Mongolopedia Wolna Encyklopedia

Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.

Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


koi_koi

Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Poprzednia rewizja po obu stronach Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
koi_koi [2020/01/27 20:23]
patryk [Przebieg gry]
koi_koi [2020/05/04 16:47] (aktualna)
patryk [Yaku i punktacja]
Linia 4: Linia 4:
 //**Hanafuda**// to japońskie karty do gry. W skład talii wchodzi 48 kart podzielonych na 12 kolorów, odpowiadających 12 miesiącom roku. Każdemu miesiącowi odpowiada inna roślina. W skład każdego miesiąca wchodzą karty zwykłe o wartości 1 pkt., karty ze zwojem warte 5 pkt. oraz karty specjalne o wartości 10 lub 20 pkt. Karty przedstawiono w tabeli. //**Hanafuda**// to japońskie karty do gry. W skład talii wchodzi 48 kart podzielonych na 12 kolorów, odpowiadających 12 miesiącom roku. Każdemu miesiącowi odpowiada inna roślina. W skład każdego miesiąca wchodzą karty zwykłe o wartości 1 pkt., karty ze zwojem warte 5 pkt. oraz karty specjalne o wartości 10 lub 20 pkt. Karty przedstawiono w tabeli.
  
-tabela+^Miesiąc^Roślina^Karty^Obrazki| 
 +|Styczeń|Sosna (//Matsu//)|2 zwykłe, zwój poezji (z wierszem),\\ specjalna - Żuraw i słońce (20 pkt.)|{{:kintengu_01c.png?60}}{{:kintengu_01d.png?60}}{{:kintengu_01h.png?60}}{{:kintengu_01s.png?60}}| 
 +|Luty|Kwiat śliwy (//Ume//)|2 zwykłe, zwój poezji (z wierszem),\\ specjalna - Wierzbówka wśród kwiatów śliwy (10 pkt.)|{{:kintengu_02c.png?60}}{{:kintengu_02d.png?60}}{{:kintengu_02h.png?60}}{{:kintengu_02s.png?60}}| 
 +|Marzec|Kwiat wiśni (//Sakura//)|2 zwykłe, zwój poezji (z wierszem),\\ specjalna - Kwiaty wiśni i zasłona (20 pkt.)|{{:kintengu_03c.png?60}}{{:kintengu_03d.png?60}}{{:kintengu_03h.png?60}}{{:kintengu_03s.png?60}}| 
 +|Kwiecień|Wisteria (//Fuji//)|2 zwykłe, zwój,\\ specjalna - Kukułka wśród wisterii (10 pkt.)|{{:kintengu_04c.png?60}}{{:kintengu_04d.png?60}}{{:kintengu_04h.png?60}}{{:kintengu_04s.png?60}}| 
 +|Maj|Irys (//Shobu//)|2 zwykłe, zwój,\\ specjalna - Most z ośmiu belek (10 pkt.)|{{:kintengu_05a.png?60}}{{:kintengu_05d.png?60}}{{:kintengu_05h.png?60}}{{:kintengu_05s.png?60}}| 
 +|Czerwiec|Peonia (//Botan//)|2 zwykłe, zwój (fioletowy),\\ specjalna - Motyle wśród peonii (10 pkt.)|{{:kintengu_06c.png?60}}{{:kintengu_06d.png?60}}{{:kintengu_06h.png?60}}{{:kintengu_06s.png?60}}| 
 +|Lipiec|Lespedeza (//Hagi//)|2 zwykłe, zwój,\\ specjalna - Dzik wśród lespedezy (10 pkt.)|{{:kintengu_07c.png?60}}{{:kintengu_07d.png?60}}{{:kintengu_07h.png?60}}{{:kintengu_07s.png?60}}| 
 +|Sierpień|Miskant chiński (//Susuki//)|2 zwykłe, 2 specjalne -\\ Lecące gęsi (10 pkt.) i Księżyc w pełni (20 pkt.)|{{:kintengu_08c.png?60}}{{:kintengu_08d.png?60}}{{:kintengu_08h.png?60}}{{:kintengu_08s.png?60}}| 
 +|Wrzesień|Chryzantema (//Kiku//)|2 zwykłe, zwój (fioletowy),\\ specjalna - czarka sake (10 pkt.)|{{:kintengu_09c.png?60}}{{:kintengu_09d.png?60}}{{:kintengu_09h.png?60}}{{:kintengu_09s.png?60}}| 
 +|Październik|Jesienny klon (//Momiji//)|2 zwykłe, zwój (fioletowy),\\ specjalna - jeleń wśród liści klonu (10 pkt.)|{{:kintengu_10c.png?60}}{{:kintengu_10d.png?60}}{{:kintengu_10h.png?60}}{{:kintengu_10s.png?60}}| 
 +|Listopad|Wierzba (//Yanagi//)|1 zwój, 3 specjalne - Burza (1 pkt.), Jaskółka wśród liści\\ wierzby (10 pkt.), Ono no Michikaze z parasolem i żabą\\ (ang. //Rainman//, in. Kaligraf, Filozof,\\ wśród Mongolopedystów //Kalif//) (20 pkt.)|{{:kintengu_11d.png?60}}{{:kintengu_11c.png?60}}{{:kintengu_11h.png?60}}{{:kintengu_11s.png?60}}| 
 +|Grudzień|Paulownia (//Kiri//)|3 zwykłe (jedna tradycyjnie w innym kolorze niż pozostałe),\\ 1 specjalna - Feniks (20 pkt.)|{{:kintengu_12c.png?60}}{{:kintengu_12d.png?60}}{{:kintengu_12h.png?60}}{{:kintengu_12a.png?60}}|
  
 Warto zauważyć, że w talii znajduje się 5 kart o wartości 20 pkt. (Żuraw, Kwiat wiśni za zasłoną, Księżyc w pełni, Filozof, Feniks). Pozostałe karty specjalne są warte 10 pkt., a karty ze zwojem 5 pkt. Burza (listopad) jest warta 1 pkt. Warto zauważyć, że w talii znajduje się 5 kart o wartości 20 pkt. (Żuraw, Kwiat wiśni za zasłoną, Księżyc w pełni, Filozof, Feniks). Pozostałe karty specjalne są warte 10 pkt., a karty ze zwojem 5 pkt. Burza (listopad) jest warta 1 pkt.
 Podczas gry w Koi-Koi wartości punktowe poszczególnych kart nie mają wpływu na końcową punktację, lecz określają wartość kart w budowie układu dającego punkty. Podczas gry w Koi-Koi wartości punktowe poszczególnych kart nie mają wpływu na końcową punktację, lecz określają wartość kart w budowie układu dającego punkty.
 +==== Znaczenie niektórych kart ====
 +  * Styczniowy zwój poezji udekorowany jest frazą //akayoroshi// (あかよろし), której znaczenie zostało zapomniane. Spekuluje się, że może to oznaczać //oczywiście dobry//.
 +  * Lutowy zwój poezji ozdobiony jest tą samą frazą. 
 +  * Na marcowym zwoju poezji zapisano //Miyoshino// (みよしの). Jest to nazwa miejsca w mieście Nara, które słynie z kwitnących wiśni.
 +  * Czarka sake z września jest ozdobiona znakiem 寿 //kotobuki//, oznaczającym długowieczność.
 +  * Specjalna karta z listopada przedstawia Ono no Michikaze, słynnego kaligrafa z przełomu IX i X w., z parasolem i żabą. Jest to nawiązanie do legendy, według której pewnego dnia Michikaze, niezadowolony z rezultatu swoich prac, wyszedł na spacer w deszczu z parasolem. Podczas przechadzki zauważył żabę, raz po raz próbującą bez rezultatu wskoczyć na gałązkę wierzby. Kaligraf z politowaniem pomyślał o głupocie żaby, która bez względu na włożony wysiłek nie była w stanie osiągnąć celu. Wtedy nagły podmuch wiatru nachylił całe drzewo tak, że żabie udało się wdrapać na gałąź. Zaskoczony Michikaze zrozumiał, że to on jest głupcem, wyśmiewając determinację żaby, a płaz swoją wytrwałością doprowadził do sytuacji, w której dał radę osiągnąć swój cel. Legenda spopularyzowała imię Michikazego w okresie Edo na tyle, że został umieszczony na karcie z wierzbą. 
 +==== Specjalne zasady kart ====
 +Podczas gry w //Koi-Koi// niektóre karty są objęte specjalnymi zasadami.
 +  * **Czarka sake** (wrzesień, chryzantema) jest liczona jednocześnie jako karta o wartości 1 i 10 pkt., czyli może służyć do zdobycia //Tane// albo //Kasu//.
 +  * **Burza** (listopad, wierzba) traktowana jest jak "dzika karta" - można ją dopasować do każdej karty leżącej na //Ba//, jednocześnie pasuje do każdej karty z //Tafudy// lub //Yamafudy//.
 ===== Przygotowanie gry ===== ===== Przygotowanie gry =====
-Przed rozpoczęciem gry jeden z graczy jest wybierany //Oya// (jap. rodzic). Tradycyjnie zostaje nim ten z graczy, który wyciągnie z potasowanej talii kartę z najwcześniejszego miesiąca. Jeżeli gracze wyciągnęli karty z tego samego miesiąca, //Oya// zostaje ten z kartą o wyższej wartości punktowej. //Oya// tasuje karty i rozdaje pomiędzy graczy i stół, po dwie karty naraz. Każdy z graczy otrzymuje osiem (przy dwóch graczach) lub siedem kart (przy trzech graczach) na rękę (//Tafuda//). Na stole (//Ba//) umieszcza się osiem odkrytych kart. Pozostałe karty tworzą stos (//Yamafuda//).+Przed rozpoczęciem gry jeden z graczy jest wybierany //Oya// (jap. rodzic). Tradycyjnie zostaje nim ten z graczy, który wyciągnie z potasowanej talii kartę z najwcześniejszego miesiąca. Jeżeli gracze wyciągnęli karty z tego samego miesiąca, //Oya// zostaje ten z kartą o wyższej wartości punktowej. Pozostali gracze zwani są //Ko// (jap. dziecko). Gracz z następną w kolejności kartą siada po prawej stronie //Oya//, następnie kolejny gracz itd. //Oya// tasuje karty i rozdaje pomiędzy graczy i stół, po dwie karty naraz. Każdy z graczy otrzymuje osiem (przy dwóch graczach) lub siedem kart (przy trzech graczach) na rękę (//Tafuda//). Na stole (//Ba//) umieszcza się osiem odkrytych kart. Pozostałe karty tworzą stos (//Yamafuda//). Jeżeli na stole pojawiły się wszystkie cztery karty z jednego miesiąca, rozdanie uznaje się za niebyłe i rozpoczyna się nowe rozdanie. Gracze muszą sprawdzić swoje karty przed rozpoczęciem gry (patrz: //Automatyczna wygrana// poniżej).
 ===== Przebieg gry ===== ===== Przebieg gry =====
-Grę rozpoczyna //Oya//. Wybiera on jedną kartę z //Tafuda// (ręki) i kładzie na //Ba// (stół). Jeżeli położona karta pasuje (tzn. jest z tego samego miesiąca) do karty z //Ba//, gracz zabiera taką parę kart i kładzie przed sobą. Jeśli karta nie pasuje do żadnej z kart na stole, pozostaje ona na //Ba//. Następnie gracz dobiera jedną kartę z //Yamafuda// i kładzie na //Ba//. Jeśli wyciągnięta karta pasuje do dowolnej karty z //Ba//, gracz zabiera także tę parę. Wtedy rozpoczyna się kolejka następnego gracza. Gra toczy się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Gra toczy się do momentu, gdy graczom zabraknie kart na //Tafuda// lub któryś z graczy zakończy rozdanie zgłaszając //Shobu//.+Grę rozpoczyna //Oya//. Wybiera on jedną kartę z //Tafuda// (ręki) i kładzie na //Ba// (stół). Jeżeli położona karta pasuje (tzn. jest z tego samego miesiąca) do karty z //Ba//, gracz zabiera taką parę kart i kładzie przed sobą. Jeśli karta nie pasuje do żadnej z kart na stole, pozostaje ona na //Ba//. Następnie gracz dobiera jedną kartę z //Yamafuda// i kładzie na //Ba//. Jeśli wyciągnięta karta pasuje do dowolnej karty z //Ba//, gracz zabiera także tę parę. Jeśli na //Ba// znajdują się trzy karty z tego samego miesiąca, gracz kładąc ostatnią kartę z tego miesiąca zabiera wszystkie cztery karty. Jeżeli położona na //Ba// karta pasuje do więcej niż jednej karty na stole, gracz wybiera, którą parę zabiera dla siebie. Następnie rozpoczyna się kolejka następnego gracza. Gra toczy się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Gra toczy się do momentu, gdy graczom zabraknie kart na //Tafuda// lub któryś z graczy zakończy rozdanie zgłaszając //Shobu//.
  
-Karty, które zbierają gracze, tworzą dające punkty układy, zwane //Yaku//. Kiedy któryś z graczy zbierze //Yaku// i zakończy kolejkę, musi zdecydować, czy zakończyć rozdanie, czy kontynuować grę, starając się zdobyć więcej punktów. Jeśli gracz powie //Shobu//, rozdanie kończy się. Wszyscy gracze podsumowują punkty za zebrane //Yaku// i przechodzi się do następnego rozdania. Jeżeli gracz powie //Koi-Koi//, rozdanie trwa nadal i rozpoczyna się kolejka następnego gracza.+Karty, które zbierają gracze, tworzą dające punkty układy, zwane //Yaku//. Kiedy któryś z graczy zbierze //Yaku// i zakończy kolejkę, musi zdecydować, czy zakończyć rozdanie, czy kontynuować grę, starając się zdobyć więcej punktów. Jeśli gracz powie //Shobu//, rozdanie kończy się. Gracz zgłaszający //Shobu// podsumowuje punkty za zebrane //Yaku// i przechodzi się do następnego rozdania. Pozostali gracze nie otrzymują punktów. Jeżeli gracz powie //Koi-Koi//, rozdanie trwa nadal i rozpoczyna się kolejka następnego gracza. Jeżeli //Shobu// zgłosi inny gracz niż ten, który wcześniej zgłosił //Koi-Koi//, otrzymuje on podwójną liczbę punktów. Kiedy gracz zgłasza //Shobu//, a jego co najmniej 2 //Yaku// są warte 7 i więcej punktów, jego punktacja zostaje podwojona. Gracz, który zdobył najwyższą liczbę punktów zostaje nowym //Oya// i rozpoczyna się następne rozdanie. Jeżeli żaden z graczy nie zdobył //Yaku//, a rozdanie się skończyło (gracze nie mają kart na //Tafuda//), pozostaje ono nierozstrzygnięte. Żaden z graczy nie otrzymuje punktów i nie następuje zmiana //Oya//. Jeżeli żaden z graczy nie zgłosi //Shobu// do końca rozdania, mimo że zdobył //Yaku//, zwycięzcą zostaje //Oya// i otrzymuje 6 pkt. (tzw. //Oya-kan//).
  
-Pełna partia gry składa się z 12 rozdań. Istnieje możliwość rozgrywania partii po 6 rozdań.+Pełna partia gry składa się z 12 rozdań. Istnieje możliwość rozgrywania partii po 6 rozdań. Zwycięzcą partii zostaje ten z graczy, który zdobył najwięcej punktów ze wszystkich rozdań. 
 +===== Yaku i punktacja ===== 
 +//Yaku// to specjalne układy kart, dające punkty. W skład //Yaku// wchodzą karty zdobyte przez dobieranie kart z //Ba//. Karty z //Tefudy// nie tworzą //Yaku// dopóki nie zostaną zdobyte przez dopasowanie. Za każdym razem, gdy gracz zdobywa //Yaku//, musi zgłosić //Koi-koi// (kontynuację rozdania) lub //Shobu// (zakończenie rozdania). Każde //Yaku// zapewnia określoną ilość punktów. Gracz zgłaszający //Shobu// może posiadać kilka //Yaku//. Punkty za //Yaku// kumulują się, a karty mogą wchodzić w skład kilku //Yaku// - np. gracz posiadający pięć kart zwojów, z czego trzy są fioletowe, zdobywa jednocześnie //Akatan// i //Tan//, czyli 6 pkt. Wyjątkiem są //Goko//, //Shiko// i //Sanko//, które się nie kumulują, a gracz musi zdecydować, który układ uznaje. Poniżej w tabeli przedstawiono wszystkie //Yaku// wraz z wartością punktową. 
 + 
 +^Punkty^Nazwa^Karty^Warunek| 
 +|  6  |  //Sankō (Trzy Światłości)//  |Dowolne trzy karty o wartości 20 pkt. bez Kaligrafa (//Rainmana//) - z listopada|{{:kintengu_01s.png?60}}{{:kintengu_08s.png?60}}{{:kintengu_12a.png?60}}| 
 +|  8  |  //Shikō (Cztery Światłości)//  |Dowolne cztery karty o wartości 20 pkt. bez Kaligrafa (//Rainmana//) - z listopada|{{:kintengu_01s.png?60}}{{:kintengu_03s.png?60}}{{:kintengu_08s.png?60}}{{:kintengu_12a.png?60}}| 
 +|  7  |  //Ame-Shikō (Cztery Deszczowe Światłości)//  |Dowolne cztery karty o wartości 20 pkt. razem z Kaligrafem (//Rainmanem//) - z listopada|{{:kintengu_01s.png?60}}{{:kintengu_03s.png?60}}{{:kintengu_11s.png?60}}{{:kintengu_12a.png?60}}| 
 +|  10  |  //Gokō (Pięć Światłości)//  |Wszystkie pięć kart o wartości 20 pkt. (Żuraw, Kwiat wiśni za zasłoną, Księżyc w pełni, Kaligraf, Feniks)|{{:kintengu_01s.png?60}}{{:kintengu_03s.png?60}}{{:kintengu_08s.png?60}}{{:kintengu_11s.png?60}}{{:kintengu_12a.png?60}}| 
 +|  5  |  //Inoshikachō (Dzik, Jeleń i Motyle)//  |Dzik, Jeleń i Motyle (karty 10-pkt. z czerwca, lipca i października). Każda dodatkowa karta o wartości 10 pkt. zapewnia +1 pkt.|{{:kintengu_06s.png?60}}{{:kintengu_07s.png?60}}{{:kintengu_10s.png?60}}| 
 +|  5  |  //Akatan (Czerwone Zwoje poezji)//  |Trzy czerwone zwoje poezji (5-pkt. ze stycznia, lutego, marca). +1 pkt. za każdy dodatkowy zwój.|{{:kintengu_01h.png?60}}{{:kintengu_02h.png?60}}{{:kintengu_03h.png?60}}| 
 +|  5  |  //Aotan (Niebieskie Zwoje)//  |Trzy niebieskie zwoje (5-pkt. z czerwca, września i października). +1 pkt. za każdy dodatkowy zwój.|{{:kintengu_06h.png?60}}{{:kintengu_09h.png?60}}{{:kintengu_10h.png?60}}| 
 +|  1  |  //Tane (Zwierzęta)//  |Pięć dowolnych kart o wartości 10 pkt. Każda dodatkowa karta zapewnia +1 pkt.|{{:kintengu_02s.png?60}}{{:kintengu_04s.png?60}}{{:kintengu_05s.png?60}}{{:kintengu_06s.png?60}}{{:kintengu_09s.png?60}}| 
 +|  1  |  //Tanzaku (Zwoje)//  |Pięć dowolnych kart o wartości 5 pkt. (zwojów). +1 pkt. za każdy dodatkowy zwój.|{{:kintengu_01h.png?60}}{{:kintengu_05h.png?60}}{{:kintengu_07h.png?60}}{{:kintengu_06h.png?60}}{{:kintengu_10h.png?60}}| 
 +|  3  |  //Tsukimi De Ippai\\ (Czarka sake o pełni księżyca)//  |Księżyc w pełni i czarka sake (20pkt. z sierpnia, 10 pkt. z września).|{{:kintengu_08s.png?60}}{{:kintengu_09s.png?60}}| 
 +|  3  |  //Hanami De Ippai\\ (Czarka sake pod kwitnącą wiśnią)//  |Kwiat wiśni za zasłoną i czarka sake (20pkt. z marca, 10 pkt. z września).|{{:kintengu_03s.png?60}}{{:kintengu_09s.png?60}}| 
 +|  1  |  //Kasu //(dosł. //śmieci)//  |Dowolne 10 kart o wartości 1 pkt. +1 pkt. za każdą dodatkową kartę.|{{:kintengu_01c.png?60}}{{:kintengu_02c.png?60}}{{:kintengu_04c.png?60}}{{:kintengu_06c.png?60}}{{:kintengu_11c.png?60}}{{:kintengu_08d.png?60}}{{:kintengu_09d.png?60}}{{:kintengu_03d.png?60}}{{:kintengu_10d.png?60}}{{:kintengu_12d.png?60}}| 
 +|  4  |  //Hiki//  |Wszystkie 4 karty z jednego miesiąca.|{{:kintengu_03c.png?60}}{{:kintengu_03d.png?60}}{{:kintengu_03h.png?60}}{{:kintengu_03s.png?60}}| 
 + 
 +Należy także pamiętać o pozostałych zasadach wpływających na punktację: 
 +  * **Czarka sake** jest liczona jako karta o wartości 10 i 1 pkt. 
 +  * Jeżeli któryś z graczy zgłosił //Koi-koi//, punktacja jest **podwajana**. Jeśli następny z graczy zgłosi //Koi-Koi//, ilość punktów będzie mnożona **razy trzy**, itd. 
 +  * **Deszcz psuje widok!** Jeśli gracz zdobył Burzę lub Kaligrafa (//Rainmana//), jego //Tsukimi De Ippai// i //Hanami De Ippai// są warte **zero** pkt. 
 +  * Kiedy zostanie zgłoszone //Koi-koi//, ale do końca rozdania nie zostanie zgłoszone //Shobu//, zwycięzcą zostaje aktualny //Oya//, otrzymując **6 pkt.** 
 +===== Automatyczna wygrana ===== 
 +Istnieją dwa specjalne //Yaku//, które mogą pojawić się podczas rozdania kart, przed rozpoczęciem gry. Jeśli któryś z graczy posiada dany układ na ręce, automatycznie zwycięża rozdanie i otrzymuje 6 pkt. Przechodzi się do następnego rozdania. Jeśli kilku graczy posiada dane //Yaku//, rozdanie pozostaje nierozstrzygnięte i rozpoczyna się nowe rozdanie. Poniżej w tabeli przedstawiono układy dające automatyczną wygraną. 
 + 
 +^Punkty^Nazwa^Karty| 
 +|  6  |  //Teshi//  |Cztery karty z tego samego miesiąca| 
 +|  6  |  //Kuttsuki//  |Cztery pary kart z tych samych miesięcy| 
 +===== 
 +===== Zobacz też ===== 
 +  * [[:rozrywka]]
koi_koi.1580152985.txt.gz · ostatnio zmienione: 2020/01/27 20:23 przez patryk