Mongolopedia Wolna Encyklopedia

Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.

Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


almanach_wiedzy_o_mongolii

Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Poprzednia rewizja po obu stronach Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
almanach_wiedzy_o_mongolii [2013/03/07 20:35]
patryk
almanach_wiedzy_o_mongolii [2014/10/26 18:27] (aktualna)
patryk [Tom III]
Linia 1: Linia 1:
 ====== Almanach Wiedzy o Mongolii ====== ====== Almanach Wiedzy o Mongolii ======
-**Almanach Wiedzy o Mongolii**, w skrócie **Almanach**- największe źródło pisane zawierające informacje na temat świata //Mongolian Mercenaries//. Pierwsze zapiski pochodzą z 2009 roku. Almanach jest nadal rozwijany przez [[Mongolopedyści|Mongolopedystów]] i obecnie (styczeń 2013) składa się z pięciu tomów ręcznie pisanych oraz ilustrowanych manuskryptów.\\+**Almanach Wiedzy o Mongolii**, w skrócie **Almanach**- największe źródło pisane zawierające informacje na temat świata //Mongolian Mercenaries//. Pierwsze zapiski pochodzą z 2009 roku. Almanach jest nadal rozwijany przez [[Mongolopedyści|Mongolopedystów]] i obecnie (lipiec 2014) składa się z pięciu ukończonych tomów ręcznie pisanych oraz ilustrowanych manuskryptów, do tego tom szósty jest w przygotowaniu.\\
 Każdy tom Almanachu zawiera informacje na temat dowolnie wybranego przez autora zagadnienia, przez co układ tematów jest chaotyczny i nie posiada on spisu treści, co powoduje, że do szybkiego znalezienia informacji potrzebna jest doskonała znajomość całego Almanachu. Na końcu każdego tomu znajduje się lista z wszystkimi [[Tytuły Kalifa|Tytułami Kalifa]].\\ Każdy tom Almanachu zawiera informacje na temat dowolnie wybranego przez autora zagadnienia, przez co układ tematów jest chaotyczny i nie posiada on spisu treści, co powoduje, że do szybkiego znalezienia informacji potrzebna jest doskonała znajomość całego Almanachu. Na końcu każdego tomu znajduje się lista z wszystkimi [[Tytuły Kalifa|Tytułami Kalifa]].\\
 [[Mongolopedia]] jest elektronicznym odpowiednikiem Almanachu. [[Mongolopedia]] jest elektronicznym odpowiednikiem Almanachu.
Linia 10: Linia 10:
   * //Typowe uzbrojenie mongolskie//   * //Typowe uzbrojenie mongolskie//
   * //Oblężenie Szanghaju//   * //Oblężenie Szanghaju//
-  * //Mongolskie machiny wojenne// (także pierwsze wzmianki o [[Kawaleria Wschodzącego Słońca|Kawalerii Wschodzącego Słońca]]+  * //Mongolskie machiny wojenne// (także pierwsze wzmianki o [[Kawaleria Wschodzącego Słońca|Kawalerii Wschodzącego Słońca]])
   * //Sprawdzian Gwardii Chana//   * //Sprawdzian Gwardii Chana//
   * //Mongolska gospodarka rolna//   * //Mongolska gospodarka rolna//
Linia 79: Linia 79:
   * //Kanon sztuki mongolskiej//   * //Kanon sztuki mongolskiej//
   * //Kuchnia mongolska//   * //Kuchnia mongolska//
-  * //Overlordy//+  * //Mackonogi//
   * //Najdalszy zasięg wypraw mongolskich i ich skutki//   * //Najdalszy zasięg wypraw mongolskich i ich skutki//
   * //Wszechświat i Sklepienie//   * //Wszechświat i Sklepienie//
Linia 85: Linia 85:
   * //Krzyżówka//- element rozrywkowy,   * //Krzyżówka//- element rozrywkowy,
   * //Rasy, klasy zawody (MM:tOT)//- materiał dodatkowy do [[MM:tOT]], przedstawiający wszystkie dostępne rasy i klasy wraz z premiami umiejętności; Almanach kończy się na Chińczyku-Magu.   * //Rasy, klasy zawody (MM:tOT)//- materiał dodatkowy do [[MM:tOT]], przedstawiający wszystkie dostępne rasy i klasy wraz z premiami umiejętności; Almanach kończy się na Chińczyku-Magu.
 +==== Tom III ====
 +Tom III jest największy pod względem objętości ze wszystkich tomów. Powoli zauważa się zmianę celu istnienia Almanachu- zamiast źródła wiedzy o Imperium staje się zeszytem koncepcyjnym zawierającym dane z gier Kalisoftu, takich jak MM czy K&K.
 +  * Początek jest kontynuacją rodziału //Rasy, klasy, zawody (MM:tOT)//- od Chińczyka-Żeglarza do Szeolity-Zeloty.
 +  * //Żydoblin//- piewsze przedstawienie Żydoblina w sztuce.
 +  * //Arcydobliny//
 +  * III Tom Almanachu zawiera także kilka scenariuszy dzieł scenicznych, takich jak musicale i opery. Zawarte też one są następnej części Almanachu, której rozdziały noszą nazwy:
 +  * //Musical Wołko- kostiumy//- **ilustracje barwne**
 +  * //Walet kierowy- operetka tragiczna w 3 aktach//
 +  * //Walet kierowy- libretto//
 +  * //Kalifie, Kalifie//- pieśń
 +  * //Jesteś głupszy o samego siebie, po raz drugi//- interpretacja znanego już motywu autorstwa kogoś innego, niż w II Tomie
 +  * //Fraszki//
 +Kolejna część Almanachu zdominowana jest przez materiały do gry K&K. Projekt nigdy nie został ukończony, ale zdobyte doświadczenia pozwoliły na opracowanie systemów K&K 2, K&K Reworked oraz wpłynęły na ostateczny wygląd K&G. Rozdziały poświęcone grze to:
 +  * //Ogólne założenia//
 +  * //Typy jednostek//
 +  * //Drzewka technologii//
 +"Instrukcje" do K&K przedzielone są kilkoma informacjami nt. Drugiego Świata:
 +  * //Mohammed Tsorgin//- nota biograficzna bohatera Galloighfar z VI w. 2.s., [[Mohammed Tsorgin|Mohammeda Tsorgina]].
 +  * //Fauna Drugiego Świata- zarys//- Fororak, Ścierwojad, Zębacz, Brzytwiak
 +  * //Kulty Drugiego Świata//- pierwsze informacje nt. religii wyznawanych w Drugim Świecie
 +Następnie powraca temat K&K:
 +  * //Zespoły badawcze//
 +  * //Karty, tereny, dyplomacja//
 +Część autorsko-koncepcyjna:
 +  * //Czołg KT-1//
 +  * //Sonet autorski//
 +  * //Czy to szaman, czy niewolnik//
 +  * //Mkną ze śmiercią w korowodzie...//- monumentalne, dwustronicowe dzieło ilustrujące poprzedzający je wiersz
 +  * //Kawalerzyści kazachscy//
 +  * //Kalifizm//- diagram ilustrujący hierarchię bóstw i pozostałych istot
 +  * //Zbrodnia to niesłychana...//- krótka opowiastka o zbrodni i karze
 +  * //A wszystko to...//- klasyczna gra słów opatrzona ilustracją
 +  * //K&K- doktryny//
 +  * //Mały poradnik: 100 sposobów na pozbycie się niewiernego- sposób 1.//- seria będzie z rzadka ciągnęła się do końca tomu, choć mimo ambitnego tytułu ukazanych zostało 8 sposobów, w tym ostatni w IV Tomie. Autor poradnika nie jest autorem pozostałej części Almanachu
 +  * //Cuda IV Ery//- ryciny przedstawiające 10 cudów świata
 +  * //Mały poradnik- sposób 2.//
 +  * //W naszej wiosce już o rana//
 +  * //Tarot mongolski//- prezentacja talii kart 
 +  * //Mały poradnik: sposób 3. i 4.//
 +  * //Kalendarz, historia świata po wielkim zamachu//- kalendarium obejmuje okres od Wielkiego Zamachu do końca października 2013 r.
 +  * //K&K- listy jednostek//
 +  * //Mokra Cykada//
 +  * //Legenda o tugrikowym krzewie//
 +  * //Mały poradnik: sposób 5.//
 +  * //K&K- jednostki Kazachstanu i IV Rzeszy//
 +  * //Kameralna orkiestra wystawiająca operę Kalif//- **laureat Mongol Special Award**
 +  * //Wesoła pieśń karnawałowa//
 +  * //Chór przechrztów kujący broń//
 +  * //Mały poradnik: sposób 6//
 +  * //Dorf- samochody Kazachstanu//
 +  * //Flota Kazachstanu- wybrane okręty//
 +  * //Mongolscy hakerzy//
 +  * //Ballada o centaurze Makarym i upadku Narni//- najdłuższe pojedyncze dzieło zapisane w Almanachu, składa się z ponad 50 strof i pozostaje nieukończone.
 +  * //Mały poradnik: sposób 7.//
 +  * //System społeczny krajów na prawym brzegu Filipu//
 +  * //Legenda o krnąbrnym chanie//
 +  * //Fraszki//
 +  * //Machiny miotające- Szymperium//
 +  * //Sposoby jazdy na Mackonogu//
 +  * //Herb Szymperium//
 +  * //Mackonóg bombowy//
 +  * //Szymperium- wczesna piechota (ok. 30 r. 2.s.)//
 +  * //Flota Kazachstanu- rzuty z góry wybranych jednostek//
 +  * //Hymn Szymperium//
 +  * //Piechota Tomalii//
 +  * //Opowieść o pysznym podróżniku//
 +  * //Jesteś głupszy od samego siebie mój drogi Kracyku//- pierwsze użycie specjalnej pieczątki, która z czasem stała się symbolem ruchu Mongolopedystów
 +  * //Zamek w Tomalii- wizja mongolska//
 +  * //Qui Qui Qui//- znajdź 3 błędy
 +  * //Astanianka//
 +  * //Udoskonalony projekt wielkiej pompy//
 +  * //Przemiana w kawkę//- zaklęcie, którym władają Wyznawcy
 +  * //Pejzaż stepowy z drogą, kurhanem i Wieżą//
 +  * //Mongolska wyrzutnia rakiet//
 +  * //366 Chwalebnych Sztandarów//- mimo nazwy, widnieją na nich Wielkie Tytuły.
 +III Tom zakończony jest wierszem- //Drogi w dal biegną i nie mają końca//.
 +==== Tom IV ====
 +Czwarty Tom Almanachu jest najkrótszy ze wszystkich, lecz jednocześnie pierwszym, w którym zastosowano papier lepszej jakości, zwiększający czytelność ilustracji. Na stronie tytułowej po raz pierwszy pojawia się //Jesteś głupszy od samego siebie, nawet na początku Almanachu//.
 +  * Strona pierwsza zawiera aż 3 tematy: //nabór ochotników do oddziału saperów//, //prawa naturalne// oraz //rebus z konceptem//.
 +  * //Naadam- gra przeglądarkowa Almanachu//- podano tu zasady tej emocjonującej i wciągającej gry, będącej rozwinięciem //Race over Mongolia//. Plansza ciągnie się przez kilka kolejnych stron.
 +Następne kilka tematów jest przeplatane fraszkami.
 +  * //K&K- jednostki//
 +  * //Mały poradnik: sposób 8.//
 +  * //Dawno temu w Grecji//
 +  * //Jesteś głupszy od samego siebie, nawet na planie okręgu//
 +  * //K&K- jednostki c.d.//
 +  * //MM OS//- pierwsze założenia systemu operacyjnego w stylistyce MM
 +  * //Baza podniebna//- tajna broń lotnictwa Kazachstanu
 +  * //Flota turecka//- sylwetki i dane okrętów
 +  * //Siedem mongolskich cudów świata oraz Siedem mongolskich cudów świata, nie licząc Kalifa//
 +  * //Niewierni w Wielkim Imperium Mongolskim//- kompletne studium nt. egzaminu na wiernego, spisane przez autora wszystkich pozostałych notatek dotyczących niewiernych. 
 +  * //Poezja awangardowa//
 +Następna część Almanachu została spisana przez innego niż reszta autora, znanego już z informacji nt. niewiernych.
 +  * //Futbol mongolski//
 +  * //Przyśpiewki mongolskie//
 +  * //Jesteś głupszy od samego siebie, nawet w szabat//
 +  * //Bankomat mongolski//
 +Almanach kończy się rozdziałem //Rodzaje dróg w Wielkim Imperium Mongolskim//.
 +==== Tom V ====
 +Strona tytułowa V Tomu Almanachu jest innego autorstwa, niż pozostałe. Pierwsze rozdziały księgi także zostały spisane przez innego niż zwykle autora, a są to:
 +  * //Jaśnie ociemniały zgubił swe sandały//- ilustracja znanej fraszki
 +  * //Demokratyczna koszykówka//
 +Następna część jest mozaiką różnych tematów spisywaną przez różnych autorów.
 +  * //Kawaleria wschodzącego słońca//
 +  * //Fraszki//
 +  * //Fraszeczki mongolutkie//
 +  * //Overlords&Dragons//- ambitny projekt, nieukończony, lecz zmiany systemowe zostały włączone w MM 2
 +  * //Cyberwojna- atak Kazachstanu na Mongosieć//
 +  * //Jesteś głupszy od samego siebie, nawet w mikołajki!//
 +  * //Poemat pastoralno-jasełkowy o Wołku//- //Dzyń, dzyń, dzyń!//
 +  * //Flota Rep. Tureckiej//
 +  * //Żydongoł//
 +  * //Antykalif//
 +  * //Pozdrowienia z Mongolii//
 +  * //Logo Mongosieci//
 +  * //Wydarzenia historyczne 2.s.//
 +  * //Kazachskie twierdze//
 +  * //JGOSS, nawet w nowy rok!//
 +  * //Cyberwojna c.d.//- ta opowieść nigdy nie została ukończona
 +  * //Biurokracja Imperium//
 +  * //Karta z niespodzianką//
 +  * //Gildia Dobroradców//
 +  * //System prawny Kazachstanu//
 +  * //Ballada o trzech chanach//
 +  * //Księga Zmongolonych//- przykłady mongolskich motywów wg kanonu staroegipskiego
 +  * //Pieśń o uczciwym chanie//
 +  * //JGOSS, nawet w walentynki!//
 +Cechą charakterystyczną V Tomu są obrazki JGOSS powtarzające się w przypadku pewnych dat, dlatego można określić, w jakim okresie powstawały dane fragmenty tekstu.
 +  * //Ballada o Öndorchanie Najgłupszym//- //**Ten artykuł zasługuje na medal**//
 +  * //Chiński znak//
 +  * //Armia Kazachska- indywidualne wyposażenie żołnierza//
 +  * //Metro w Ałma-Acie//
 +  * //Lasafaryzm- religia Tomalii//
 +  * //JGOSS, nawet w Wielkanoc!//
 +  * //Legenda o kulach, szufladach i Kalifie//
 +  * //Koszula z Grzywy Jednorożca//
 +  * //Improwizowana legenda o potędze Kalifa i o tym, jak niewierni sczezną w nieszczęściu, stanowiąca kontynuację legendy o trzech Mohammedach//- ...mających magiczną podkowę, którą pierwszy Mohammed znalazł, drugi podniósł, a trzeci wziął ze sobą...
 +  * //MM:tSW- Talenty Rasowe//
 +  * //Przykłady flag i sztandarów państw II Świata//
 +  * //Domostwa i wsie, Milicja Kazachstanu, Strój Tomalian, Bębny Zagłady//- krótkie wpisy dotyczące różnych tematów
 +  * //Anarchiści//
 +  * //Pismo Hotcheach//
 +  * //Lekcja anatomii Doktora Mohammeda//
 +  * //Podział administracyjny Imperium w 2.s.//
 +  * //Demografia 2.s.//
 +  * //Burmarghan//
 +  * //Opowieść o przybyciu Kalifa//
 +  * //Gremlińska bulwa//
 +  * //Dwunastka//
 +  * //Struktura społeczna i wojskowa Leonii//
 +  * //Handel Leonii//
 +  * //Rzesza//
 +  * //Banat//
 +  * //Delta Filipu//
 +  * //Talenty Klasowe//
 +  * //Opowieść o bohaterach//
 +  * //Krigstad- krasnoludzka gra w kości//
 +  * //Haiku mongolskie//
 +  * //Mistrzowie wojny- krasnoludzka gra karciana//
 +  * //Pisma 2.s.//
 +  * //V fal kolonizacji//
 +  * //Kilka fantastycznych bestii//
 +  * //Zwyczaje pogrzebowe 2.s.//
 +  * //Na zakończenie tego tomu...//
 +==== Tom VI ====
 ===== Zobacz też ===== ===== Zobacz też =====
   * [[Kalif opera]]   * [[Kalif opera]]
almanach_wiedzy_o_mongolii.1362684916.txt.gz · ostatnio zmienione: 2013/03/07 20:35 przez patryk