Pierwsza wojna obronna
Ilość graczy: min. 2
Ilość stron konfliktu: 2 (Kazachstan/Imperium Mongolskie)
Historyczność: Historyczny (MM)
Mapa: Azja Środkowa
Dane podstawowe
Tło historyczne: Pierwsza wojna obronna to nazwa nadana wojnie między nowo powstałym Królestwem Kazachstanu a Wielkim Imperium Mongolskim, toczącej się od 6 czerwca 2015 r. do 18 sierpnia 2016 r. Po przejęciu władzy przez Wielkiego Chana i powrotu do tradycyjnych metod organizacji państwa hordy wojowników z dzikich mongolskich stepów rozlały się po sąsiednich krajach, podbijając Chiny, Koreę, obszar zabajkalski i docierając do brzegów Morza Kaspijskiego. W czerwcu pierwsze ordy przekroczyły granicę ustanowionej bez mała dwa miesiące wcześniej monarchii kazachskiej, kraju wyczerpanego trwającą dwa lata wojną domową.
Data rozpoczęcia: 1. dwutydzień Lata
Data zakończenia: 6. dwutydzień Lata (2)
Czas trwania: 30 tur
Pogoda: Losowa
Ograniczenia scenariusza: Zmiana doktryny niemożliwa, wszelkie polecenia są ignorowane.
Ograniczenia mapy: Regiony Iran, Afganistan, Ural, Południowa Syberia niedostępne.
Strony konfliktu
Imperium
Cel: Do końca scenariusza podbij 7 z 11 prowincji regionu Kazachstan, utrzymując prowincje narodowe.
Ograniczenia specjalne:
Ustrój: Teokracja objawiona
Prowincje narodowe: Regiony Turkmenistan, Uzbekistan, Tadżykistan, Kirgistan, Xinjiang
Budynki startowe:
Farma (2) w prowincji Margiana
Wioska w prowincji Chorezm
Jurtowisko w prowincji Dżungaria północna
Kamieniołom w prowincji Tadżykistan
Droga (6) w dowolnej prowincji
Kuźnia w prowincji Fergana
Kopalnia w prowincji Kirgistan
Jednostki startowe:
Orda (4) w prowincjach: Zachodni Turkmenistan (Tumen Kobdoski), Sogdiana (Tumen Uliastajski), Margiana (Tumen Wschodni), Dżungaria północna (Tumen Ałtajski)
Mongolscy łucznicy konni (3) w prowincjach: Buchara (Tumen Dzawchański), Fergana (Tumen Darchański), Kirgistan (Tumen Ułangomski)
Mongolscy ciężcy łucznicy konni w prowincji Tadżykistan (Tumen Ułan batorski)
Mongolscy łucznicy (2) w prowincjach: Kirgistan (Araci Dzawchańscy, Araci Ułan Batorscy)
Garnizon w prowincji Fergana (Garnizon Taszkentu)
Uzbeccy harcownicy w prowincji Sogdiana (Samarkanda Cerik)
Turkmeńska jazda (2) w prowincji Margiana (Merw Tamma, Turkmenabat Tamma)
Inżynierowie w prowincji Kotlina Kaszgarska (Ujgurscy inżynierowie)
Katapulta (2) w prowincji Kotlina Kaszgarska (Ujgurskie katapulty 1, Ujgurskie katapulty 2)
Kazachstan
Cel: Do końca scenariusza utrzymaj co najmniej 9 z 11 prowincji regionu Kazachstan, w tym prowincje Siedmiorzecze, Saryarka, Akmoła.
Ograniczenia specjalne: brak
Ustrój: Monarchia konstytucyjna
Prowincje narodowe: Region Kazachstan
Budynki startowe:
Pałac w prowincji Akmoła
Fabryka (3) w prowincjach: Północny Kazachstan, Saryarka, Siedmiorzecze
Fort (2) w prowincjach: Siedmiorzecze, Wschodni Kazachstan
Kopalnia w prowincji: Saryarka
Farma (2) w prowincji: Kustanaj
Lotnisko w prowincji: Południowy Kazachstan
Fabryka broni w prowincji Saryarka
Cegielnia w prowincji Aktobe
Droga (20) w dowolnych prowincjach
Tory kolejowe (12) w dowolnych prowincjach
Koszary w dowolnej prowincji
Jednostki startowe:
Żuawi (1. Pułk Żuawi z Karagandy) w prowincji Siedmiorzecze
Garnizon (3. Rezerwowy Pułk Piechoty) w prowincji Siedmiorzecze
KWS 4 (1. Pułk Myśliwski) w prowincji Południowy Kazachstan
Milicja (2) w prowincjach: Południowy Kazachstan (1. Ochotniczy Pułk Piechoty), Akmoła (12. Półbrygada Ochotnicza)
Piechota morska (1. Pułk Piechoty morskiej) w prowincji Mangystau
Piechota (2) w prowincjach: Akmoła (1. Pułk Piechoty), Wschodni Kazachstan (2. Pułk Piechoty)
Ułani (2) w prowincjach: Kyzyłorda (2. Pułk Ułanów), Siedmiorzecze (1. Pułk Ułanów)
Dragoni w prowincji Wschodni Kazachstan (4. Pułk Dragoński)
Armata 76,2 mm wz. 96 (2) w prowincjach: Akmoła (1. Pułk Artylerii Lekkiej), Północny Kazachstan (3. Pułk Artylerii Lekkiej)