Spis treści

Postać

Informacje na tej stronie mogą być nieaktualne.

Poniższy rozdział zawiera wszystkie informacje na temat Postaci graczy w 4. edycji Mongolian Mercenaries.

Tworzenie Postaci

Przed rozpoczęciem gry, każdy z graczy musi posiadać Postać, którą kontroluje. Jeśli gracze dysponują Postaciami z poprzednich sesji, mogą je wykorzystać. Jeśli nie, należy utworzyć Postać. Tworzenie Postaci gracza składa się z następujących elementów:

  1. Wybór Rasy. Zdecyduj, przedstawicielem jakiej narodowości będzie Twoja Postać. Wpływa na posiadane Talenty początkowe.
  2. Wybór Klasy. Dokonaj wyboru profesji i wyszkolenia Postaci. Klasa wpływa na wartości Współczynników, posiadane Umiejętności, dostępne Talenty, dostępność Zaklęć lub Modlitw itd.
  3. Wybór Religii i Patrona. Dokonaj wyboru światopoglądu i religii Postaci oraz jej Patrona w ramach danej religii. Wybór Religii i Patrona określa Twój Charakter oraz dostęp do Interwencji lub Modlitw.
  4. Wybór Talentów początkowych. Każdy z graczy zaczyna posiadając Talenty Rasowe (wszystkie są określone jako wrodzone) i trzy Talenty Ogólne. Należy je wybrać spośród dostępnych dla wybranej postaci.
  5. Rozdysponowanie PR początkowych. Każdy z graczy może rozdzielić 5 PR między swoje Współczynniki, Umiejętności i Talenty by stworzyć Postać bardziej odpowiadającą jego stylowi gry lub zapewnić zdolności uzupełniające drużynę.
  6. Wybór ekwipunku. Gracz dobiera wyposażenie Postaci. Jeśli zasady scenariusza nie mówią inaczej, każdy z graczy rozpoczyna posiadając Wyposażenie początkowe danej Rasy i Klasy oraz równowartość 20000 MNT. Ekwipunek nabywa się w cenie wartości. Niewykorzystane środki stanowią początkową gotówkę gracza.
  7. Dobór elementów dodatkowych. W zależności od utworzonej Postaci, w niektórych przypadkach należy dobrać Zaklęcia, Modlitwy lub Pupili.
  8. Tło fabularne. Gracz nadaje swojej postaci Imię, określa jej wagę i wzrost, nadaje cechy charakteru, opisuje zachowanie i krótki życiorys. Bardziej uzdolnieni plastycznie gracze mogą nawet przedstawić portret swojej Postaci.
  9. Uzupełnienie Karty Postaci. Wszystkie wartości należy nanieść na Kartę Postaci.

Rasa

Każda postać należy do jednej z dostępnych ras. Rasa determinuje dostępne Klasy i Talenty Rasowe, a także zapewnia unikalne premie. Rasy nie można zmieniać w ciągu gry. Aktualnie dostępne Rasy i ich statystyki można znaleźć w poniższym artykule.

Klasa

Po wybraniu Rasy należy wybrać jedną z dostępnych dla danej Rasy Klas. Każda Klasa zapewnia premie, a także określa zakres dostępnych Talentów Klasowych. Klasa postaci to kolejny współczynnik określający gracza, a dokładniej jego „zawód”, otrzymany trening lub zajęcie. Wskazuje, jakie predyspozycje posiada dana postać i w którym kierunku ją rozwijać. Klasy nie można zmieniać podczas gry.

Wszystkie Klasy w grze można podzielić na cztery grupy: Klasy bojowe, magiczne, duchowne i cywilne. Podział ten wskazuje, jaki zestaw Umiejętności jest stosowany przez dane Klasy i jakie funkcje w drużynie zwykle Klasy te pełnią. Podział ten pozwala graczom na rozdzielenie ról i funkcji w drużynie tak, by stworzyć zespół gotowy na każde niebezpieczeństwo i radzący sobie w każdej sytuacji. Najskuteczniejsze drużyny składają się z Postaci o różnych Klasach należących do różnych grup, przez co ich zdolności uzupełniają się. Drużyny bardziej jednolite mogą być zdecydowanie skuteczniejsze w sytuacjach im odpowiadających, ale kompletnie sobie nie radzić w razie zdarzeń, do których nie są przygotowane. Podział Klas kształtuje się następująco:

Poniżej ujęto w tabeli wszystkie Klasy.

Współczynniki

Współczynniki to wartości określające rozwój Gracza w danej dziedzinie, mające duży wpływ na całokształt postaci. Istnieje 9 współczynników głównych i 6 współczynników dodatkowych, przy czym samo określenie Współczynniki odnosi się zawsze do współczynników głównych. Na początku gry każdy ze współczynników głównych wynosi 3, lecz po wybraniu Rasy, Klasy, Religii i Talentów ich wartości mogą się zmienić. Później można je rozwijać w trakcie gry za pomocą Punktów Rozwoju. Do Współczynników Głównych należą:

Do Współczynników dodatkowych należą:

 Zdrowie=2*SIŁ+Poziom+1
Moc=Inteligencja+Poziom+1

Umiejętności

Umiejętności to cechy postaci określające biegłość Gracza w pewnej, ścisłej dziedzinie. Na początku gry każda wynosi 0 (do tego dodaje się premie rasowe, klasowe itd.). W czasie gry Gracze mogą zwiększać swoje umiejętności poprzez przekazywanie Punktów Rozwoju. Każda z Postaci graczy może opanować maksymalnie 12 Umiejętności. Gracze nie mogą rozwijać Umiejętności, której nie opanowali, tj. gracz nie może przeznaczyć PR na rozwój Umiejętności, której poziom wynosi 0 lub mniej. Jeżeli Gracz rozpoczyna grę z którąś z Umiejętności na poziomie ujemnym, tj. mniejszym od 0, oznacza to że gracz nie może jej opanować w trakcie gry, bez względu na sytuację (nie działają na nią szkolenia, zaklęcia, mikstury ani premie Przedmiotów). Gracze mogą opanowywać nowe Umiejętności w trakcie gry w wyniku spotkań, wydarzeń lub nauki. Posiadane Umiejętności decydują, jakie akcje może podejmować i jakich Przedmiotów może używać gracz - niemożliwe jest korzystanie z Przedmiotów lub podejmowanie jakiejś akcji, jeśli odpowiedzialna za nie Umiejętność wynosi 0 lub mniej. Wszystkie Umiejętności podzielone są na trzy poziomy: Podstawowy, Zaawansowany i Mistrzowski. Jeżeli Postać gracza posiada daną Umiejętność poziomie o 1 do 4, mówi się, że opanowała daną Umiejętność na poziomie Podstawowym; od 5 do 8 oznacza opanowanie w stopniu Zaawansowanym, a powyżej (9-10) określa się jako poziom Mistrzowski. Ma to zastosowanie w przypadku wymagań niektórych akcji lub możliwości korzystania z Przedmiotów, np. Tajemne Zaklęcia może rzucać tylko ktoś, kto opanował daną szkołę magii w stopniu Mistrzowskim. Maksymalny poziom Umiejętności, jaki można osiągnąć, wynosi 10.

W grze występuje następujący zestaw umiejętności:

Talenty

Talent to rodzaj specjalnej zdolności, jaką posiadają postaci. Dzielą się na pasywne, działające przez cały czas od ich zdobycia, oraz aktywowane, których użycie należy zadeklarować (użycie Talentu) lub wydać Punkty Akcji (w czasie walki). Talenty dzielą się na Rasowe i Ogólne. Talenty Rasowe są Talentami Wrodzonymi, czyli dostępnymi od razu dla postaci danej Rasy. Istnieją także Wrodzone Talenty zależne od Klasy postaci. Pozostałe Talenty postaci zdobywają w trakcie rozgrywki. Możliwości ich wyboru zależą od rasy i klasy bohatera. Niektóre są dostępne dla każdego, inne mogą przyswoić jedynie konkretne Rasy i Klasy.

Talenty o typie „Reakcja” mogą zostać użyte tylko w sytuacji, która została opisana w działaniu danego Talentu, jednak wykonywane są natychmiast, z ominięciem kolejki inicjatywy, jeśli Gracz podejmie decyzję o ich użyciu.