Mongolopedia Wolna Encyklopedia

Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.

Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


szymperium

Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Poprzednia rewizja po obu stronach Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
szymperium [2011/09/06 18:29]
freesz
szymperium [2013/06/29 15:45] (aktualna)
freesz [Harcownicy]
Linia 1: Linia 1:
 ====== Szymperium ====== ====== Szymperium ======
-Państwo istniejące w [[Drugi świat|Drugim]] jak i [[Trzeci świat|Trzecim]] Świecie. +Państwo istniejące w [[Drugi świat|Drugim]] Świecie. 
 ===== Historia ===== ===== Historia =====
 ==== Powstanie państwa ==== ==== Powstanie państwa ====
-Powstanie Szymperium datuje się na rok 10 IE o.S. 2.s., kiedy to młody książę Szymon zakłada warowny gród Żukowo w dolinie rzeki ???. Dzięki żyznym ziemiom i obfitującym w ryby wodą, jak i polityce księcia, kładącego duży nacisk na unowocześnianie rolnictwa mały gród bardzo szybko się rozrasta, stając się głównym ośrodkiem miejskim w okolicy. Ludzie zamieszkujący pobliskie ziemie, z natury spokojni i nie przywykli do walki chętnie przyłączają się do księcia tworząc pierwsze państwo. Książę Szymon, z natury spokojny, ale także bardzo dumny władca, nadaje swoim ziemiom nazwę Szymperium, a sam mianuje siebie Szymperatorem. Przez następne 21 lat młode państwo jak i jego główny ośrodek - Żukowo, dzięki polityce I Szymperatora nazwanego później Wielkim rozwija się bardzo prężnie, zarówno pod względem ekonomicznym jak i kulturowym. W roku 31 IE o.S. 2.s. umiera założyciel państwa, a władzę obejmuje jego syn Szymon Młodszy - porywczy i ekspansywny władca, za którego to panowania Szymperium rozrasta się niemal dziesięciokrotnie.+Powstanie Szymperium datuje się na rok 10 IE o.S. 2.s., kiedy to młody książę Szymon założył warowny gród Żukowo w dolinie rzeki ???. Dzięki żyznym ziemiom i obfitującym w ryby wodom, jak i polityce księcia, kładącego duży nacisk na unowocześnianie rolnictwa mały gród bardzo szybko się rozrastał, stając się głównym ośrodkiem miejskim w okolicy. Ludzie zamieszkujący pobliskie ziemie, z natury spokojni i nie przywykli do walkichętnie przyłączali się do księcia tworząc pierwsze państwo. Książę Szymon, z natury spokojny, ale także bardzo dumny władca, nadał swoim ziemiom nazwę Szymperium, a sam mianował siebie Szymperatorem. Przez następne 21 lat młode państwo jak i jego główny ośrodek - Żukowo, dzięki polityce I Szymperatora nazwanego później Wielkim rozwijało się bardzo prężnie, zarówno pod względem ekonomicznym jak i kulturowym. W roku 41 IE o.S. 2.s. umierł założyciel państwa, a władzę objął jego syn Szymon Młodszy - porywczy i ekspansywny władca, za którego to panowania Szymperium rozrosło się niemal dziesięciokrotnie.
 ==== Rozrost Szymperium ==== ==== Rozrost Szymperium ====
 +
 ==== Sojusz z Kazachstanem i walki z Imperium ==== ==== Sojusz z Kazachstanem i walki z Imperium ====
  
Linia 10: Linia 11:
 ===== Kultura ===== ===== Kultura =====
  
 +===== Armia =====
 +Trzon armii Szymperium od IIw. IE o.S. 2.s. stanowili legioniści. Była to formacja, która na przestrzeni historii państwa zmieniała się bardzo niewiele. Typowy legionista wyposażony był w duży stalowy pawęż, włócznie, a w późniejszym okresie także oszczepy. Poza tą podstawową formacją tworzono też w zależności od potrzeby inne, które gdy tylko potwierdzały swoją skuteczność na polu bitwy były włączane do podstawowego składu armii. Do najważniejszych należą:
 +
 +==== Kawaleria ====
 +Ciężka kawaleria byłą wykorzystywana w Szymperium bardzo rzadko. Niektórzy Szymperatorowie w zależności od potrzeby tworzyli takie formacje, złożone głównie z bogatych mieszkańców państwa, jednak gdy te nie sprawdziły się podczas walki z Imperium, pomysł tworzenia podobnych formacji został zarzucony. Lekka kawaleria natomiast znalazła zastosowanie jako jednostka wywiadowcza, jednak do celów bitewnych była wykorzystywana bardzo rzadko.
 +
 +==== Harcownicy ====
 +W czasach walki z [[wielkie_imperium_mongolskie|Imperium]] naradziła się potrzeba stworzenia formacji, która będzie stanowiła swoistą kontrę dla ciężkozbrojnej [[gwardia_chana|Gwardii Chana]]. Powstał więc pomysł na lekkozbrojną konną formację wyposażoną w sieci dymowe. Sieci [[dym|dymowe]] były plecione ze specjalnego rodzaju sznura który zawierał wbudowane w siebie kawałki [[dym|dymu]]. Gdy broń taka została użyta przeciwko ciężkozbrojnym oddziałom konnym, była w stanie skutecznie wyeliminować je z bitwy. Harcownicy w armii Szymperium musieli także posiadać nieprzeciętne umiejętności jeździeckie, aby nie stać się łatwym celem dla mongolskich łuczników. 
 +
 +==== Saperzy ====
 +Armia Szymperium przez większość swojego okresu była nastawiona na defensywę i walkę na własnym terenie. Spowodowało to pojawienie się specjalnej formacji, której najważniejszym zadaniem było zastawianie różnego rodzaju pułapek. Do najprostszej i najpowszechniejszej należały kolczatki dymowe. Zasada działania byłą prosta. Kolczatki zakopywano na odpowiedniej głębokości, tak aby wykopały się z ziemi pod działaniem siły magnetycznej dopiero w momencie wejścia w taki rejon uzbrojonego żołnierza.
 + 
 +==== Machiny oblężnicze ====
 +Od początków swego istnienia machiny oblężnicze Szymperium cieszyły się olbrzymią sławą. Umiejętność wykorzystania dymu dawała szymiańskim inżynierom znaczą przewagę technologiczną. Większość władców Szymperium pokładała w tej dziedzine wiedzy duże nadzieje, ignorując z kolei magię jako naukę bez dalszych perspektyw rozwoju. Do najciekawszych pomysłów należały:
 +  * Katapulty automatyczne - dzięki prostemu mechanizmowi i wykorzystaniu siły magnetycznej inżynierom szymperiańskim udało się skonstruować machinę, która w zależności od używanej amunicji mogła być równie zabójcza dla piechoty jak i warownych twierdz.
 +  * zmylacze strzał - użycie odpowiednio rozstawionych magnesów dymowych umożliwiało stworzenie maszyn, które były w stanie zmieniać trajektorię lotu strzał zakończonych metalowym grotem, broń ta okazała się bardzo skuteczna podczas walk z Imperium.
 +  * działa dymowe - machiny miotające dymowe kule na duże odległości - broń ta nie posiadała zbyt dużej skuteczności, ale z racji swojego zasięgu wzbudzała strach w szeregach wroga.
 +  * balisty dymowe - było to połączenie koncepcji tradycyjnej balisty i działa dymowego. Broń ta dysponowała sporym zasięgiem jednocześnie będąc znacznie groźniejszą od tradycyjnych dział dymowych.
 +
 +==== Jednostki specjalne ====
 +Formacją która budziła największy strach wśród wrogów Szymperatora były jednostki specjalne. Ich wyposażenie ulegało licznym zmianom w zależności od potrzeb. Jednak znakiem firmowym tej formacji stały się strzelby dymowe, które można by porównać do zminiaturyzowanej wersji działa dymowego. Jednostki specjalne przechodziły długie i trudne szkolenie. Wykorzystywano były w rozmaitych celach. Przerwanie dostaw zaopatrzenia, zabójstwa dowódców wroga, czy dywersji.
 +
 +==== Gwardia Szymperatora ====
 +Gwardia jest osobistą formacją podlegającą bezpośrednio Szymperatorowi. Ich najważniejszym zadaniem jest ochrona władcy, ale zdarzały się też przypadki, że w krytycznych momentach kluczowych bitew wkraczali do walki. Gwardziści są uzbrojenie nieco inaczej od legionistów. Pawęże zastępują okrągłe tarcze, a podstawową broń gwardzistów stanowi krótki miecz - dużo skuteczniejszy podczas walki w zwarciu.
szymperium.1315326561.txt.gz · ostatnio zmienione: 2011/09/05 22:00 (edycja zewnętrzna)