Mongolopedia Wolna Encyklopedia

Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.

Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


daifugo

Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Nowa wersja
Poprzednia wersja
Nowa wersja Następna rewizja po obu stronach
daifugo [2021/07/20 19:18]
patryk utworzono
daifugo [2021/07/21 20:46]
patryk [Reguły dodatkowe]
Linia 20: Linia 20:
 Starszeństwo kart jest następujące: Joker (pojedynczy lub więcej - najsilniejszy), dwójka, as, król, dama, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3 (najsłabsza). Starszeństwo kart jest następujące: Joker (pojedynczy lub więcej - najsilniejszy), dwójka, as, król, dama, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3 (najsłabsza).
  
-Gra podzielona jest na lewy, przy czym w zależności od posiadanych kart gracze mogą dorzucać się wielokrotnie w trakcie jednej lewy, która może składać się z kilku kolejek. Rozdanie rozpoczyna //Daifugo//. Może on położyć na stół dowolną pojedynczą kartę, parę takich samych kart, trójkę lub karetę (wtedy zachodzi //Rewolucja//). Następny gracz (gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara), jeśli chce dołożyć karty, musi położyć kartę wyższą niż już znajdująca się na stole. Należy trzymać się układu, od jakiego rozpoczęło się rozdanie - na pojedyncze karty można kłaść tylko pojedyncze karty, na pary kart tylko wyższe pary, a trójki kart mogą być przebite tylko trójkami wyższych kart. Jeżeli gracz nie chce lub nie może przebić kart na stole, pasuje i nie bierze dalszego udziału w lewie. Lewa kończy się, kiedy gracze spasują lub nie mogą i ostatni zagrywający zdobywa lewę. +Gra podzielona jest na lewy, przy czym w zależności od posiadanych kart gracze mogą dorzucać się wielokrotnie w trakcie jednej lewy, która może składać się z kilku kolejek. Rozdanie rozpoczyna //Daifugo//. Może on położyć na stół dowolną pojedynczą kartę, parę takich samych kart, trójkę lub karetę (wtedy zachodzi //Rewolucja//). Następny gracz (gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara), jeśli chce dołożyć karty, musi położyć kartę wyższą niż już znajdująca się na stole. Należy trzymać się układu, od jakiego rozpoczęło się rozdanie - na pojedyncze karty można kłaść tylko pojedyncze karty, na pary kart tylko wyższe pary, a trójki kart mogą być przebite tylko trójkami wyższych kart. Jeżeli gracz nie chce lub nie może przebić kart na stole, pasuje i nie bierze dalszego udziału w lewie. Lewa kończy się, kiedy wszyscy pozostali gracze spasują lub nie mogą przebić karty i ostatni zagrywający zdobywa lewę. Lewa może składać się z kilku kolejek graczy. Rozpoczyna się następna lewa, a pierwszy z ręki wychodzi zwycięzca poprzedniej lewy.  
 + 
 +Gracz, który pozbędzie się wszystkich swoich kart, kończy dane rozdanie. Gra toczy się do momentu, kiedy ustalone zostaną wszystkie miejsca w hierarchii, tj. kiedy kart pozbędzie się przedostatni gracz. 
 +===== Reguły dodatkowe ===== 
 +  * Jokery są nie tylko najwyższą kartą w grze, ale mogą także zastępować dowolną kartę, tworząc parę, trójkę lub karetę z innymi (np. piątka kier i joker tworzą parę piątek, a dwa króle i dwa jokery mogą być karetą króli). 
 +  * Rewolucja (//kakumei//). Położenie karety kart powoduje rewolucję, czyli odwrócenie starszeństwa kart - dwójki/jokery stają się najniższe, a trójki najwyższe. Rewolucja obowiązuje do końca rozdania. Położenie kolejnej karety kart powoduje kontrrewolucję (//kakumei-gaeshi// lub //han-kakumei//), która przywraca standardowe starszeństwo kart. Czasami może się przytrafić kontr-kontrrewolucja (//kakumei-gaeshi-gaeshi// lub //han-han-kakumei//). 
 +  * Ósemki kończą lewę - gracz, który dołożył do lewy ósemkę (lub parę/trójkę ósemek), wygrywa lewę, zabiera karty i rozpoczyna kolejną lewę. Kareta ósemek jednocześnie kończy lewę i rozpoczyna rewolucję. 
 +  * Bankrut - Jeżeli obecny Daifugo nie wygra rozdania, w kolejnym zostaje Daihinminem, nawet jeśli nie ukończył rozdania jako ostatni. Wtedy ostatnia osoba zostaje Hinminem. 
 +  * Trójka pik przebija Jokera - jeżeli na szczycie lewy znajduje się Joker, następny gracz może go przebić trójką pik. 
 +===== Punktacja ===== 
 +Po każdym rozdaniu gracze otrzymują punkty: 
 +  * Daifugo - 4 pkt. 
 +  * Fugo - 3 pkt. 
 +  * Heimin - 2 pkt.  
 +  * Hinmin - 1 pkt. 
 +  * Daihinmin - 0 pkt. 
 +Grę wygrywa gracz, który po rozegraniu określonej ilości rozdań (co najmniej trzech) zdobył najwięcej punktów. 
 +===== Zobacz też ===== 
 +  * [[Rozrywka]] 
 +  * [[koi koi]] 
 +  * [[start]]
daifugo.txt · ostatnio zmienione: 2023/01/13 16:18 przez patryk