Mongolopedia Wolna Encyklopedia

Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.

Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


koi_koi

Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Poprzednia rewizja po obu stronach Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
koi_koi [2020/01/29 19:45]
patryk [Yaku i punktacja]
koi_koi [2020/05/04 16:47] (aktualna)
patryk [Yaku i punktacja]
Linia 31: Linia 31:
   * **Burza** (listopad, wierzba) traktowana jest jak "dzika karta" - można ją dopasować do każdej karty leżącej na //Ba//, jednocześnie pasuje do każdej karty z //Tafudy// lub //Yamafudy//.   * **Burza** (listopad, wierzba) traktowana jest jak "dzika karta" - można ją dopasować do każdej karty leżącej na //Ba//, jednocześnie pasuje do każdej karty z //Tafudy// lub //Yamafudy//.
 ===== Przygotowanie gry ===== ===== Przygotowanie gry =====
-Przed rozpoczęciem gry jeden z graczy jest wybierany //Oya// (jap. rodzic). Tradycyjnie zostaje nim ten z graczy, który wyciągnie z potasowanej talii kartę z najwcześniejszego miesiąca. Jeżeli gracze wyciągnęli karty z tego samego miesiąca, //Oya// zostaje ten z kartą o wyższej wartości punktowej. Pozostali gracze zwani są //Ko// (jap. dziecko). Gracz z następną w kolejności kartą siada po prawej stronie //Oya//, następnie kolejny gracz itd. //Oya// tasuje karty i rozdaje pomiędzy graczy i stół, po dwie karty naraz. Każdy z graczy otrzymuje osiem (przy dwóch graczach) lub siedem kart (przy trzech graczach) na rękę (//Tafuda//). Na stole (//Ba//) umieszcza się osiem odkrytych kart. Pozostałe karty tworzą stos (//Yamafuda//).+Przed rozpoczęciem gry jeden z graczy jest wybierany //Oya// (jap. rodzic). Tradycyjnie zostaje nim ten z graczy, który wyciągnie z potasowanej talii kartę z najwcześniejszego miesiąca. Jeżeli gracze wyciągnęli karty z tego samego miesiąca, //Oya// zostaje ten z kartą o wyższej wartości punktowej. Pozostali gracze zwani są //Ko// (jap. dziecko). Gracz z następną w kolejności kartą siada po prawej stronie //Oya//, następnie kolejny gracz itd. //Oya// tasuje karty i rozdaje pomiędzy graczy i stół, po dwie karty naraz. Każdy z graczy otrzymuje osiem (przy dwóch graczach) lub siedem kart (przy trzech graczach) na rękę (//Tafuda//). Na stole (//Ba//) umieszcza się osiem odkrytych kart. Pozostałe karty tworzą stos (//Yamafuda//). Jeżeli na stole pojawiły się wszystkie cztery karty z jednego miesiąca, rozdanie uznaje się za niebyłe i rozpoczyna się nowe rozdanie. Gracze muszą sprawdzić swoje karty przed rozpoczęciem gry (patrz: //Automatyczna wygrana// poniżej).
 ===== Przebieg gry ===== ===== Przebieg gry =====
 Grę rozpoczyna //Oya//. Wybiera on jedną kartę z //Tafuda// (ręki) i kładzie na //Ba// (stół). Jeżeli położona karta pasuje (tzn. jest z tego samego miesiąca) do karty z //Ba//, gracz zabiera taką parę kart i kładzie przed sobą. Jeśli karta nie pasuje do żadnej z kart na stole, pozostaje ona na //Ba//. Następnie gracz dobiera jedną kartę z //Yamafuda// i kładzie na //Ba//. Jeśli wyciągnięta karta pasuje do dowolnej karty z //Ba//, gracz zabiera także tę parę. Jeśli na //Ba// znajdują się trzy karty z tego samego miesiąca, gracz kładąc ostatnią kartę z tego miesiąca zabiera wszystkie cztery karty. Jeżeli położona na //Ba// karta pasuje do więcej niż jednej karty na stole, gracz wybiera, którą parę zabiera dla siebie. Następnie rozpoczyna się kolejka następnego gracza. Gra toczy się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Gra toczy się do momentu, gdy graczom zabraknie kart na //Tafuda// lub któryś z graczy zakończy rozdanie zgłaszając //Shobu//. Grę rozpoczyna //Oya//. Wybiera on jedną kartę z //Tafuda// (ręki) i kładzie na //Ba// (stół). Jeżeli położona karta pasuje (tzn. jest z tego samego miesiąca) do karty z //Ba//, gracz zabiera taką parę kart i kładzie przed sobą. Jeśli karta nie pasuje do żadnej z kart na stole, pozostaje ona na //Ba//. Następnie gracz dobiera jedną kartę z //Yamafuda// i kładzie na //Ba//. Jeśli wyciągnięta karta pasuje do dowolnej karty z //Ba//, gracz zabiera także tę parę. Jeśli na //Ba// znajdują się trzy karty z tego samego miesiąca, gracz kładąc ostatnią kartę z tego miesiąca zabiera wszystkie cztery karty. Jeżeli położona na //Ba// karta pasuje do więcej niż jednej karty na stole, gracz wybiera, którą parę zabiera dla siebie. Następnie rozpoczyna się kolejka następnego gracza. Gra toczy się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Gra toczy się do momentu, gdy graczom zabraknie kart na //Tafuda// lub któryś z graczy zakończy rozdanie zgłaszając //Shobu//.
  
-Karty, które zbierają gracze, tworzą dające punkty układy, zwane //Yaku//. Kiedy któryś z graczy zbierze //Yaku// i zakończy kolejkę, musi zdecydować, czy zakończyć rozdanie, czy kontynuować grę, starając się zdobyć więcej punktów. Jeśli gracz powie //Shobu//, rozdanie kończy się. Gracz zgłaszający //Shobu// podsumowuje punkty za zebrane //Yaku// i przechodzi się do następnego rozdania. Pozostali gracze nie otrzymują punktów. Jeżeli gracz powie //Koi-Koi//, rozdanie trwa nadal i rozpoczyna się kolejka następnego gracza. Jeżeli //Shobu// zgłosi inny gracz niż ten, który wcześniej zgłosił //Koi-Koi//, otrzymuje on podwójną liczbę punktów. Kiedy gracz zgłasza //Shobu//, a jego //Yaku// są warte 7 i więcej punktów, jego punktacja zostaje podwojona. Gracz, który zdobył najwyższą liczbę punktów zostaje nowym //Oya// i rozpoczyna się następne rozdanie. Jeżeli żaden z graczy nie zdobył //Yaku//, a rozdanie się skończyło (gracze nie mają kart na //Tafuda//), pozostaje ono nierozstrzygnięte. Żaden z graczy nie otrzymuje punktów i nie następuje zmiana //Oya//. Jeżeli żaden z graczy nie zgłosi //Shobu// do końca rozdania, mimo że zdobył //Yaku//, zwycięzcą zostaje //Oya// i otrzymuje 6 pkt. (tzw. //Oya-kan//).+Karty, które zbierają gracze, tworzą dające punkty układy, zwane //Yaku//. Kiedy któryś z graczy zbierze //Yaku// i zakończy kolejkę, musi zdecydować, czy zakończyć rozdanie, czy kontynuować grę, starając się zdobyć więcej punktów. Jeśli gracz powie //Shobu//, rozdanie kończy się. Gracz zgłaszający //Shobu// podsumowuje punkty za zebrane //Yaku// i przechodzi się do następnego rozdania. Pozostali gracze nie otrzymują punktów. Jeżeli gracz powie //Koi-Koi//, rozdanie trwa nadal i rozpoczyna się kolejka następnego gracza. Jeżeli //Shobu// zgłosi inny gracz niż ten, który wcześniej zgłosił //Koi-Koi//, otrzymuje on podwójną liczbę punktów. Kiedy gracz zgłasza //Shobu//, a jego co najmniej 2 //Yaku// są warte 7 i więcej punktów, jego punktacja zostaje podwojona. Gracz, który zdobył najwyższą liczbę punktów zostaje nowym //Oya// i rozpoczyna się następne rozdanie. Jeżeli żaden z graczy nie zdobył //Yaku//, a rozdanie się skończyło (gracze nie mają kart na //Tafuda//), pozostaje ono nierozstrzygnięte. Żaden z graczy nie otrzymuje punktów i nie następuje zmiana //Oya//. Jeżeli żaden z graczy nie zgłosi //Shobu// do końca rozdania, mimo że zdobył //Yaku//, zwycięzcą zostaje //Oya// i otrzymuje 6 pkt. (tzw. //Oya-kan//).
  
 Pełna partia gry składa się z 12 rozdań. Istnieje możliwość rozgrywania partii po 6 rozdań. Zwycięzcą partii zostaje ten z graczy, który zdobył najwięcej punktów ze wszystkich rozdań. Pełna partia gry składa się z 12 rozdań. Istnieje możliwość rozgrywania partii po 6 rozdań. Zwycięzcą partii zostaje ten z graczy, który zdobył najwięcej punktów ze wszystkich rozdań.
Linia 42: Linia 42:
  
 ^Punkty^Nazwa^Karty^Warunek| ^Punkty^Nazwa^Karty^Warunek|
-|6|//Sankō (Trzy Światłości)//||Dowolne trzy karty o wartości 20 pkt. bez Kaligrafa (//Rainmana//) - z listopada| +   //Sankō (Trzy Światłości)//  |Dowolne trzy karty o wartości 20 pkt. bez Kaligrafa (//Rainmana//) - z listopada|{{:kintengu_01s.png?60}}{{:kintengu_08s.png?60}}{{:kintengu_12a.png?60}}
-|8|//Shikō (Cztery Światłości)//||Dowolne cztery karty o wartości 20 pkt. bez Kaligrafa (//Rainmana//) - z listopada| +   //Shikō (Cztery Światłości)//  |Dowolne cztery karty o wartości 20 pkt. bez Kaligrafa (//Rainmana//) - z listopada|{{:kintengu_01s.png?60}}{{:kintengu_03s.png?60}}{{:kintengu_08s.png?60}}{{:kintengu_12a.png?60}}
-|7|//Ame-Shikō (Cztery Deszczowe Światłości)//||Dowolne cztery karty o wartości 20 pkt. razem z Kaligrafem (//Rainmanem//) - z listopada| +   //Ame-Shikō (Cztery Deszczowe Światłości)//  |Dowolne cztery karty o wartości 20 pkt. razem z Kaligrafem (//Rainmanem//) - z listopada|{{:kintengu_01s.png?60}}{{:kintengu_03s.png?60}}{{:kintengu_11s.png?60}}{{:kintengu_12a.png?60}}
-|10|//Gokō (Pięć Światłości)//||Wszystkie pięć kart o wartości 20 pkt. (Żuraw, Kwiat wiśni za zasłoną, Księżyc w pełni, Kaligraf, Feniks)| + 10   //Gokō (Pięć Światłości)//  |Wszystkie pięć kart o wartości 20 pkt. (Żuraw, Kwiat wiśni za zasłoną, Księżyc w pełni, Kaligraf, Feniks)|{{:kintengu_01s.png?60}}{{:kintengu_03s.png?60}}{{:kintengu_08s.png?60}}{{:kintengu_11s.png?60}}{{:kintengu_12a.png?60}}
-|5|//Inoshikachō (Dzik, Jeleń i Motyle)//||Dzik, Jeleń i Motyle (karty 10-pkt. z czerwca, lipca i października). Każda dodatkowa karta o wartości 10 pkt. zapewnia +1 pkt.| +   //Inoshikachō (Dzik, Jeleń i Motyle)//  |Dzik, Jeleń i Motyle (karty 10-pkt. z czerwca, lipca i października). Każda dodatkowa karta o wartości 10 pkt. zapewnia +1 pkt.|{{:kintengu_06s.png?60}}{{:kintengu_07s.png?60}}{{:kintengu_10s.png?60}}
-|5|//Akatan (Czerwone Tanzaku)//||Trzy czerwone zwoje poezji (5-pkt. ze stycznia, lutego, marca). +1 pkt. za każdy dodatkowy zwój.| +   //Akatan (Czerwone Zwoje poezji)//  |Trzy czerwone zwoje poezji (5-pkt. ze stycznia, lutego, marca). +1 pkt. za każdy dodatkowy zwój.|{{:kintengu_01h.png?60}}{{:kintengu_02h.png?60}}{{:kintengu_03h.png?60}}
-|5|//Aotan (Niebieskie Tanzaku)//||Trzy niebieskie zwoje (5-pkt. z lipca, września i października). +1 pkt. za każdy dodatkowy zwój.| +   //Aotan (Niebieskie Zwoje)//  |Trzy niebieskie zwoje (5-pkt. z czerwca, września i października). +1 pkt. za każdy dodatkowy zwój.|{{:kintengu_06h.png?60}}{{:kintengu_09h.png?60}}{{:kintengu_10h.png?60}}
-|1|//Tane//||Pięć dowolnych kart o wartości 10 pkt. Każda dodatkowa karta zapewnia +1 pkt.| +   //Tane (Zwierzęta)//  |Pięć dowolnych kart o wartości 10 pkt. Każda dodatkowa karta zapewnia +1 pkt.|{{:kintengu_02s.png?60}}{{:kintengu_04s.png?60}}{{:kintengu_05s.png?60}}{{:kintengu_06s.png?60}}{{:kintengu_09s.png?60}}
-|1|//Tanzaku//||Pięć dowolnych kart o wartości 5 pkt. (zwojów). +1 pkt. za każdy dodatkowy zwój.| +   //Tanzaku (Zwoje)//  |Pięć dowolnych kart o wartości 5 pkt. (zwojów). +1 pkt. za każdy dodatkowy zwój.|{{:kintengu_01h.png?60}}{{:kintengu_05h.png?60}}{{:kintengu_07h.png?60}}{{:kintengu_06h.png?60}}{{:kintengu_10h.png?60}}
-|3|//Tsukimi-sake (Czarka sake o pełni księżyca)//||Księżyc w pełni i czarka sake (20pkt. z sierpnia, 10 pkt. z września).| +   //Tsukimi De Ippai\\ (Czarka sake o pełni księżyca)//  |Księżyc w pełni i czarka sake (20pkt. z sierpnia, 10 pkt. z września).|{{:kintengu_08s.png?60}}{{:kintengu_09s.png?60}}
-|3|//Hanami-sake (Czarka sake pod kwitnącą wiśnią)//||Kwiat wiśni za zasłoną i czarka sake (20pkt. z marca, 10 pkt. z września).| +   //Hanami De Ippai\\ (Czarka sake pod kwitnącą wiśnią)//  |Kwiat wiśni za zasłoną i czarka sake (20pkt. z marca, 10 pkt. z września).|{{:kintengu_03s.png?60}}{{:kintengu_09s.png?60}}
-|1|//Kasu//||Dowolne 10 kart o wartości 1 pkt. +1 pkt. za każdą dodatkową kartę.|+   //Kasu //(dosł. //śmieci)//  |Dowolne 10 kart o wartości 1 pkt. +1 pkt. za każdą dodatkową kartę.|{{:kintengu_01c.png?60}}{{:kintengu_02c.png?60}}{{:kintengu_04c.png?60}}{{:kintengu_06c.png?60}}{{:kintengu_11c.png?60}}{{:kintengu_08d.png?60}}{{:kintengu_09d.png?60}}{{:kintengu_03d.png?60}}{{:kintengu_10d.png?60}}{{:kintengu_12d.png?60}}| 
 +|  4  |  //Hiki//  |Wszystkie 4 karty z jednego miesiąca.|{{:kintengu_03c.png?60}}{{:kintengu_03d.png?60}}{{:kintengu_03h.png?60}}{{:kintengu_03s.png?60}}| 
 + 
 +Należy także pamiętać o pozostałych zasadach wpływających na punktację: 
 +  * **Czarka sake** jest liczona jako karta o wartości 10 i 1 pkt. 
 +  * Jeżeli któryś z graczy zgłosił //Koi-koi//, punktacja jest **podwajana**. Jeśli następny z graczy zgłosi //Koi-Koi//, ilość punktów będzie mnożona **razy trzy**, itd. 
 +  * **Deszcz psuje widok!** Jeśli gracz zdobył Burzę lub Kaligrafa (//Rainmana//), jego //Tsukimi De Ippai// i //Hanami De Ippai// są warte **zero** pkt. 
 +  * Kiedy zostanie zgłoszone //Koi-koi//, ale do końca rozdania nie zostanie zgłoszone //Shobu//, zwycięzcą zostaje aktualny //Oya//, otrzymując **6 pkt.**
 ===== Automatyczna wygrana ===== ===== Automatyczna wygrana =====
 Istnieją dwa specjalne //Yaku//, które mogą pojawić się podczas rozdania kart, przed rozpoczęciem gry. Jeśli któryś z graczy posiada dany układ na ręce, automatycznie zwycięża rozdanie i otrzymuje 6 pkt. Przechodzi się do następnego rozdania. Jeśli kilku graczy posiada dane //Yaku//, rozdanie pozostaje nierozstrzygnięte i rozpoczyna się nowe rozdanie. Poniżej w tabeli przedstawiono układy dające automatyczną wygraną. Istnieją dwa specjalne //Yaku//, które mogą pojawić się podczas rozdania kart, przed rozpoczęciem gry. Jeśli któryś z graczy posiada dany układ na ręce, automatycznie zwycięża rozdanie i otrzymuje 6 pkt. Przechodzi się do następnego rozdania. Jeśli kilku graczy posiada dane //Yaku//, rozdanie pozostaje nierozstrzygnięte i rozpoczyna się nowe rozdanie. Poniżej w tabeli przedstawiono układy dające automatyczną wygraną.
  
 ^Punkty^Nazwa^Karty| ^Punkty^Nazwa^Karty|
-|6|//Teshi//|Cztery karty z tego samego miesiąca| +   //Teshi//  |Cztery karty z tego samego miesiąca| 
-|6|//Kuttsuki//|Cztery pary kart z tych samych miesięcy|+   //Kuttsuki//  |Cztery pary kart z tych samych miesięcy| 
 +===== 
 +===== Zobacz też ===== 
 +  * [[:rozrywka]]
koi_koi.1580323526.txt.gz · ostatnio zmienione: 2020/01/29 19:45 przez patryk