Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.
Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.
Poprzednia rewizja po obu stronach Poprzednia wersja Nowa wersja | Poprzednia wersja | ||
koi_koi [2020/01/28 15:51] patryk |
koi_koi [2020/05/04 16:47] (aktualna) patryk [Yaku i punktacja] |
||
---|---|---|---|
Linia 4: | Linia 4: | ||
// | // | ||
- | tabela | + | ^Miesiąc^Roślina^Karty^Obrazki| |
+ | |Styczeń|Sosna (// | ||
+ | |Luty|Kwiat śliwy (//Ume//)|2 zwykłe, zwój poezji (z wierszem), | ||
+ | |Marzec|Kwiat wiśni (// | ||
+ | |Kwiecień|Wisteria (// | ||
+ | |Maj|Irys (// | ||
+ | |Czerwiec|Peonia (// | ||
+ | |Lipiec|Lespedeza (// | ||
+ | |Sierpień|Miskant chiński (// | ||
+ | |Wrzesień|Chryzantema (// | ||
+ | |Październik|Jesienny klon (// | ||
+ | |Listopad|Wierzba (// | ||
+ | |Grudzień|Paulownia (// | ||
Warto zauważyć, że w talii znajduje się 5 kart o wartości 20 pkt. (Żuraw, Kwiat wiśni za zasłoną, Księżyc w pełni, Filozof, Feniks). Pozostałe karty specjalne są warte 10 pkt., a karty ze zwojem 5 pkt. Burza (listopad) jest warta 1 pkt. | Warto zauważyć, że w talii znajduje się 5 kart o wartości 20 pkt. (Żuraw, Kwiat wiśni za zasłoną, Księżyc w pełni, Filozof, Feniks). Pozostałe karty specjalne są warte 10 pkt., a karty ze zwojem 5 pkt. Burza (listopad) jest warta 1 pkt. | ||
Podczas gry w Koi-Koi wartości punktowe poszczególnych kart nie mają wpływu na końcową punktację, lecz określają wartość kart w budowie układu dającego punkty. | Podczas gry w Koi-Koi wartości punktowe poszczególnych kart nie mają wpływu na końcową punktację, lecz określają wartość kart w budowie układu dającego punkty. | ||
+ | ==== Znaczenie niektórych kart ==== | ||
+ | * Styczniowy zwój poezji udekorowany jest frazą // | ||
+ | * Lutowy zwój poezji ozdobiony jest tą samą frazą. | ||
+ | * Na marcowym zwoju poezji zapisano // | ||
+ | * Czarka sake z września jest ozdobiona znakiem 寿 // | ||
+ | * Specjalna karta z listopada przedstawia Ono no Michikaze, słynnego kaligrafa z przełomu IX i X w., z parasolem i żabą. Jest to nawiązanie do legendy, według której pewnego dnia Michikaze, niezadowolony z rezultatu swoich prac, wyszedł na spacer w deszczu z parasolem. Podczas przechadzki zauważył żabę, raz po raz próbującą bez rezultatu wskoczyć na gałązkę wierzby. Kaligraf z politowaniem pomyślał o głupocie żaby, która bez względu na włożony wysiłek nie była w stanie osiągnąć celu. Wtedy nagły podmuch wiatru nachylił całe drzewo tak, że żabie udało się wdrapać na gałąź. Zaskoczony Michikaze zrozumiał, że to on jest głupcem, wyśmiewając determinację żaby, a płaz swoją wytrwałością doprowadził do sytuacji, w której dał radę osiągnąć swój cel. Legenda spopularyzowała imię Michikazego w okresie Edo na tyle, że został umieszczony na karcie z wierzbą. | ||
+ | ==== Specjalne zasady kart ==== | ||
+ | Podczas gry w //Koi-Koi// niektóre karty są objęte specjalnymi zasadami. | ||
+ | * **Czarka sake** (wrzesień, chryzantema) jest liczona jednocześnie jako karta o wartości 1 i 10 pkt., czyli może służyć do zdobycia //Tane// albo //Kasu//. | ||
+ | * **Burza** (listopad, wierzba) traktowana jest jak "dzika karta" - można ją dopasować do każdej karty leżącej na //Ba//, jednocześnie pasuje do każdej karty z //Tafudy// lub // | ||
===== Przygotowanie gry ===== | ===== Przygotowanie gry ===== | ||
- | Przed rozpoczęciem gry jeden z graczy jest wybierany //Oya// (jap. rodzic). Tradycyjnie zostaje nim ten z graczy, który wyciągnie z potasowanej talii kartę z najwcześniejszego miesiąca. Jeżeli gracze wyciągnęli karty z tego samego miesiąca, //Oya// zostaje ten z kartą o wyższej wartości punktowej. Pozostali gracze zwani są //Ko// (jap. dziecko). Gracz z następną w kolejności kartą siada po prawej stronie //Oya//, następnie kolejny gracz itd. //Oya// tasuje karty i rozdaje pomiędzy graczy i stół, po dwie karty naraz. Każdy z graczy otrzymuje osiem (przy dwóch graczach) lub siedem kart (przy trzech graczach) na rękę (// | + | Przed rozpoczęciem gry jeden z graczy jest wybierany //Oya// (jap. rodzic). Tradycyjnie zostaje nim ten z graczy, który wyciągnie z potasowanej talii kartę z najwcześniejszego miesiąca. Jeżeli gracze wyciągnęli karty z tego samego miesiąca, //Oya// zostaje ten z kartą o wyższej wartości punktowej. Pozostali gracze zwani są //Ko// (jap. dziecko). Gracz z następną w kolejności kartą siada po prawej stronie //Oya//, następnie kolejny gracz itd. //Oya// tasuje karty i rozdaje pomiędzy graczy i stół, po dwie karty naraz. Każdy z graczy otrzymuje osiem (przy dwóch graczach) lub siedem kart (przy trzech graczach) na rękę (// |
===== Przebieg gry ===== | ===== Przebieg gry ===== | ||
Grę rozpoczyna //Oya//. Wybiera on jedną kartę z //Tafuda// (ręki) i kładzie na //Ba// (stół). Jeżeli położona karta pasuje (tzn. jest z tego samego miesiąca) do karty z //Ba//, gracz zabiera taką parę kart i kładzie przed sobą. Jeśli karta nie pasuje do żadnej z kart na stole, pozostaje ona na //Ba//. Następnie gracz dobiera jedną kartę z // | Grę rozpoczyna //Oya//. Wybiera on jedną kartę z //Tafuda// (ręki) i kładzie na //Ba// (stół). Jeżeli położona karta pasuje (tzn. jest z tego samego miesiąca) do karty z //Ba//, gracz zabiera taką parę kart i kładzie przed sobą. Jeśli karta nie pasuje do żadnej z kart na stole, pozostaje ona na //Ba//. Następnie gracz dobiera jedną kartę z // | ||
- | Karty, które zbierają gracze, tworzą dające punkty układy, zwane //Yaku//. Kiedy któryś z graczy zbierze //Yaku// i zakończy kolejkę, musi zdecydować, | + | Karty, które zbierają gracze, tworzą dające punkty układy, zwane //Yaku//. Kiedy któryś z graczy zbierze //Yaku// i zakończy kolejkę, musi zdecydować, |
- | Pełna partia gry składa się z 12 rozdań. Istnieje możliwość rozgrywania partii po 6 rozdań. | + | Pełna partia gry składa się z 12 rozdań. Istnieje możliwość rozgrywania partii po 6 rozdań. |
+ | ===== Yaku i punktacja ===== | ||
+ | //Yaku// to specjalne układy kart, dające punkty. W skład //Yaku// wchodzą karty zdobyte przez dobieranie kart z //Ba//. Karty z //Tefudy// nie tworzą //Yaku// dopóki nie zostaną zdobyte przez dopasowanie. Za każdym razem, gdy gracz zdobywa //Yaku//, musi zgłosić //Koi-koi// (kontynuację rozdania) lub //Shobu// (zakończenie rozdania). Każde //Yaku// zapewnia określoną ilość punktów. Gracz zgłaszający //Shobu// może posiadać kilka //Yaku//. Punkty za //Yaku// kumulują się, a karty mogą wchodzić w skład kilku //Yaku// - np. gracz posiadający pięć kart zwojów, z czego trzy są fioletowe, zdobywa jednocześnie //Akatan// i //Tan//, czyli 6 pkt. Wyjątkiem są //Goko//, //Shiko// i //Sanko//, które się nie kumulują, a gracz musi zdecydować, | ||
+ | |||
+ | ^Punkty^Nazwa^Karty^Warunek| | ||
+ | | 6 | //Sankō (Trzy Światłości)// | ||
+ | | 8 | //Shikō (Cztery Światłości)// | ||
+ | | 7 | // | ||
+ | | 10 | //Gokō (Pięć Światłości)// | ||
+ | | 5 | // | ||
+ | | 5 | //Akatan (Czerwone Zwoje poezji)// | ||
+ | | 5 | //Aotan (Niebieskie Zwoje)// | ||
+ | | 1 | //Tane (Zwierzęta)// | ||
+ | | 1 | //Tanzaku (Zwoje)// | ||
+ | | 3 | //Tsukimi De Ippai\\ (Czarka sake o pełni księżyca)// | ||
+ | | 3 | //Hanami De Ippai\\ (Czarka sake pod kwitnącą wiśnią)// | ||
+ | | 1 | //Kasu //(dosł. // | ||
+ | | 4 | // | ||
+ | |||
+ | Należy także pamiętać o pozostałych zasadach wpływających na punktację: | ||
+ | * **Czarka sake** jest liczona jako karta o wartości 10 i 1 pkt. | ||
+ | * Jeżeli któryś z graczy zgłosił // | ||
+ | * **Deszcz psuje widok!** Jeśli gracz zdobył Burzę lub Kaligrafa (// | ||
+ | * Kiedy zostanie zgłoszone // | ||
+ | ===== Automatyczna wygrana ===== | ||
+ | Istnieją dwa specjalne //Yaku//, które mogą pojawić się podczas rozdania kart, przed rozpoczęciem gry. Jeśli któryś z graczy posiada dany układ na ręce, automatycznie zwycięża rozdanie i otrzymuje 6 pkt. Przechodzi się do następnego rozdania. Jeśli kilku graczy posiada dane //Yaku//, rozdanie pozostaje nierozstrzygnięte i rozpoczyna się nowe rozdanie. Poniżej w tabeli przedstawiono układy dające automatyczną wygraną. | ||
+ | |||
+ | ^Punkty^Nazwa^Karty| | ||
+ | | 6 | // | ||
+ | | 6 | // | ||
+ | ===== | ||
+ | ===== Zobacz też ===== | ||
+ | * [[: |