia. Jego oblanie oznacza ugrzęźnięcie pojazdu.
 === Tabela terenu === === Tabela terenu ===
 Właściwości terenu można podsumować w poniższej tabeli: Właściwości terenu można podsumować w poniższej tabeli:
Linia 207: Linia 209:
     * x(liczba-liczba)- podany zakres oznacza, że w skład oddziału wchodzi losowa liczba takich samych jednostek. Liczbę określa się poprzez rzut odpowiednią kością- gracz wystawia w oddziale tyle jednostek, ile zostało wylosowanych. Koszt takiego oddziału jest uśredniony, dlatego gracz może otrzymać mniej jednostek za więcej punktów, lub więcej jednostek za mniejszą niż zwykle liczbę punktów.      * x(liczba-liczba)- podany zakres oznacza, że w skład oddziału wchodzi losowa liczba takich samych jednostek. Liczbę określa się poprzez rzut odpowiednią kością- gracz wystawia w oddziale tyle jednostek, ile zostało wylosowanych. Koszt takiego oddziału jest uśredniony, dlatego gracz może otrzymać mniej jednostek za więcej punktów, lub więcej jednostek za mniejszą niż zwykle liczbę punktów. 
     * [liczba-liczba]- zakres podany w nawiasach kwadratowych wskazuje, że Stan jednostki jest zmienny w podanym zakresie. Gracz określa początkowy stan jednostki rzutem odpowiednią kością dla każdej takiej jednostki i wystawia jednostki z wylosowaną liczbą figurek.      * [liczba-liczba]- zakres podany w nawiasach kwadratowych wskazuje, że Stan jednostki jest zmienny w podanym zakresie. Gracz określa początkowy stan jednostki rzutem odpowiednią kością dla każdej takiej jednostki i wystawia jednostki z wylosowaną liczbą figurek. 
-  * Wartość punktowa- określa, ile punktów warty jest dany oddział. Gracze mogą wystawiać do bitwy tylko pełne oddziały (mające podaną wartość punktową). Wartość punktowa oddziału jest sumą wszystkich wartości jednostek, a te są sumą Ataku, Obrony i punktów za wyszkolenie (+2 za każdy poziom), dostępne formację (+1 za każdą) i zdolności/rozkazy specjalne (+2 za każdą). Dowództwa batalionów warte są 3 pkt., a dowództwa pułków 10 pkt. Wartość sekcji broni wsparcia, artylerii oraz pojazdów jest obliczana w podobny sposób i podana w tabeli jednostki. Niektóre Zdolności, rozkazy specjalne lub formacje wynikają bezpośrednio z Typu jednostki- w takim wypadku nie zwiększają one wartości punktowej jednostki. Rozkazy i zdolności nie zmieniające wartości punktowej podane są w tabeli w podrozdziale dotyczącym Typów jednostek.+  * Wartość punktowa- określa, ile punktów warty jest dany oddział. Gracze mogą wystawiać do bitwy tylko pełne oddziały (mające podaną wartość punktową). Wartość punktowa oddziału jest sumą wszystkich wartości jednostek, a te są sumą Ataku, Obrony i punktów za wyszkolenie (+2 za każdy poziom), dostępne formację (+1 za każdą) i zdolności/rozkazy specjalne (+2 za każdą). Wartość sekcji broni wsparcia, artylerii, Dowództw oraz pojazdów jest obliczana w podobny sposób i podana w tabeli jednostki. Niektóre Zdolności, rozkazy specjalne lub formacje wynikają bezpośrednio z Typu jednostki - w takim wypadku nie zwiększają one wartości punktowej jednostki. Rozkazy i zdolności nie zmieniające wartości punktowej podane są w tabeli w podrozdziale dotyczącym Typów jednostek.
  
 ==== Strefy rozstawienia ==== ==== Strefy rozstawienia ====
Linia 277: Linia 279:
 Jednostki liniowe, artyleria, wsparcie i dowództwa nie blokują widoczności. Pojazdy blokują widoczność.  Jednostki liniowe, artyleria, wsparcie i dowództwa nie blokują widoczności. Pojazdy blokują widoczność. 
 ==== Tabela widoczności bazowej ==== ==== Tabela widoczności bazowej ====
-Widoczność bazowa to widoczność w otwartym terenie zmodyfikowana jedynie przez pogodę i porę dnia. W tabeli podano bazową widoczność w metrach, w zależności od pogody i pory dnia.+Widoczność bazowa to widoczność w otwartym terenie zmodyfikowana jedynie przez pogodę i porę dnia. W tabeli podano bazową widoczność w centymetrach [metrach], w zależności od pogody i pory dnia.
 ^Pogoda/Pora dnia^Świt^Południe^Wieczór^Noc| ^Pogoda/Pora dnia^Świt^Południe^Wieczór^Noc|
-^Słonecznie|500|1000|500|200| +^Słonecznie|100\\ [500]|200\\ [1000]|100\\ [500]|40\\ [200]
-^Pochmurno|500|1000|500|200| +^Pochmurno|100\\ [500]|200\\ [1000]|100\\ [500]|40\\ [200]
-^Mgła|250|250|250|50| +^Mgła|50\\ [250]|50\\ [250]|50\\ [250]|10\\ [50]
-^Deszcz|400|900|400|100| +^Deszcz|80\\ [400]|180\\ [900]|80\\ [400]|20\\ [100]
-^Śnieg|350|850|350|50|+^Śnieg|70\\ [350]|170\\ [850]|70\\ [350]|10\\ [50]|
 ==== Rozkazy ==== ==== Rozkazy ====
 Rozkazy są podstawową metodą wykonywania akcji przez jednostki gracza. Rozkazy dzielimy na duże, ruchu, pomniejsze oraz mieszane (łączące więcej niż jeden rodzaj rozkazu). Każda jednostka w turze gracza może wykonać jeden duży rozkaz, jeden rozkaz ruchu oraz jeden pomniejszy rozkaz. Dodatkowo, jednostki mogą wykonać rozkazy gracza w turze jego przeciwnika, jeśli gracz postanowi wydać punkty dowodzenia. Rozkazy są podstawową metodą wykonywania akcji przez jednostki gracza. Rozkazy dzielimy na duże, ruchu, pomniejsze oraz mieszane (łączące więcej niż jeden rodzaj rozkazu). Każda jednostka w turze gracza może wykonać jeden duży rozkaz, jeden rozkaz ruchu oraz jeden pomniejszy rozkaz. Dodatkowo, jednostki mogą wykonać rozkazy gracza w turze jego przeciwnika, jeśli gracz postanowi wydać punkty dowodzenia.
Linia 442: Linia 444:
   * **Ładowność** i **Typ transportu** informują, jakie jednostki może przewozić (i w jakich warunkach- otwartych <niechronionych pancerzem>, chronione pancerzem, holowane) dany pojazd. Ładowność określa klasę transportu jednostki, jaką może pomieścić dany pojazd. Wsparcie i dowództwa mają klasę transportu 1. Liniowe mają klasę transportu 3. Liniowe, Wsparcie i Dowództwa nie mogą być holowane. Klasa transportu artylerii jest podana w ich statystykach, przy czym artyleria może być tylko holowana, chyba że pojazd lub działo posiada zdolność umożliwiającą inny transport (np. wszystkie Moździerze mogą być transportowane przez zwierzęta juczne, a niektóre Lekkie działka mogą być przewożone na pace Ciężarówek). Artyleria holowana za pojazdami kołowymi pozbawia je premii do zasięgu ruchu z tytułu poruszania się po drodze, chyba że posiada odpowiednią zdolność.   * **Ładowność** i **Typ transportu** informują, jakie jednostki może przewozić (i w jakich warunkach- otwartych <niechronionych pancerzem>, chronione pancerzem, holowane) dany pojazd. Ładowność określa klasę transportu jednostki, jaką może pomieścić dany pojazd. Wsparcie i dowództwa mają klasę transportu 1. Liniowe mają klasę transportu 3. Liniowe, Wsparcie i Dowództwa nie mogą być holowane. Klasa transportu artylerii jest podana w ich statystykach, przy czym artyleria może być tylko holowana, chyba że pojazd lub działo posiada zdolność umożliwiającą inny transport (np. wszystkie Moździerze mogą być transportowane przez zwierzęta juczne, a niektóre Lekkie działka mogą być przewożone na pace Ciężarówek). Artyleria holowana za pojazdami kołowymi pozbawia je premii do zasięgu ruchu z tytułu poruszania się po drodze, chyba że posiada odpowiednią zdolność.
   * **Optyka**- Jedynie w pojazdach opancerzonych- określa zdolność pojazdu do obserwacji pola walki i wykrywania celów w sytuacji, gdy włazy są zamknięte. Optyka równa 0 oznacza brak jakichkolwiek dodatkowych urządzeń optycznych innych niż szczeliny obserwacyjne w kadłubie. Optyka na poziomie 1 oznacza obecność peryskopu dla co najmniej jednego członka załogi. Optyka wynosząca 2 oznacza, że pojazd dysponuje większą liczbą peryskopów lub celownikami o nieprzeciętnej jakości. Optyka 4 wskazuje na obecność wieżyczki lub kopuły obserwacyjnej dowódcy z wieloma peryskopami/szczelinami obserwacyjnymi. W przypadku zniszczenia Optyki, jej premia nie jest brana pod uwagę podczas zdawania testów Wyszkolenia przy zamkniętych włazach.   * **Optyka**- Jedynie w pojazdach opancerzonych- określa zdolność pojazdu do obserwacji pola walki i wykrywania celów w sytuacji, gdy włazy są zamknięte. Optyka równa 0 oznacza brak jakichkolwiek dodatkowych urządzeń optycznych innych niż szczeliny obserwacyjne w kadłubie. Optyka na poziomie 1 oznacza obecność peryskopu dla co najmniej jednego członka załogi. Optyka wynosząca 2 oznacza, że pojazd dysponuje większą liczbą peryskopów lub celownikami o nieprzeciętnej jakości. Optyka 4 wskazuje na obecność wieżyczki lub kopuły obserwacyjnej dowódcy z wieloma peryskopami/szczelinami obserwacyjnymi. W przypadku zniszczenia Optyki, jej premia nie jest brana pod uwagę podczas zdawania testów Wyszkolenia przy zamkniętych włazach.
 +  * **Zdolności terenowe** określają, jak dobrze pojazd radzi sobie w trudnym terenie lub w czasie złej pogody. Wyróżnia się następujące poziomy Zdolności terenowych:
 +    * Bardzo złe (-2). Są to pojazdy nie przystosowane do jazdy terenowej, nadające się tylko do użytkowania na drogach, najlepiej utwardzonych. Do tej kategorii należą ciężarówki i samochody szosowe, np. zmobilizowane z rynku cywilnego.
 +    * Złe (-1). Są to pojazdy, którym jazda w terenie sprawia trudności, najlepiej radzą sobie na drogach. Do tej kategorii należy większość pojazdów kołowych.
 +    * Przeciętne (0). Pojazdy, które dość dobrze radzą sobie w terenie, ale ugrzęzną w czasie złej pogody (deszczu, śniegu). Do tej grupy należą pojazdy kołowe z pewnymi modyfikacjami przystosowującymi do jazdy w terenie, np. samochody z napędem na cztery koła albo czołgi o niskich zdolnościach terenowych.
 +    * Dobre )+1). Pojazdy nie mające trudności w poruszaniu się w terenie. Do tej grupy należy większość czołgów i specjalne pojazdy kołowe (np. ośmiokołowe samochody pancerne).
 +    * Bardzo dobre (+2). Pojazdy, którym bardzo trudno ugrzęznąć nawet w trudnym terenie i niesprzyjających warunkach pogodowych. Do tej grupy zalicza się głównie czołgi o wybitnie zaprojektowanych i wykonanych układach jezdnych.
 +     Każdy poziom zdolności terenowych modyfikuje testy na ugrzęźnięcie podczas złej pogody i testy Wyszkolenia przy poruszaniu się w trudnym terenie o podany modyfikator.
   * **Rozkazy specjalne** i **Zdolności**- jak w pozostałych jednostkach.   * **Rozkazy specjalne** i **Zdolności**- jak w pozostałych jednostkach.
   * **Warianty.** W niektórych przypadkach pojazd był produkowany w kilku wersjach i niektóre jego właściwości ulegały zmianie. Przykładem może być zmiana uzbrojenia lub podwozia. W takich wypadkach w podano nazwę wariantu, statystyki, które uległy zmianie i zmianę wartości punktowej jednostki.   * **Warianty.** W niektórych przypadkach pojazd był produkowany w kilku wersjach i niektóre jego właściwości ulegały zmianie. Przykładem może być zmiana uzbrojenia lub podwozia. W takich wypadkach w podano nazwę wariantu, statystyki, które uległy zmianie i zmianę wartości punktowej jednostki.
Linia 493: Linia 502:
 Jedynie pojazdy uzbrojone mogą inicjować walkę wręcz przeciwko jednostkom pieszym, kawalerii i Artylerii. Wykonują wtedy prostoliniowy Ruch symbolizujący próbę przełamania linii przeciwnika. Cel otrzymuje karę +3 do Niechęci (cel szarży czołgów), a atakujący pojazd wykonuje test k8. Jeśli wynik testu wyniósł od 6 do 8 lub jednostka przeciwnika została rozbita, pojazd przemieszcza się za podstawkę jednostki (na drugą stronę podstawki). Jeśli jednostka pozostała zdolna do dalszej walki, odpowiada zgodnie z zasadami ataku wręcz na pojazdy. Na tym walka wręcz się kończy i jednostki nie zostają związane. Artyleria, która została rozjechana przez pojazdy zostaje zniszczona. Jedynie pojazdy uzbrojone mogą inicjować walkę wręcz przeciwko jednostkom pieszym, kawalerii i Artylerii. Wykonują wtedy prostoliniowy Ruch symbolizujący próbę przełamania linii przeciwnika. Cel otrzymuje karę +3 do Niechęci (cel szarży czołgów), a atakujący pojazd wykonuje test k8. Jeśli wynik testu wyniósł od 6 do 8 lub jednostka przeciwnika została rozbita, pojazd przemieszcza się za podstawkę jednostki (na drugą stronę podstawki). Jeśli jednostka pozostała zdolna do dalszej walki, odpowiada zgodnie z zasadami ataku wręcz na pojazdy. Na tym walka wręcz się kończy i jednostki nie zostają związane. Artyleria, która została rozjechana przez pojazdy zostaje zniszczona.
  
-Jednostki liniowe, Wsparcie i Dowództwa mogą atakować wręcz tylko te pojazdy, które znajdują się w zasięgu ich ruchu i maksymalnej odległości 5 cm. Jednostka atakująca musi wykonać test Wyszkolenia z modyfikatorem +1 do wyniku rzutu. Następnie wykonuje Natarcie w kierunku pojazdu i wykonuje test trafienia kością k8. Wyniki odczytuje z poniższej listy:+Jednostki liniowe, Wsparcie i Dowództwa mogą atakować wręcz tylko te pojazdy, które znajdują się w zasięgu ich ruchu i maksymalnej odległości 5 cm. Jeśli pojazd jest nieopancerzony, jednostka wykonuje Natarcie w jego kierunku, a sam pojazd ulega zniszczeniu. W przypadku pojazdu opancerzonego jednostka atakująca musi wykonać test Wyszkolenia z modyfikatorem +1 do wyniku rzutu. Następnie wykonuje Natarcie w kierunku pojazdu i wykonuje test trafienia kością k8. Wyniki odczytuje z poniższej listy:
   - Brak uszkodzeń.   - Brak uszkodzeń.
   - Brak uszkodzeń.   - Brak uszkodzeń.
Linia 702: Linia 711:
 |Atak wręcz z flanki|+3| |Atak wręcz z flanki|+3|
 |Atak wręcz od tyłu|+6| |Atak wręcz od tyłu|+6|
-|Jednostka celem szarży|+2+|Jednostka celem natarcia jednostek z premią do natarcia|+premia Natarcia| 
-|Jednostka celem szarży czołgów|+3+|Jednostka celem szarży|+4
-|Przyszpilony|+1+|Jednostka celem szarży czołgów|+6
-|Jednostka pod ostrzałem|+1+|Przyszpilony|+2
-|Jednostka pod ostrzałem broni palnej|+2+|Jednostka pod ostrzałem|+2
-|Jednostka pod ostrzałem broni maszynowej|+3+|Jednostka pod ostrzałem broni palnej|+3
-|Jednostka pod ostrzałem artylerii|+4+|Jednostka pod ostrzałem broni maszynowej|+4
-|Jednostka celem nalotu|+5+|Jednostka pod ostrzałem artylerii|+5
-|Jednostka atakowana miotaczami ognia|+6|+|Jednostka celem nalotu|+6
 +|Jednostka atakowana miotaczami ognia|+7|
 |Jednostka pod ostrzałem ukrytego wroga|dodatkowo +2| |Jednostka pod ostrzałem ukrytego wroga|dodatkowo +2|
 |Sojusznicza jednostka ucieka|+1 za każdą rozbitą w promieniu 10 cm| |Sojusznicza jednostka ucieka|+1 za każdą rozbitą w promieniu 10 cm|
Linia 719: Linia 729:
 |Wrogi pojazd zniszczony|-4| |Wrogi pojazd zniszczony|-4|
 |Jednostka zostaje poderwana przez dowódcę|-2| |Jednostka zostaje poderwana przez dowódcę|-2|
-|Jednostka zostaje przegrupowana|-5|+|Jednostka zostaje przegrupowana|-6, tylko do bazowego poziomu Niechęci|
 |Dowództwo w sąsiedztwie|-2, stałe| |Dowództwo w sąsiedztwie|-2, stałe|
 ===== Zwycięstwo lub porażka ===== ===== Zwycięstwo lub porażka =====
Linia 782: Linia 792:
   * **Furia** - zapewnia premię procentową do ataku wręcz podczas Natarcia.   * **Furia** - zapewnia premię procentową do ataku wręcz podczas Natarcia.
   * **Granaty** - zapewniają (k4) punktów do skuteczności ataku w walce wręcz i wywołują +2 do Niechęci atakowanej jednostki. Zapewnia +1 do skuteczności testu trafienia podczas atakowania pojazdów.   * **Granaty** - zapewniają (k4) punktów do skuteczności ataku w walce wręcz i wywołują +2 do Niechęci atakowanej jednostki. Zapewnia +1 do skuteczności testu trafienia podczas atakowania pojazdów.
-  * **Harcownik** - pozwala strzelać (atakować na odległość) jednostce z pełną skutecznością podczas ruchu- ignorowana jest zasada nieuwzględniania premii do skuteczności ataku związanej z odległością. Jednocześnie zdolność pozwala wykonywać ataki na odległość z grzbietu wierzchowca (jeśli dotyczy).+  * **Harcownik** - pozwala strzelać (atakować na odległość) jednostce z pełną skutecznością podczas ruchu - ignorowana jest zasada nieuwzględniania premii do skuteczności ataku związanej z odległością. Jednocześnie zdolność pozwala wykonywać ataki na odległość z grzbietu wierzchowca (jeśli dotyczy).
   * **Ignoruje kary terenu** - pozwala jednostce zignorować kary danego typu terenu na wymienionym w opisie zdolności terenie.   * **Ignoruje kary terenu** - pozwala jednostce zignorować kary danego typu terenu na wymienionym w opisie zdolności terenie.
   * **Inspirujący przykład** - zapewnia premię +1 Ataku wręcz i -2 Niechęci do końca tury sojuszniczym jednostkom w sąsiedztwie w momencie rozpoczęcia Natarcia lub Szarży.   * **Inspirujący przykład** - zapewnia premię +1 Ataku wręcz i -2 Niechęci do końca tury sojuszniczym jednostkom w sąsiedztwie w momencie rozpoczęcia Natarcia lub Szarży.
Linia 792: Linia 802:
   * **Morale** - zapewnia jednostce premię punktową do Niechęci, przez co jednostka posiada Niechęć niższą niż by to wynikało z Wyszkolenia jednostki. Każdy punkt dodany oznacza obniżenie Niechęci, np. jednostka o zdolności Morale +3 posiada stałą premię -3 do Niechęci. Premia ta dodawana jest do bazowej wartości Niechęci.   * **Morale** - zapewnia jednostce premię punktową do Niechęci, przez co jednostka posiada Niechęć niższą niż by to wynikało z Wyszkolenia jednostki. Każdy punkt dodany oznacza obniżenie Niechęci, np. jednostka o zdolności Morale +3 posiada stałą premię -3 do Niechęci. Premia ta dodawana jest do bazowej wartości Niechęci.
   * **Motocykle** - jednostka otrzymuje premię +20 cm do zasięgu ruchu po dowolnej drodze.   * **Motocykle** - jednostka otrzymuje premię +20 cm do zasięgu ruchu po dowolnej drodze.
-  * **Natarcie** - zapewnia jednostce podaną premię punktową w czasie Natarcia lub Szarży.+  * **Natarcie** - zapewnia jednostce podaną premię punktową do Ataku Wręcz w czasie Natarcia lub Szarży, jednocześnie zapewnia karę do Niechęci atakowanej jednostce.
   * **Niezdyscyplinowany** - jednostka jest w stanie (test k8: 1-5) wykonać Natarcie lub Szarżę (jeśli dostępna) bez rozkazu na każdą jednostkę wroga w zasięgu 15 cm. Test należy wykonać na początku swojej tury dla każdej jednostki wroga w zasięgu, zaczynając od najbliższej. Jednostka zawsze otrzymuje modyfikator -2 w testach Wyszkolenia.    * **Niezdyscyplinowany** - jednostka jest w stanie (test k8: 1-5) wykonać Natarcie lub Szarżę (jeśli dostępna) bez rozkazu na każdą jednostkę wroga w zasięgu 15 cm. Test należy wykonać na początku swojej tury dla każdej jednostki wroga w zasięgu, zaczynając od najbliższej. Jednostka zawsze otrzymuje modyfikator -2 w testach Wyszkolenia. 
   * **Niska sylwetka** - niewielkie rozmiary pojazdu powodują, że każdy przeciwnik ostrzeliwujący pojazd z tą zdolnością otrzymuje karę -2 do Celności.   * **Niska sylwetka** - niewielkie rozmiary pojazdu powodują, że każdy przeciwnik ostrzeliwujący pojazd z tą zdolnością otrzymuje karę -2 do Celności.
Linia 807: Linia 817:
   * **Radio** - Dowództwom pozwala korzystać ze wsparcia spoza mapy w dowolnym momencie tury, bez przygotowywania linii telefonicznych. W przypadku Pojazdów pozwala zachować łączność z dowództwem przy zamkniętych włazach.   * **Radio** - Dowództwom pozwala korzystać ze wsparcia spoza mapy w dowolnym momencie tury, bez przygotowywania linii telefonicznych. W przypadku Pojazdów pozwala zachować łączność z dowództwem przy zamkniętych włazach.
   * **Regeneracja** - Jednostka odzyskuje 1 punkt Stanu na początku swojej tury.   * **Regeneracja** - Jednostka odzyskuje 1 punkt Stanu na początku swojej tury.
-  * **Rkm** - Zapewnia premię +3 do skuteczności ataku na odległość na dystansie 0-600 m. Jeśli zasięg rkm jest wyższy niż jednostki, może ona wykonać atak na odległość przy użyciu wyłącznie rkmu- w takim wypadku nie modyfikuje się wartości ataku o zmienną z tabeli skuteczności ognia (atak składa się z rzutu kośćmi ataku, ataku bazowego rkm (3) i modyfikatorów terenu/celu). Zdolność ma zastosowanie jedynie wtedy, gdy jednostka jest piesza. 
   * **Rowery** - jednostka otrzymuje premię +20 cm do zasięgu ruchu po dowolnej drodze, lecz jednocześnie otrzymuje karę -10 cm do zasięgu ruchu w trudnym terenie podczas poruszania się na rowerach.   * **Rowery** - jednostka otrzymuje premię +20 cm do zasięgu ruchu po dowolnej drodze, lecz jednocześnie otrzymuje karę -10 cm do zasięgu ruchu w trudnym terenie podczas poruszania się na rowerach.
   * **Siła rażenia** - w przypadku artylerii polowej jest to maksymalna ilość sukcesów testów Celności, jaka może zadać obrażenia podczas pojedynczego ostrzału. Przykładowo jednostka o Sile rażenia 3 zada obrażenia trzem jednostkom w zasięgu Rozrzutu, jeśli testy Celności wobec tych jednostek powiodą się.   * **Siła rażenia** - w przypadku artylerii polowej jest to maksymalna ilość sukcesów testów Celności, jaka może zadać obrażenia podczas pojedynczego ostrzału. Przykładowo jednostka o Sile rażenia 3 zada obrażenia trzem jednostkom w zasięgu Rozrzutu, jeśli testy Celności wobec tych jednostek powiodą się.
Linia 849: Linia 858:
   * **Na rower/z roweru**- analogicznie do Na koń/z konia. Siedząc na rowerze nie można wykonywać ataków na odległość.   * **Na rower/z roweru**- analogicznie do Na koń/z konia. Siedząc na rowerze nie można wykonywać ataków na odległość.
   * **Płonące strzały**- Rozkaz mieszany (Duży +pomniejszy). Jednostka przygotowuje, a następnie wystrzeliwuje płonące strzały we wskazany cel. Atak z odległości zadaje dodatkowe +3 punkty obrażeń, istnieje szansa na podpalenie terenu.   * **Płonące strzały**- Rozkaz mieszany (Duży +pomniejszy). Jednostka przygotowuje, a następnie wystrzeliwuje płonące strzały we wskazany cel. Atak z odległości zadaje dodatkowe +3 punkty obrażeń, istnieje szansa na podpalenie terenu.
-  * **Poderwanie**- jednostka dowództwa mobilizuje podległe sobie jednostki do działania, wykonując rzut k6. Wyniki 1-5 dla Doborowych, 1-4 dla Weteranów, 1-3 dla Regularnych, 1-2 dla Drugoliniowych i 1 dla Poborowych oznaczają sukces i podległe jednostki przestają być przyszpilone.+  * **Poderwanie**- jednostka dowództwa mobilizuje podległe sobie jednostki do działania, wykonując rzut k6. Wyniki 1-5 dla Doborowych, 1-4 dla Weteranów, 1-3 dla Regularnych, 1-2 dla Drugoliniowych i 1 dla Poborowych oznaczają sukces i podległe jednostki przestają być przyszpilone oraz ich Niechęć spada o -2. Wykonuje się jeden rzut dla wszystkich jednostek podległych Dowództwu
   * **Prowokacja**- jednostka zmusza wybraną bezczynną (niezwiązaną walką wręcz, nieprzyszpiloną, nierozbitą) jednostkę przeciwnika w promieniu 15 cm do wykonania Natarcia na jednostkę prowokującą. Jednostka prowokowana musi widzieć jednostkę prowokującą oraz mieć możliwość wykonania Natarcia- wolną drogę w zasięgu ruchu. Podczas prowokowanego Natarcia jednostka prowokowana nie otrzymuje żadnych premii z tytułu wykonania Natarcia, takich jak Lance, Furia lub Bagnety.   * **Prowokacja**- jednostka zmusza wybraną bezczynną (niezwiązaną walką wręcz, nieprzyszpiloną, nierozbitą) jednostkę przeciwnika w promieniu 15 cm do wykonania Natarcia na jednostkę prowokującą. Jednostka prowokowana musi widzieć jednostkę prowokującą oraz mieć możliwość wykonania Natarcia- wolną drogę w zasięgu ruchu. Podczas prowokowanego Natarcia jednostka prowokowana nie otrzymuje żadnych premii z tytułu wykonania Natarcia, takich jak Lance, Furia lub Bagnety.
-  * **Przegrupowanie**- jednostka dowództwa dodaje otuchy i reorganizuje rozbitą podległą sobie jednostkę. Wybrana rozbita jednostka w maksymalnej odległości 10 cm przestaje być rozbita i wraca do normalnego stanu. Przegrupowana jednostka nie może wykonywać rozkazów w tej turze, będzie dostępna dopiero w następnej.+  * **Przegrupowanie**- jednostka dowództwa dodaje otuchy i reorganizuje rozbitą podległą sobie jednostkę. Wybrana podległa rozbita jednostka w zasięgu dowodzenia przestaje być rozbita i wraca do normalnego stanu, otrzymując premię -6 do Niechęci (maksymalnie do bazowego poziomu Niechęci). Przegrupowana jednostka może wykonywać rozkazów w tej samej turze, jeśli jest taka możliwość.
   * **Przekaż rozkazy**- Dostępny dla Dowództwa Naczelnego. Jednostka przekazuje wybraną przez gracza ilość posiadanych PD innej, podległej jednostce dowództwa w zasięgu dowodzenia Dowództwa Naczelnego. Dowództwo może wykorzystać otrzymane PD w tej samej turze.   * **Przekaż rozkazy**- Dostępny dla Dowództwa Naczelnego. Jednostka przekazuje wybraną przez gracza ilość posiadanych PD innej, podległej jednostce dowództwa w zasięgu dowodzenia Dowództwa Naczelnego. Dowództwo może wykorzystać otrzymane PD w tej samej turze.
   * **Przeprawa**- jeżeli w promieniu 15 cm od jednostki znajduje się Wóz taborowy lub inna jednostka ze zdolnością Zaopatrzenie oraz przeszkoda wodna (płytka/głęboka woda), jednostka może rozpocząć budowę przeprawy. Budowa trwa (k6) tur i jest skracana o 1 obecnością kolejnych jednostek z tą zdolnością i wozów taborowych, ale nie może być mniejsza niż 1 tura, co oznacza że przeprawa może być gotowa najkrócej na drugą turę od rozpoczęcia budowy. Powstała przeprawa posiada lekką odporność na zniszczenie i pozwala na przeprawianie wszystkich jednostek pieszych i kawalerii.   * **Przeprawa**- jeżeli w promieniu 15 cm od jednostki znajduje się Wóz taborowy lub inna jednostka ze zdolnością Zaopatrzenie oraz przeszkoda wodna (płytka/głęboka woda), jednostka może rozpocząć budowę przeprawy. Budowa trwa (k6) tur i jest skracana o 1 obecnością kolejnych jednostek z tą zdolnością i wozów taborowych, ale nie może być mniejsza niż 1 tura, co oznacza że przeprawa może być gotowa najkrócej na drugą turę od rozpoczęcia budowy. Powstała przeprawa posiada lekką odporność na zniszczenie i pozwala na przeprawianie wszystkich jednostek pieszych i kawalerii.
mm/k_g.1567103932.txt.gz · ostatnio zmienione: 2019/08/29 20:38 przez patryk