Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.
Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.
Poprzednia rewizja po obu stronach Poprzednia wersja Nowa wersja | Poprzednia wersja Nowa wersja Następna rewizja po obu stronach | ||
madzong [2016/07/31 13:27] patryk [Kary za błędy w grze] |
madzong [2019/06/27 16:17] patryk [Punkty podstawowe] |
||
---|---|---|---|
Linia 74: | Linia 74: | ||
==== Żetony ==== | ==== Żetony ==== | ||
- | Ponieważ madżong jest również grą hazardową, czasem w grze stosuje się tradycyjne chińskie żetony – pałeczki z wartością oznaczoną kropkami. Zwykle na początku gry każdy z graczy otrzymuje żetony o łącznej wartości 2000 punktów. Bardziej praktyczne, choć mniej egzotyczne, wydaje się jednak prowadzenie normalnego zapisu punktów. | + | Ponieważ madżong jest również grą hazardową, czasem w grze stosuje się tradycyjne chińskie żetony – pałeczki z wartością oznaczoną kropkami. Zwykle na początku gry każdy z graczy otrzymuje żetony o łącznej wartości 2000 punktów |
==== Podstawki do kamieni ==== | ==== Podstawki do kamieni ==== | ||
Linia 80: | Linia 80: | ||
===== Rozpoczęcie gry ===== | ===== Rozpoczęcie gry ===== | ||
==== Wybór Wiatru Wschodniego ==== | ==== Wybór Wiatru Wschodniego ==== | ||
+ | Na początku gracze siadają przy stole na przypadkowych miejscach. Następnie rzuca się dwiema kostkami. Nie jest ważne, kto to zrobi, lecz uprzejmością ze strony graczy będzie, jeśli uczyni to, na przykład, gospodarz spotkania. | ||
- | Przed przystąpieniem do gry pierwszą czynnością jest wyjęcie po jednym kamieniu z każdego z czterech Wiatrów i położenie ich koszulkami | + | Następnie rzucający, rozpoczynając od siebie, odlicza |
+ | |||
+ | Kładzie się na stole wymieszane cztery kamienie Wiatrów, znakami do dołu. Układa się je w linię, dodając na początku szeregu odkryty kamień ze znakiem nieparzystym, | ||
+ | |||
+ | Tymczasowy Wschód” rzuca dwiema kostkami i odlicza – rozpoczynając od siebie – sumę wyrzuconych oczek przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Wyznacza w ten sposób gracza, który pierwszy będzie brał kamień | ||
+ | |||
+ | Gdy suma będzie nieparzysta – wylosowany gracz bierze kamień Wiatru z końca nieparzystego, | ||
+ | |||
+ | Na zakończenie „ceremonii” obecny Wschód decyduje, kto rozpocznie grę i będzie ostatecznym Wschodem. Rzuca dwiema kostkami i sumując wyrzucone liczby, odlicza, rozpoczynając od siebie, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Wylosowany gracz zostaje ostatecznym Wschodem i wybiera sobie miejsce. Wiatr Zachodni siada naprzeciw niego. Wiatr Południowy – po prawej stronie Wschodniego, | ||
Podczas pierwszej partii Wiatr Wschodni jest graczem uprzywilejowanym. To właśnie on rozpoczyna grę, ponadto uzyskuje podwójną liczbę punktów (z drugiej jednak strony musi też płacić podwójnie pozostałym graczom). | Podczas pierwszej partii Wiatr Wschodni jest graczem uprzywilejowanym. To właśnie on rozpoczyna grę, ponadto uzyskuje podwójną liczbę punktów (z drugiej jednak strony musi też płacić podwójnie pozostałym graczom). | ||
Linia 175: | Linia 184: | ||
* Za zrobienie Madżonga — 20 pkt. | * Za zrobienie Madżonga — 20 pkt. | ||
* Za wzięcie ostatniego kamienia z Muru — 2 pkt. | * Za wzięcie ostatniego kamienia z Muru — 2 pkt. | ||
- | * Za zrobienie Madżonga jedynym możliwym kamieniem — 2 pkt. | + | * Za zrobienie Madżonga jedynym możliwym kamieniem |
==== Podwojenia ==== | ==== Podwojenia ==== | ||
Linia 194: | Linia 203: | ||
* Brak Czou — 1 podwojenie | * Brak Czou — 1 podwojenie | ||
* Całkowicie zakryty Madżong (z wyjątkiem Układów Specjalnych) — 1 podwojenie | * Całkowicie zakryty Madżong (z wyjątkiem Układów Specjalnych) — 1 podwojenie | ||
- | | + | |
* Tylko Jedynki i Dziewiątki z Wiatrami lub Smokami — 1 podwojenie | * Tylko Jedynki i Dziewiątki z Wiatrami lub Smokami — 1 podwojenie | ||
* Zrobienie Madżonga „Luźnym Kamieniem” — 1 podwojenie | * Zrobienie Madżonga „Luźnym Kamieniem” — 1 podwojenie | ||
Linia 221: | Linia 230: | ||
{{ :: | {{ :: | ||
* **Same pary**- Jest to jeden ze szczególnych układów, | * **Same pary**- Jest to jeden ze szczególnych układów, | ||
- | * **Czyste Pary** – (ukryty) siedem par kamieni jednego rodzaju, dopuszcza się Wiatry i Smoki. | + | * **Czyste Pary** – (ukryty) siedem par kamieni jednego rodzaju, dopuszcza się Wiatry i Smoki. Połowa limitu (Polowanie: jedna piąta limitu). |
{{ :: | {{ :: | ||
- | * **Pary Honorów** – Siedem par Jedynek, Dziewiątek, | + | * **Pary Honorów** – Siedem par Jedynek, Dziewiątek, |
{{ : | {{ : | ||
- | * **Niebiańskie Bliźniaki** – (ukryty) siedem par kamieni, wszystkie jednego rodzaju, bez Smoków i Wiatrów. Ukryty Kong w tym przypadku można liczyć jako dwie pary. | + | * **Niebiańskie Bliźnięta** – (ukryty) siedem par kamieni, wszystkie jednego rodzaju, bez Smoków i Wiatrów. Ukryty Kong w tym przypadku można liczyć jako dwie pary. Połowa limitu (Polowanie: jedna piąta limitu). |
{{ :: | {{ :: | ||
* **Przeplatanka** – Siedem par o tych samych numerach, ale w dwóch kolorach (np. 2 Kółka i 2 Bambusy, 4 Kółka i 4 Bambusy) bez Wiatrów i Smoków. Pary nie mogą się powtarzać. Połowa limitu (Polowanie: jedna piąta limitu). | * **Przeplatanka** – Siedem par o tych samych numerach, ale w dwóch kolorach (np. 2 Kółka i 2 Bambusy, 4 Kółka i 4 Bambusy) bez Wiatrów i Smoków. Pary nie mogą się powtarzać. Połowa limitu (Polowanie: jedna piąta limitu). | ||
Linia 249: | Linia 258: | ||
* **Perłowy Smok** - trzy Pungi lub Kongi Monet, para Monet oraz Pung/Kong Białego Smoka. Limit (Polowanie: dwie piąte limitu). | * **Perłowy Smok** - trzy Pungi lub Kongi Monet, para Monet oraz Pung/Kong Białego Smoka. Limit (Polowanie: dwie piąte limitu). | ||
* **Jadeitowy Smok** - trzy Pungi lub Kongi Bambusów, para Bambusów oraz Pung/Kong Zielonego Smoka. Limit (Polowanie: dwie piąte limitu). | * **Jadeitowy Smok** - trzy Pungi lub Kongi Bambusów, para Bambusów oraz Pung/Kong Zielonego Smoka. Limit (Polowanie: dwie piąte limitu). | ||
- | * Układy stosowane w Wielkim Imperium Mongolskim | + | |
- | | + | * **Jednoklapny na wakacjach** - Pung lub Kong Wiatru Wschodniego, |
+ | * **Buszujący w Bambusie** - Pung lub Kong Wiatru Wschodniego, | ||
+ | * **Cała Energia Wszechświata skondensowana w jednej świetlistej kuli**- Pung lub Kong Wiatru Wschodniego, | ||
+ | * **Błogosławiony Koczkodan**- Pung lub Kong Jedynki Bambusa, trzy Pungi lub Kongi Ósemek każdego koloru i para Wiatru Wschodniego. Limit (Polowanie: dwie piąte limitu). | ||
==== Kary za błędy w grze ==== | ==== Kary za błędy w grze ==== | ||
=== Zła liczba kamieni === | === Zła liczba kamieni === |