Mongolopedia Wolna Encyklopedia

Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.

Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


mm:jezyki_drugiego_swiata

Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Poprzednia rewizja po obu stronach Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
mm:jezyki_drugiego_swiata [2014/01/29 17:37]
patryk [Języki ludzkie]
mm:jezyki_drugiego_swiata [2015/05/09 11:48] (aktualna)
patryk [Zobacz też]
Linia 1: Linia 1:
 ====== Języki Drugiego Świata ====== ====== Języki Drugiego Świata ======
-Praktycznie każda rasa i naród w Drugim Świecie posiada swój własny język. Kontakty między nacjami nie są na tyle zażyłe, by wykształcił się jakiś wszechkontynentalny, //wspólny język//, dlatego tak ważne jest, by w toku przygody postaci Graczy rozwijały swoje zdolności językowe poprzez [[umiejętność|umiejętność]] [[Języki]], w przeciwnym wypadku kontakty z przedstawicielami innych ras lub narodów będą praktycznie niemożliwe.+Praktycznie każda rasa i naród w Drugim Świecie posiada swój własny język. Kontakty między nacjami nie są na tyle zażyłe, by wykształcił się jakiś wszechkontynentalny, //wspólny język//, dlatego tak ważne jest, by w toku przygody postaci Graczy rozwijały swoje zdolności językowe poprzez [[talenty językowe]], w przeciwnym wypadku kontakty z przedstawicielami innych ras lub narodów będą praktycznie niemożliwe.
 ===== Kwestia języka drużyny ===== ===== Kwestia języka drużyny =====
 Dla wygody rozgrywki przyjmuje się, że drużynie wystarczy przynajmniej jeden bohater władający danym językiem, by mogła ona skutecznie kontaktować się z jego użytkownikami. Na początku gry każda postać zna biegle swój język ojczysty (czasami może to być kilka języków), oraz w zależności od umiejętności, kolejne. Znajomość każdego z języków musi być określona przez Graczy i zdeterminowana życiorysem postaci. Dla wygody rozgrywki przyjmuje się, że drużynie wystarczy przynajmniej jeden bohater władający danym językiem, by mogła ona skutecznie kontaktować się z jego użytkownikami. Na początku gry każda postać zna biegle swój język ojczysty (czasami może to być kilka języków), oraz w zależności od umiejętności, kolejne. Znajomość każdego z języków musi być określona przez Graczy i zdeterminowana życiorysem postaci.
Linia 33: Linia 33:
 === Grupa języków dzikich === === Grupa języków dzikich ===
 Do języków dzikich zalicza się języki używane przez barbarzyńskich mieszkańców Wołoszczyzny, Tadżykistanu i Banatu, czyli [[:język wołoski|język wołoski]], tadżycki i bański. Wołoski używany jest także przez inne rasy zamieszkujące ten region, takie jak gobliny. Do zapisu służy pismo wołoskie. Tadżycki używany jest przez Tadżyków. Do zapisu służy //Signae//. Jest to słabo znany i izolowany język. Bański jest daleko spokrewniony z wołoskim, ale posiada znacznie prostszą fonetykę i wpływy ze wszystkich sąsiednich języków- zakrzackiego, dvalagu, szlezwickiego i cesarskiego, a także bukvaru. Nie posiada własnego systemu pisma, ale do zapisu używane są runy krasnoludzkie lub alfabet cesarski. Do języków dzikich zalicza się języki używane przez barbarzyńskich mieszkańców Wołoszczyzny, Tadżykistanu i Banatu, czyli [[:język wołoski|język wołoski]], tadżycki i bański. Wołoski używany jest także przez inne rasy zamieszkujące ten region, takie jak gobliny. Do zapisu służy pismo wołoskie. Tadżycki używany jest przez Tadżyków. Do zapisu służy //Signae//. Jest to słabo znany i izolowany język. Bański jest daleko spokrewniony z wołoskim, ale posiada znacznie prostszą fonetykę i wpływy ze wszystkich sąsiednich języków- zakrzackiego, dvalagu, szlezwickiego i cesarskiego, a także bukvaru. Nie posiada własnego systemu pisma, ale do zapisu używane są runy krasnoludzkie lub alfabet cesarski.
 +==== Języki krasnoludzkie ====
 +Z punktu widzenia językowego Krasnoludowie są niezwykle jednolitym społeczeństwem. Praktycznie wszyscy korzystają z Dvalag, czyli języka krasnoludzkiego. Mowa ta charakteryzuje się twardym i szorstkim brzmieniem, jednak nie jest irytująca. Do zapisu Dvalagu służą runy krasnoludzkie- //Dvathark//. Wielu Krasnoludów Południa posługuje się też zakrzackim lub tomaliańskim, ale tylko w kontaktach z ludźmi. Bezklanowi, czyli margines krasnoludzkiego społeczeństwa, opracowali własną mowę, różniącą się od powszechnie stosowanego języka. //Nreatlag// używany jest przez przestępców i mieszkańców niższych poziomów krasnoludzkich miast, na co dzień używa go także większość Krasnoludów Północy. Mieszkańcy Złotych Wzgórz często znają także hulvar.
 +==== Języki elfowe ====
 +Niewiele wiadomo o języku używanym przez elfów, ponieważ ich populacja jest dość niska i izolowana od siedzib ludzkich. W cesarskiej nauce zwany jest [[leśnoelfi|leśnoelfim]]. Elfowie posiadają własny system pisma.
 +==== Języki niziołcze ====
 +Niziołkowie zamieszkujący zachodnie wybrzeże kontynentu posługują się językiem, zwanym przez nich samym //[[Smarnagadka|Smarnagadką]]//, który przypomina trochę inglindzki pod względem gramatyki, jednak słownictwo w dużej mierze jest rodzime. Do jego zapisu może służyć alfabet szymski, runy nouirfarskie, Signae lub runy kazachskie. Niewielu niziołków zna języki obce, głównie kupcy i przewoźnicy, a jeśli już, to jest to zwykle inglindzki, szymiański, kazachski lub muirefarski.
 +==== Języki ludów Narni ====
 +Większość mieszkańców Narni posługuje się językiem [[narnijski|narnijskim]], powstałym przed wiekami na bazie wymarłych: starofauniego i starocentaurzego. Do tajnej komunikacji między sobą karły zachowały własny język, zwany [[karla mowa|karlą mową]], której tajników nikomu nie zdradzają. W Narni rzadko korzysta się z pisma i nie jest to powszechna umiejętność, głównie dlatego, że pismo narnijskie, zwane //Lwimi Znakami//, jest dość skomplikowane i trudne w użyciu.
 +==== Języki orkowe ====
 +Języki używane przez orków, gobliny i inne stworzenia żyjące na zawschodzie od Jeziora, określane jako //Dzikie Ludy//, są bardzo słabo poznane. Zauważono jednak, że praktycznie każda banda orków posługuje się swoją wersją prymitywnego i pierwotnego języka, zwanego //[[Bukvar]]//, uważanego za prawdziwy "język orkowy". W rzeczywistości posiada on tyle odmian, że ciężko jest opracować "czysty" wariant tego języka, całkowicie pozbawiony regionalizmów i zapożyczeń. Znacznie częściej orkowie, wespół z innymi rasami, głównie goblinoidami, trollami i ogrami, korzystają z języka pidżynowego zwanego //[[Hulvar]]//, który jest szeroko rozumiany na całym obszarze. Ten prosty język pozwala komunikować się różnym grupom i plemionom żyjącym w regionie. Orhowie zamieszkujący północne pustkowia, na lewym brzegu Orhfiordu, posiadają własne narzecze, zwane //[[Grengrarrvar]]//, dość znacznie różniące się od "wspólnego", jakim jest Hulvar. Wszystkie te języki są językami mówionymi- wyjątkiem jest Grengrarrvar, do którego orhowi szamani stosują prosty system ideogramów.
 +==== Języki zwierzołaków ====
 +W Delcie Filipu jedynymi myślącymi rasami są zwierzołaki, do których zalicza się jaszczuroludzi i gnolli. Posługują się swoimi rodzimymi językami- [[gnollski|gnollskim]] i jaszczurzym. Większość mieszkańców bagien potrafi porozumiewać się w obydwóch językach na przynajmniej podstawowym poziomie. Pojedyncze zwierzołaki znają tomaliański i mongolski, lecz to bardzo rzadka umiejętność.
 +==== Języki pozostałych ras ====
 +Pozostałe, drugorzędne rasy (gobliny, trolle, ogry, giganci itd.) generalnie posiadają swoje własne, pierwotne języki, jednak wśród nich występuje tendencja do posługiwania się którymś ze wspólnych języków regionu. Na zachód od Jeziora (Wołoszczyzna) będzie to wołoski, na na zawschodzie (Lewital, Chabrowe i Trupie Pola)- hulvar. 
 +===== Zobacz też =====
 +  * [[Strona główna]]
 +  * [[wiki:Kultura drugiego Świata]]
mm/jezyki_drugiego_swiata.1391013420.txt.gz · ostatnio zmienione: 2014/01/29 17:37 przez patryk