Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.
Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.
Poprzednia rewizja po obu stronach Poprzednia wersja Nowa wersja | Poprzednia wersja Ostatnia wersja Następna rewizja po obu stronach | ||
mm:k_k2jednostkiopis [2013/08/27 17:54] patryk [Morscy najeźdźcy z Nouirfar] |
mm:k_k2jednostkiopis [2014/10/26 18:16] patryk [Zakon Makowego Kwiatu] |
||
---|---|---|---|
Linia 22: | Linia 22: | ||
==== Gwardia Chana ==== | ==== Gwardia Chana ==== | ||
Najlepiej wyszkoleni i wyposażeni wojownicy, przebywający w bezpośredniej bliskości wielkiego chana. Dzięki swojemu uzbrojeniu, opancerzeniu, | Najlepiej wyszkoleni i wyposażeni wojownicy, przebywający w bezpośredniej bliskości wielkiego chana. Dzięki swojemu uzbrojeniu, opancerzeniu, | ||
- | ==== Overlord | + | ==== Mackonóg |
Latające stworzenie, na którego grzbiecie umieszczono wieżyczkę z łucznikami. Atak z powietrza jest niezwykle skuteczny i najczęściej zaskakuje przeciwnika. Niewielki pancerz jest nadrabiany dużą szybkością. | Latające stworzenie, na którego grzbiecie umieszczono wieżyczkę z łucznikami. Atak z powietrza jest niezwykle skuteczny i najczęściej zaskakuje przeciwnika. Niewielki pancerz jest nadrabiany dużą szybkością. | ||
- | ==== Overlord | + | ==== Mackonóg |
- | Silniejsza odmiana | + | Silniejsza odmiana |
==== Garnizon ==== | ==== Garnizon ==== | ||
Pieszy oddział łuczników, | Pieszy oddział łuczników, | ||
Linia 67: | Linia 67: | ||
Formacja ta złożona jest z najbogatszej warstwy społeczeństwa Zakrzacji- bejów. Ci zamożni szlachcice mogą sobie pozwolić na ciężkie pancerze łączące w sobie wpływy ze wschodu (zbroja lamelkowa) i zawschodzia (kolczuga), przez są najcięższą kawalerią na stepach. Mówi się, że przeciętny bej jest lepiej opancerzony niż Gwardzista Chana. Pancerz ogranicza ich mobilność, | Formacja ta złożona jest z najbogatszej warstwy społeczeństwa Zakrzacji- bejów. Ci zamożni szlachcice mogą sobie pozwolić na ciężkie pancerze łączące w sobie wpływy ze wschodu (zbroja lamelkowa) i zawschodzia (kolczuga), przez są najcięższą kawalerią na stepach. Mówi się, że przeciętny bej jest lepiej opancerzony niż Gwardzista Chana. Pancerz ogranicza ich mobilność, | ||
==== Straż Podgórza ==== | ==== Straż Podgórza ==== | ||
- | Część drużyny, która nie przebywa w otoczeniu króla, lecz pilnuje porządku w najważniejszych miastach królestwa oraz strzeż Podgórza przed najazdami dzikich ludów bagien. Każdy z tych profesjonalnych wojowników jest wyposażony w długą kolczugę, żelazny hełm, włócznię i dużą sześciokątną tarczę, dlatego doskonale nadają się do wypełniania postawionych przed nimi zadań. | + | Część drużyny, która nie przebywa w otoczeniu króla, lecz pilnuje porządku w najważniejszych miastach królestwa oraz strzeże Podgórza przed najazdami dzikich ludów bagien. Każdy z tych profesjonalnych wojowników jest wyposażony w długą kolczugę, żelazny hełm, włócznię i dużą sześciokątną tarczę, dlatego doskonale nadają się do wypełniania postawionych przed nimi zadań. |
==== Drużyna królewska ==== | ==== Drużyna królewska ==== | ||
Jeden z niewielu oddziałów królestwa z prawdziwego zdarzenia. Ich zadaniem jest obrona osoby króla i jego otoczenia. Każdy drużynnik posiada porządną kolczugę i solidny hełm, a w ręku dzierży dużą okrągłą tarczę i topór na długim trzonku. Charakteryzują się lojalnością i odwagą. | Jeden z niewielu oddziałów królestwa z prawdziwego zdarzenia. Ich zadaniem jest obrona osoby króla i jego otoczenia. Każdy drużynnik posiada porządną kolczugę i solidny hełm, a w ręku dzierży dużą okrągłą tarczę i topór na długim trzonku. Charakteryzują się lojalnością i odwagą. | ||
Linia 156: | Linia 156: | ||
Straż Jeziora to elitarna formacja ciężkiej kawalerii, do której mogą wstąpić jedynie najzamożniejsi i najmężniejsi członkowie najszlachetniejszych rodów królestwa. Są osobistą gwardią króla i na stałe przebywają w stolicy kraju, Lakesborough. Ich potężne szarże są w stanie przełamać szyk każdej armii. | Straż Jeziora to elitarna formacja ciężkiej kawalerii, do której mogą wstąpić jedynie najzamożniejsi i najmężniejsi członkowie najszlachetniejszych rodów królestwa. Są osobistą gwardią króla i na stałe przebywają w stolicy kraju, Lakesborough. Ich potężne szarże są w stanie przełamać szyk każdej armii. | ||
==== Zakon Makowego Kwiatu ==== | ==== Zakon Makowego Kwiatu ==== | ||
- | Zakon Makowego Kwiatu to zakon rycerski służący jednemu z bóstw należącego do Dwunastki, | + | Zakon Makowego Kwiatu to zakon rycerski służący jednemu z bóstw należącego do Dwunastki, |
==== Straż Chabru ==== | ==== Straż Chabru ==== | ||
Rzeka Chabr, przy ujściu której leży stolica kraju, jest rzeką graniczną. Jej lewy brzeg zamieszkany jest przez mozaikę najróżniejszych dzikich ludów- goblinów, orków itd., które często urządzają łupieżcze wyprawy na Leonię. Straż Chabru to profesjonalna formacja utrzymywana ze skarbu królestwa, której zadaniem jest strzeżenie przepraw przez rzekę i udaremnianie najazdów. Jej członkowie noszą kolczugi i tarcze oraz charakterystyczne płaszcze z kapturem. Walczą przy użyciu łuków, mieczy i włóczni. Ich wyszkolenie skupia się na obronie i utrzymywaniu terenu. Są uniwersalną piechotą, najlepiej spisującą się podczas obrony. | Rzeka Chabr, przy ujściu której leży stolica kraju, jest rzeką graniczną. Jej lewy brzeg zamieszkany jest przez mozaikę najróżniejszych dzikich ludów- goblinów, orków itd., które często urządzają łupieżcze wyprawy na Leonię. Straż Chabru to profesjonalna formacja utrzymywana ze skarbu królestwa, której zadaniem jest strzeżenie przepraw przez rzekę i udaremnianie najazdów. Jej członkowie noszą kolczugi i tarcze oraz charakterystyczne płaszcze z kapturem. Walczą przy użyciu łuków, mieczy i włóczni. Ich wyszkolenie skupia się na obronie i utrzymywaniu terenu. Są uniwersalną piechotą, najlepiej spisującą się podczas obrony. | ||
Linia 179: | Linia 179: | ||
W Weaughfar bardzo żywe i stare są tradycje łucznicze. Niedobór metali, w połączeniu z dostatkiem drewna spowodował, | W Weaughfar bardzo żywe i stare są tradycje łucznicze. Niedobór metali, w połączeniu z dostatkiem drewna spowodował, | ||
==== Oszczepnicy z Centroughfar ==== | ==== Oszczepnicy z Centroughfar ==== | ||
- | Centroughfar, | + | Centroughfar, |
==== Miecznicy z Centroughfar ==== | ==== Miecznicy z Centroughfar ==== | ||
Król Centroughfar utrzymuje oddziały regularnej armii, która służy do obrony własnego terytorium i najazdów na ziemie wroga. Stanowią uzupełnienie pospolitego ruszenia służącego jako lekka piechota. Armia najczęściej nosi duże, dwuręczne miecze i kolczugi, przez co są trudnymi przeciwnikami. | Król Centroughfar utrzymuje oddziały regularnej armii, która służy do obrony własnego terytorium i najazdów na ziemie wroga. Stanowią uzupełnienie pospolitego ruszenia służącego jako lekka piechota. Armia najczęściej nosi duże, dwuręczne miecze i kolczugi, przez co są trudnymi przeciwnikami. | ||
Linia 199: | Linia 199: | ||
Większość mieszkańców Nouirfar żyje z najazdów na inne ziemie. Wypływają na swoich długich łodziach i płyną wzdłuż wybrzeża, plądrując napotkane osady i klasztory. Zapuszczają się nawet do Szymperium. Większość z Nouirfarczyków nie jest zbyt zamożna, dlatego ruszają do boju w wełnianych tunikach i hełmach, w rękach dzierżąc topór i okrągłą tarczę. | Większość mieszkańców Nouirfar żyje z najazdów na inne ziemie. Wypływają na swoich długich łodziach i płyną wzdłuż wybrzeża, plądrując napotkane osady i klasztory. Zapuszczają się nawet do Szymperium. Większość z Nouirfarczyków nie jest zbyt zamożna, dlatego ruszają do boju w wełnianych tunikach i hełmach, w rękach dzierżąc topór i okrągłą tarczę. | ||
==== Miecznicy z Nouirfar ==== | ==== Miecznicy z Nouirfar ==== | ||
+ | Jedynie zamożni Nouirfarczycy mogą sobie pozwolić na posiadanie miecza, który jest przez to cenioną i otaczaną powszechną czcią bronią. Wielu z mieczników posiada także kolczugi, dlatego są groźniejsi niż szeregowi wojownicy. | ||
==== Szlachta z Galloighfar ==== | ==== Szlachta z Galloighfar ==== | ||
+ | Szlachetnie urodzeni wyróżniają się spośród mieszkańców Galloighfar. W ich przypadku szlacheckość oznacza przynależność do starego i szanowanego rodu, który odegrał znaczącą rolę w historii regionu. Często wystarczy być odpowiednio zamożnym. Szlachcice, poza kiltami, ubierają także kolczugi i hełmy. Tak samo jak najemni galloighlagowie, | ||
==== Mnisi ==== | ==== Mnisi ==== | ||
+ | Religia wyznawana praktycznie na całym Zaiszymiu, Credaizm, mimo rozwiniętego monastycyzmu nie zabrania mnichom brać udziału w życiu społeczności, | ||
==== Klerycy ==== | ==== Klerycy ==== | ||
+ | Klerycy zajmują się leczeniem rannych żołnierzy i wsparciem armii za pomocą zaklęć. | ||
+ | ===== Cesarstwo ===== | ||
+ | ==== Pikinierzy ==== | ||
+ | Podstawę taktyki bitewnej Cesarstwa stanowią zwarte formacje piechoty uzbrojonej w broń drzewcową, która jest tańsza i prostsza w produkcji niż miecze. Pikinierzy to zawodowi żołnierze, | ||
+ | ==== Poborowi pikinierzy ==== | ||
+ | Jest to oddział złożony ze świeżo wcielonych rekrutów, gorzej wyszkolony i najczęściej nie posiadający żadnego uzbrojenia ochronnego. Tego typu oddziały są powoływane w chwilach wielkiego zagrożenia państwa i stanowią wsparcie regularnej armii. | ||
+ | ==== Glewierzy ==== | ||
+ | Glewia to broń drzewcowa przypominająca ostrze osadzone na długim trzonku, przez co służy bardziej do cięć niż pchnięć. Piechurzy uzbrojeni w glewie w Cesarstwie zwani są // | ||
+ | ==== Sordstafierzy ==== | ||
+ | // | ||
+ | ==== Cesarscy łucznicy ==== | ||
+ | Łucznicy stanowią cenne uzupełnienie formacji pikinierów. Uzbrojeni są w łuki i sztylety, a noszą jedynie tuniki i skórzane kaftany. | ||
+ | ==== Poborowi łucznicy ==== | ||
+ | Są to oddziały rekrutowane spośród myśliwych, leśniczych i łowczych, czyli mających pewne doświadczenie z łucznictwem. Nie noszą uzbrojenia ochronnego, lecz stanowią pewne zagrożenie w walce na dystans. | ||
+ | ==== Wojska garnizonowe ==== | ||
+ | Są to profesjonalne formacje piechoty obsadzające strażnice i posterunki na wiecznie niespokojnej granicy na Trupich Polach. Żołnierze wchodzący w ich skład są szkoleni w obronie fortyfikacji i posiadają odpowiednie do tego wyposażenie, | ||
+ | ==== Lekka jazda ==== | ||
+ | Lekkozbrojni jeźdźcy pełnią funkcje zwiadowcze, patrolowe i ścigają uciekinierów. Przekładają szybkość i manewrowość nad posiadany pancerz, dlatego nie sprawdzają się w bezpośredniej szarży. Uzbrojeni są w lance i miecze. Noszą co najwyżej skórzane kaftany i kapelusze z szerokim rondem. | ||
+ | ==== Kopijnicy ==== | ||
+ | Średnia jazda uzbrojona w kopie i miecze, posiadająca napierśniki lub kirysy i hełmy stanowi większość kawalerii Cesarstwa. Służy do przeprowadzania miażdżących szarż przeciw piechocie przeciwnika. | ||
+ | ==== Ciężkozbrojni jeźdźcy ==== | ||
+ | Jest to ciężka jazda służąca do przełamujących uderzeń w najcięższych bitwach. Są opancerzeni w zbroje płytowe, a walczą kopiami, koncerzami i mieczami. | ||
+ | ==== Gwardia Koszwalska ==== | ||
+ | To elitarna jednostka piechoty, pełniąca straż w stolicy Cesarstwa i chroniąca osobę Cesarza. Posiadają halabardy i zbroje płytowe. Są w stanie wytrzymać najwścieklejsze uderzenia orkowych hord i z łatwością gromią watahy przeciwników. | ||
+ | ==== Katapulta ==== | ||
+ | Zwykła katapulta, nieróżniąca się od innych. Służy do niszczenia murów fortyfikacji przeciwnika. | ||
+ | ==== Cesarscy kapłani ==== | ||
+ | Cesarstwo jest państwem teokratycznym, | ||
+ | ==== Inkwizytorzy ==== | ||
+ | Inkwizycja to specjalna organizacja kapłanów, których jedynym zadaniem jest tropienie i karanie heretyków i niewiernych. Są bezwzględni i okrutni, a do tego śmiertelnie skuteczni dzięki swoim zdolnościom- doskonale władają najpopularniejszą bronią oraz są potężnymi magami. Wielu z nich to paladyni lub magowie bojowi. | ||
+ | ==== Diakoni ==== | ||
+ | Liczne i zhierarchizowane duchowieństwo Cesarstwa podlega służbie wojskowej, tak samo jak świeccy obywatele. Nowicjusze, czyli Diakoni, ruszają do boju uzbrojeni w prostą broń- miecze, siekiery i młoty. Nie noszą zbroi, tylko powłóczyste szaty. | ||
+ | ==== Biskupi ze świtą ==== | ||
+ | Biskupi, czyli wysocy hierarchowie kultu cesarskiego, | ||
+ | ===== Rzesza ===== | ||
+ | ==== Knechci ==== | ||
+ | Knechci to zawodowi żołnierze zaciężni, których grupy podróżują od miasta do miasta szukając kogoś, kto ich zatrudni. Najczęściej walczą mieczami i tasakami. Noszą jedynie pikowane kaftany i czasem hełmy, dlatego pełnią funkcję lekkiej piechoty pomocniczej lub mięsa armatniego. | ||
+ | ==== Reichsknechci ==== | ||
+ | //Knechci Rzeszy// to nazwa doborowych oddziałów zaciężnych będących choć przez krótki okres czasu na służbie Parlamentu Rzeszy. Ci doskonale wyszkoleni i wyposażeni halabardnicy walczą w zwartych czworobokach, | ||
+ | ==== Landsknechci ==== | ||
+ | Oddziały landsknechtów to formacje złożone z poborowych pochodzących z wiosek i osad podległych danemu miastu, uzbrojonych w piki. Nie posiadają żadnego pancerza poza hełmem i skórzanym kaftanem. W niektórych przypadkach stanowią podstawę armii z racji niewielkich kosztów i szybkości powołania pod broń. | ||
+ | ==== Stadtknechci ==== | ||
+ | Podstawą armii większości kupieckich republik miejskich wchodzących w skład Rzeszy są formacje straży miejskiej i milicji powoływanej do obrony murów. W czasach pokoju ich członkowie pilnują porządku w mieście. Uzbrojenie i wyposażenie takich oddziałów jest różnorodne- głównie są to halabardy, gizarmy i miecze. | ||
+ | ==== Trabanci ==== | ||
+ | To elitarne oddziały straży przybocznej najważniejszych wielmożów i najstarszych kupieckich rodów. Ci zakuci w zbroje płytowe i uzbrojeni w halabardy gwardziści przyboczni z łatwością poradzą sobie z przeważającymi siłami przeciwnika. | ||
+ | ==== Cesarscy halabardnicy ==== | ||
+ | Rzesza znajduje się pod bardzo silnym politycznym wpływem Cesarstwa, które uznaje za // | ||
+ | ==== Najemni bandyci ==== | ||
+ | Władze poszczególnych miast Rzeszy całkiem często toczą wojny o wpływy i bogactwo między sobą, dlatego na tym terytorium zawsze znajdzie się praca dla przedsiębiorczych najemników. Zdarza się, że ujętym przestępcom proponowany jest układ: ich życie zostanie oszczędzone, | ||
+ | ==== Marynarze ==== | ||
+ | Marynarze to członkowie załóg okrętów licznie pływających po rzekach i wzdłuż wybrzeży Rzeszy. Są przystosowani do walki, gdyż muszą bronić okrętów przed piratami. Do walki może im służyć praktycznie wszystko- kordelasy, miecze, bosaki, haki i kusze. | ||
+ | ==== Cesarscy kusznicy ==== | ||
+ | Typowe oddziały zaciężne uzbrojone w kusze i pawęże, gotowi służyć każdemu, kto im zapłaci. Stanowią doskonałe wsparcie dla jednostek walczących wręcz. | ||
+ | ==== Cesarscy dragoni ==== | ||
+ | Dragoni to specjalny rodzaj konnej piechoty- formacja, która dzięki wyszkoleniu może walczyć zarówno w szyku pieszym, jak i konnym, w zależności od sytuacji. Dzięki temu jest niezwykle elastyczna i ciężko ją zaskoczyć. Typowy dragon nosi napierśnik lub skórzaną kamizelę i kapelusz z szerokim rondem, a walczy lancą (konno), mieczem i niewielką, kawaleryjską kuszą. | ||
+ | ==== Cesarscy rajtarzy ==== | ||
+ | Oddziały ciężkiej jazdy zaciężnej, | ||
+ | ==== Cesarscy kapelani ==== | ||
+ | Oddziały kapelanów wojskowych, opiekujących się rannymi i wspierającymi armię zaklęciami w czasie kampanii. | ||
+ | ==== Doppelsoldnerzy ==== | ||
+ | Oddziały ciężkiej piechoty wyposażone w potężne, dwuręczne miecze, których zadaniem jest atak na zwarte formacje pikinierów. Służą jako piechota szturmowa pierwszej linii i wzbudzają strach w sercach wrogów. Stosunkowo lekko opancerzeni, | ||
+ | ==== Kusznicy konni ==== | ||
+ | Lekkozbrojni jeźdźcy, wyposażeni w kusze i miecze. Ich głównymi zadaniami jest rozpoznanie, | ||
+ | ==== Katapulta ==== | ||
+ | Typowa katapulta, bez żadnych dodatkowych funkcji. | ||
+ | ==== Trebusz ==== | ||
+ | Typowy trebusz, czyli machina oblężnicza do rozbijania murów fortyfikacji przeciwnika. | ||
+ | ===== Archipelag ===== | ||
+ | ==== Gremliny ==== | ||
+ | Na wyspach Archipelagu mieszka bardzo niewielu ludzi, głównie rybaków, dlatego magowie utrzymują liczne rzesze gremlinów, którzy służą im także jako żołnierze. Koszt wyhodowania i utrzymania gremlina jest bardzo niski, dlatego te złośliwe magiczne stworzenia występują w dużej liczbie i ns ich barkach spoczywa ciężar utrzymania swojego czarodziejskiego pana. W czasie wojny są rzucane do walki bez żadnego wyszkolenia i wyposażenia, | ||
+ | ==== Gremliny niewolnicy ==== | ||
+ | Większość gremlinów jest nieposłuszna, | ||
+ | ==== Gremliny miotacze ==== | ||
+ | Gremliny są bardzo zręczne i mają pewną smykałkę do mechanizmów, | ||
+ | ==== Gremliny inżynierowie ==== | ||
+ | Te grupy gremlinów są wykwalifikowanymi specjalistami z dziedzin konstrukcji, | ||
+ | ==== Magowie ==== | ||
+ | Magowie, rasa ludzkich panów wysp, to w większości szaleni starcy poświęcający się tajemniczym eksperymentom i zgłębianiu tajników magii. Niektórzy z nich są całkowicie odizolowani od świata i żyją tylko dzięki pracy niewolników- gremlinów lub konstruktów. Wielu jednak doskonałe orientuje się w polityce i wojskowości, | ||
+ | ==== Arcymagowie ==== | ||
+ | Ci elitarni czarodzieje to najpotężniejsi ludzcy użytkownicy magii. Nikt nie potrafi dorównać ich talentom. Osobiste pojawienie się arcymagów na polu walki najczęściej zwiastuje porażkę przeciwnika. | ||
+ | ==== Kamienne golemy ==== | ||
+ | Ożywione magią konstrukty, wykonywane z różnych materiałów, | ||
+ | ==== Żelazne golemy ==== | ||
+ | Inną metodą tworzenia golemów jest odlanie postaci z metalu, najczęściej żelaza. Dzięki temu otrzymuje się wojowników o większej wytrzymałości, | ||
+ | ==== Złote golemy ==== | ||
+ | Wykorzystanie złota do odlewania golemów to kaprys szalonych magów, dla których jego otrzymywanie z pospolitych materiałów nie stanowi problemu. Takie konstrukcje są delikatniejsze od innych materiałów i mają przede wszystkim działanie psychologiczne, | ||
+ | ==== Chochliki ==== | ||
+ | Chochliki to złośliwe istoty przywołane z innych wymiarów, by służyły magowi. Są słabe, ale nie znają strachu i mogą być niebezpieczne w dużych rojach. Zdarza się, że wpadają w szał i niszczą wszystko wokół. | ||
+ | ==== Demoniczne sługi ==== | ||
+ | Niektórzy magowie przywołują swoje sługi z innych wymiarów, nie opierając się tylko na trudnych do opanowania i złośliwych gremlinach. Słabsze demony nadają się równie dobrze na robotników co gremliny. Można je także wysłać w bój, lecz tam ich jedyną zaletą jest ilość i nieznajomość strachu. | ||
+ | ==== Gargulce ==== | ||
+ | Nie wszystkie golemy są produkowane na kształt postaci ludzkich, choć oczywiście jest to najpopularniejszy model. W armiach magów często pojawiają się fantastyczne, | ||
+ | ==== Najemni knechci ==== | ||
+ | Gremliny są bardzo słabymi wojownikami, | ||
+ | ==== Najemni pikinierzy ==== | ||
+ | Niektórzy najemnicy uzbrojeni są w długie piki po to, by zapewnić osłonę kawalerii reszcie armii. Gremliny są zbyt niezdyscyplinowane, | ||
+ | ==== Najemni kusznicy ==== | ||
+ | Oddział najemników wyposażony w kusze. Wspiera resztę armii swoją skutecznością i siłą przebicia. | ||
+ | ===== Elfowie ===== | ||
+ | ==== Leśna Straż ==== | ||
+ | Są to lekkozbrojne oddziały, których głównym zadaniem jest obrona granic Leśnego Królestwa przed obcymi i wrogami. Jednostki te doskonale potrafią poruszać się w trudnym, lesistym terenie i stosować zasadzki. Noszą skórzane kaftany, lekkie tarcze i elfowe miecze. | ||
+ | ==== Elfowi łucznicy ==== | ||
+ | Łucznicy stanowią większość armii elfów. Każdy elf jest prawdziwym mistrzem łuku, pełnym gracji i wdzięku. Dzięki temu te lekkozbrojne oddziały są bardzo groźne na polu walki. | ||
+ | ==== Elfowi włócznicy ==== | ||
+ | Oddziały elfów uzbrojonych we włócznie i okrągłe tarcze stanowią osłonę łuczników i reszty armii przed szarżami kawalerii przeciwnika. Potrafią także związać walką wrogą piechotę. | ||
+ | ==== Elfowi ciężkozbrojni łucznicy ==== | ||
+ | To doborowe oddziały, złożone z najszlachetniejszych i najstarszych elfów. Dzięki temu są mistrzami łuku i miecza, równie groźni w walce wręcz, co na odległość. Dzięki wytrzymałym elfowym pancerzom są w stanie wytrzymać długotrwały bój z liczniejszym przeciwnikiem. | ||
+ | ==== Elfowi wojownicy ==== | ||
+ | Niektórzy elfowie są mistrzami szermierki. Tworzą wtedy oddziały wyposażone w metalowe pancerze i miecze. Są to uniwersalne jednostki, nadające się do każdego zadania. | ||
+ | ==== Bractwo Gic ==== | ||
+ | Członkowie elitarnego, na pół religijno-filozoficznego bractwa, którego nazwa pochodzi od stolicy Leśnego Królestwa. Za swój cel uważają obronę świętych miejsc i sanktuariów oraz walkę z potworami służącymi złu. Podczas wojny stawiają się w pełnym pancerzu, uzbrojeni w // | ||
+ | ==== Elfowi czarownicy ==== | ||
+ | Elfowie są nie tylko mistrzami każdego rodzaju uzbrojenia, ale także magii. Oddziały elfowych magów stanowią dużą część armii. Znają szeroki zakres zaklęć, zarówno ofensywnych, | ||
+ | ==== Magowie bojowi ==== | ||
+ | Są to oddziały magów wyspecjalizowane w walce za pomocą zaklęć. Noszą zbroje i potrafią walczyć bronią. Stanowią oddziały uderzeniowe. | ||
+ | ==== Druidzi ==== | ||
+ | Elfowi magowie, którzy poświęcili się szkole Natury. Znają się na uzdrawianiu rannych i chorych. | ||
+ | ==== Żywokrzewy ==== | ||
+ | To magiczne stworzenia, duchy leśnego poszycia. Żywokrzewy z wyglądu przypominają młode drzewka lub rozłożyste krzewy, takie jak jałowiec, cis czy leszczyna. Wzbudzają popłoch i panikę w szeregach przeciwnika. | ||
+ | ==== Starodrzewy ==== | ||
+ | Niektóre z bardziej żwawych starodrzewów stają po stronie elfowych mieszkańców lasów, służąc im swoją siłą i mądrością. Z łatwością mogą rozproszyć liczne oddziały przeciwników. | ||
+ | ==== Bojowe orły ==== | ||
+ | Orły zamieszkujące szczyty gór Binarnych to prawdziwi królowie przestworzy- największe z nich mogą konkurować rozmiarami ze żmijami lub wiwernami. Elfowie zawarli sojusz z orłami, i wykorzystują je jako zwiadowców, | ||
+ | ==== Elv-el Deith ==== | ||
+ | Jest to elitarny oddział najstarszych elfów, na których ciąży doświadczenie niezliczonych wojen ze sługami zła. Posiadają najlepsze pancerze i broń. Jeden oddział elfowej szlachty z łatwością może rozbić całe armie orków lub goblinów. Wielu uważa ich za najlepszych wojowników na całym świecie. | ||
+ | ===== Dzikie ludy ==== | ||
+ | ==== Gobliny ==== | ||
+ | Te niewielkie, złośliwe stworzenia napadają na intruzów, którzy zapuścili się na ich górskie terytoria. Żyją w niewielkich plemionach, które toczą wojny także między sobą. Często sprzymierzają się z orkami, tworząc potężne hordy najeżdżające sąsiednie krainy. Podczas walki korzystają ze wszystkiego, | ||
+ | ==== Goblińscy łucznicy ==== | ||
+ | Gobliny uzbrojone w krótkie łuki, wykorzystywane najczęściej do polowań. Wspierają swoich pobratymców w czasie walki. Słabi w walce wręcz, szybko się wycofują. | ||
+ | ==== Goblińscy szamani ==== | ||
+ | Duchowi przewodnicy gobliniego plemienia. Znają zaklęcia i opiekują się rannymi. | ||
+ | ==== Czarne Gobliny ==== | ||
+ | Gobliny dzielą się na trzy odmiany. Najpopularniejszą jest odmiana zielona. Zielone gobliny mają zieloną skórę, są tchórzliwe i słabe, niskiego wzrostu. Czarne gobliny są mocniej zbudowane, przypominają orków. Mają czarną lub szarą skórę. Są znacznie lepszymi wojownikami. Walczą uzbrojone w dosłownie każdą broń- najczęściej maczugi, miecze i włócznie. | ||
+ | ==== Czerwone Gobliny ==== | ||
+ | Kolejna odmiana goblinów. Są wyższe od Czarnych goblinów, wzrostem dorównujące ludziom, ale nieco smuklejsze. Ich skóra odcieniem przypomina ludzką. Najczęściej mają rude lub brązowe włosy. Są groźnymi wojownikami, | ||
+ | ==== Trolle jaskiniowe ==== | ||
+ | Trolle to silne, ale głupie stworzenia. Dzielą się na kilka odmian: trolle górskie, jaskiniowe, śnieżne i leśne. Trolle jaskiniowe są najliczniejsze, | ||
+ | ==== Ogry ==== | ||
+ | Ogry to złe i przewrotne stworzenia, żyjące w lasach i górach całego kontynentu. Są słabiej zbudowane od trolli, lecz nieco inteligentniejsze. Walczą wielkimi maczugami lub młotami. | ||
+ | ==== Orkowi wojownicy ==== | ||
+ | Orkowie licznie zamieszkują żyzne równiny między rzekami Chabr i Lewi, zasiedlając te ziemie aż do Złotych Wzgórz i Gór Binarnych. Tworzą niewielkie grupy plemienne lub bandy, które zbierają się w hordy i najeżdżają sąsiednie ziemie. Orkowie są twardymi i groźnymi wojownikami, | ||
+ | ==== Orkowi bandyci ==== | ||
+ | Jest to typowa bandycka banda czarnych orków, uzbrojona we wszystko, co tylko znajdzie pod ręką. Są niezdyscyplinowani i nadają się bardziej do plądrowania bezbronnych wiosek niż walki z przeciwnikiem. | ||
+ | ==== Orkowi łucznicy ==== | ||
+ | Wielu orków posiada łuki i umie ich używać. Ich jakość nie jest najlepsza, ale potrafią być groźni w dużej liczbie. Są lepsi w walce wręcz niż większość łuczników pozostałych ras. | ||
+ | ==== Orkowi włócznicy ==== | ||
+ | Orkowe armie muszą posiadać oddziały włóczników, | ||
+ | ==== Orkowi halabardnicy ==== | ||
+ | Niektóre bandy orków uzbrojone są we wszelaką broń drzewcową, przypominającą w większości halabardy. Te oddziały są najlepiej zdyscyplinowane spośród całej armii, gdyż muszą być w stanie utrzymać szyk w obliczu szarży kawalerii. Nadają się także do walki z piechotą przeciwnika. | ||
+ | ==== Orkowie berserkerzy ==== | ||
+ | Orkowie, którzy zostali wybrani przez szamanów i przeszli serię skomplikowanych rytuałów, które zwiększyły ich siłę i odporność na ból. Nie znają strachu i rzucają się nawet na największe grupy wrogów. Potrafią zadać ogromne straty w szeregach przeciwnika. | ||
+ | ==== Wargowie ==== | ||
+ | Wargowie to rasa inteligentnych wilków, które zawarły sojusz z orkami i goblinami. Pełnią rolę zwiadowców i wierzchowców. Są zajadłe i okrutne, szybkie i nieustępliwe. Będą tropić swoją zwierzynę do samego końca. | ||
+ | ==== Lekkozbrojni wilczy jeźdźcy ==== | ||
+ | Lekko uzbrojeni orkowie dosiadający wargów, pełnią rolę lekkiej jazdy w orkowych armiach. Potrafią szarżować. | ||
+ | ==== Ciężkozbrojni wilczy jeźdźcy ==== | ||
+ | Orkowie zakuci w grube pancerze, walczący przy użyciu włóczni i mieczy, dosiadający wargów. Służą jako ciężka kawaleria uderzeniowa. Są w stanie rozbić nawet najbardziej zdyscyplinowane formacje piechoty. | ||
+ | ==== Wilczy łucznicy ==== | ||
+ | Niektórzy wilczy jeźdźcy walczą przy użyciu łuków. Stanowią wtedy mobilną siłę, zdolną do nękania wroga. Pełnią role zwiadowców i harcowników. | ||
+ | ==== Bizoni jeźdźcy ==== | ||
+ | Poza wargami, orkowie wykorzystują bizony jako zwierzęta pociągowe i wierzchowce. Bizoni jeźdźcy nie posiadają zbroi, ale uzbrojeni są w długie kopie. Siła i wielkość bizonów pozwala formacji takiej jazdy na rozbicie każdej formacji piechoty. | ||
+ | ==== Bizony oblężnicze ==== | ||
+ | Bizony są na tyle dużymi zwierzętami, | ||
+ | ==== Gobliny inżynierowie ==== | ||
+ | Gobliny to tchórzliwe stworzenia, ale zręczne i mające uzdolnienia techniczno-konstrukcyjne, | ||
+ | ==== Hulajpole ==== | ||
+ | Pod tą tajemniczą nazwą kryje się machina oblężnicza, | ||
+ | ==== Hulajgorod ==== | ||
+ | Jest to większy, lecz bardziej mobilny wariant hulajpole. Zbudowany jest z wieży najeżonej balistami i drewnianej osłony, chroniącej koła i trolle pchające tę konstrukcję. Dzięki większej mobilności może być stosowany także podczas walki w polu, choć lepiej spisuje się w czasie oblężeń. | ||
+ | ==== Wielki taran ==== | ||
+ | Jest to po prostu ogromny taran, zdolny jednym uderzeniem rozbić nawet najpotężniejszą bramę. Do jego obsługi potrzebnych jest co najmniej dwa tuziny bizonów i drugie tyle trolli. Ta straszliwa machina jest najlepszym sposobem na dostanie się do twierdzy przeciwnika. | ||
===== Neutralne ===== | ===== Neutralne ===== | ||
- | + | ==== Bandyci ==== | |
- | + | Cały świat pełen jest bandytów, którzy napadają na podróżnych i samotne siedziby. Większość takich band jest gotowa wypełnić każde niecne i brutalne zadanie każdemu, kto im zapłaci. Doskonale nadają się do ataku z zasadzki, ale nie wytrzymają długo w otwartym boju. Są słabo, lecz różnorodnie uzbrojeni- większość z nich nosi miecze, maczugi i łuki. Zwykle nie noszą zbroi. | |
- | + | ==== Krasnoludzka kompania ==== | |
- | + | Niektórzy krasnoludowie, | |
- | + | ==== Galloiglaissowie ==== | |
- | + | Są to grupy najemnych galloidzkich wojowników, | |
- | + | ==== Najemna orda ==== | |
- | + | Jest to typowa orda, czyli oddział koczowników, | |
+ | ==== Tadżykowie ==== | ||
+ | Twardy górski lud z północnych pustkowi. Chodzą ubrani w skóry i futra, a walczą toporami i maczugami. Najlepiej spisują się podczas walki w górach i przy planowaniu zasadzek. | ||
+ | ==== Elfowie z Kotliny ==== | ||
+ | Kotlina Duszanbe to jedyne miejsce poza Górami Binarnymi, gdzie mieszkają Elfowie. Mieszkańcy Kotliny różnią się nieco od pozostałych elfów pod względem języka i zwyczajów, jednak także są prawdziwymi wirtuozami łuku i miecza. Najemny oddział elfów jest cennym nabytkiem każdej armii. | ||
+ | ==== Hrabszczanie ==== | ||
+ | Mongołowie zamieszkujący Nowe Hrabstwo wyróżniają się spośród pozostałych mieszkańców Imperium: są lepiej zbudowani, mają bujniejsze owłosienie i jaśniejszą skórę. Ich dialekt także posiada kilka cech odróżniających ich od reszty Mongołów. Mieszkają w stałych domach zbudowanych z drewna i trudnią się głównie uprawą roli i wyrębem lasu. Na wojnę ruszają jako lekka piechota, zbrojni w łuki, szable, topory i tarcze, a ubrani w skórzane pancerze. | ||
+ | ==== Niziołkowie ==== | ||
+ | Niziołkowie to lud nietoczący wojen i nieprzywykły do wojennego rzemiosła. Ich państwo nie posiada agresywnych sąsiadów, a oni sami nie dążą do ekspansji. W razie potrzeby są jednak gotowi bronić swoich domostw, pól i warsztatów. Ruszają do walki uzbrojeni we wszystko, co znajdą pod ręką- kosy, sierpy, cepy, pałki. Nie stanowią dobrego materiału na wojowników, | ||
+ | ==== Niziołkowie procarze ==== | ||
+ | Niziołkowie mają prawdziwy talent do rzucania i posługiwania się procą. Wielu z nich używa procy do polowań i rozrywki. W razie zagrożenia mogą ją stosować także do obrony. Nie jest to prawdziwe wojsko, ale będą stawiać opór każdemu najeźdźcy. | ||
+ | ==== Gnolle myśliwi ==== | ||
+ | Gnolle to dzikie humanoidy przypominające hieny. Żyją w Delcie Filipu. Większość plemion utrzymuje się z myślistwa i zbieractwa. Gnollowi myśliwi korzystają z krótkich łuków i oszczepów. Są wytrzymali, odważni i odporni na trudne warunki ojczystego środowiska. Najlepiej radzą sobie w gąszczu drzew, gdzie mogą atakować przeciwnika z zaskoczenia. | ||
+ | ==== Gnolle wojownicy ==== | ||
+ | Gnollowi wojownicy walczą przy użyciu krótkich włóczni z kościanym lub kamiennym grotem, maczug i kiścieni. Noszą pancerze z niewielkich rogowych lub kościanych płytek i drewniane lub wiklinowe tarcze. Są odważni i okrutni. Doskonale radzą sobie w boju, najlepiej na ojczystej, niegościnnej ziemi. | ||
+ | ==== Jaszczuroczłeki łucznicy ==== | ||
+ | Jaszczuroczłeki to druga z inteligentnych ras zwierzołaków. Są zdolnymi łucznikami. Ich ulubioną taktyką jest zasypanie wroga deszczem strzał z koron drzew. Nie noszą zbroi i są słabi w walce wręcz. | ||
+ | ==== Jaszczuroczłeki wojownicy ==== | ||
+ | Niektóre jaszczuroczłeki ruszają do boju uzbrojone we włócznie i maczugi. Ludy Delty Filipu nie znają metali, dlatego ich broń wykonana jest z kamienia, kości i drzewa żelaznego. Do produkcji niektórych cennych przedmiotów wykorzystuje się znajdowany od czasu do czasu obsydian. Jaszczuroczłeki walczą bez pancerza, ufając jedynie swojej łuskowatej skórze. | ||
+ | ==== Piesi Anarchiści ==== | ||
+ | Większość Anarchistów porusza się konno, ale niektórzy nie posiadają wierzchowców. Stanowią lekką piechotę, uzbrojoną w oszczepy, proce i włócznie. Nie noszą zbroi. Są niezdyscyplinowani i nie uznają żadnej władzy. Nadają się na mięso armatnie i harcowników. | ||
+ | ==== Konni Anarchiści ==== | ||
+ | Lud żyjący w Krakenii od wieków walczy konno, przy użyciu krótkich oszczepów. Nie noszą żadnych zbroi. Stanowią doskonałych harcowników, | ||
+ | ==== Banowie ==== | ||
+ | Mieszkańcy Banatu są doskonałymi jeźdźcami. Ich uzbrojenie jest niskiej jakości i często improwizowane, | ||
+ | ==== Wołoscy jeźdźcy ==== | ||
+ | Tradycja wołoska każe wojownikom ruszyć do boju konno, nie zważając na liczebność i siłę przeciwnika. Wołosi znani są ze straceńczych szarż na każdego wroga, jakiego napotkają. Uzbrojeni są w szable, miecze i maczugi. Nie noszą zbroi. Są doskonałą lekką jazdą. | ||
+ | ==== Wołoscy łupieżcy ==== | ||
+ | Po całej Wołoszczyźnie krążą grupy bandytów i łotrów, żyjących z rabunku i napaści. Poza Wołochami, spotyka się wśród nich półgobliny i Czerwone gobliny. Takie bandy są gotowe służyć każdemu, kto ich utrzyma. Ich uzbrojenie jest różnorodne, | ||
+ | ==== Kuhulinowie ==== | ||
+ | //Kuhulin// jest słowem pochodzącym z języka muirefarskiego i na Zaiszymiu określa się tak wojownika-bohatera, | ||
+ | ==== Olbrzymy ==== | ||
+ | Północne pustkowia kontynentu zamieszkane są przez olbrzymów. Są to duże i okrutne stworzenia, zajmujące się hodowlą mamutów i wyrębem lasu. Nie utrzymują kontaktów z ludźmi, chyba że za takie uzna się najazdy na wioski, napady na kupców, kradzież trzody i zabijanie podróżnych. Mówi się, że są ludożercami. Najczęściej są jedynie lokalnym zagrożeniem, | ||
+ | ==== Półgobliny ==== | ||
+ | Na Wołoszczyźnie żyje całkiem znaczna populacja półgoblinów. Niektóre z nich wychowywane są wśród jednej z ras, a inne trzymają się razem w swoich zamkniętych społecznościach. Najczęściej prowadzą łupieżczy tryb życia. Walczą przy użyciu różnorodnej broni. Najlepiej spisują się w trudnym terenie, gdzie mają przewagę zręczności nad ludźmi. | ||
+ | ==== Dziczy jeźdźcy ==== | ||
+ | Niektóre gobliny hodują dziki i wykorzystują je jako wierzchowce bojowe. Stanowią wsparcie różnych band wałęsających się po górach i stepach regionu, pełniąc rolę kawalerii. Najlepiej radzą sobie w lesie, terenie niesprzyjającym do działania dla konnych wojowników. | ||
+ | ==== Najemni marynarze ==== | ||
+ | Typowa grupa marynarzy, zwerbowana w jednej z wielu tawern z nadmorskich osad. Stanowią załogi okrętów. Uzbrojeni są we wszystko, co tylko możliwe: miecze, sztylety, topory i łuki. Nie noszą zbroi. Mogą zostać użyci jako wojska desantowe, bo większość z nich potrafi pływać. | ||
+ | ===== Zobacz też ===== | ||
+ | * [[strona glowna]] |