Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.
Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.
Nowa wersja | Poprzednia wersja | ||
mm:k_k2instrukcja [2014/04/08 18:59] patryk File build by odt2dw plugin from fileInstrukcja.odt |
mm:k_k2instrukcja [2014/12/23 19:26] (aktualna) patryk [Walka] |
||
---|---|---|---|
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | ====== Instrukcja ====== | + | ====== Instrukcja |
< | < | ||
- | Khans& | ||
- | |||
- | Instrukcja | ||
====== Podstawy ====== | ====== Podstawy ====== | ||
Linia 18: | Linia 15: | ||
==== Faza zasobów ==== | ==== Faza zasobów ==== | ||
- | W tej fazie Gracze wykonują rzuty kośćmi, określające | + | W tej fazie Gracze wykonują rzuty kośćmi, określające |
==== Faza dyplomacji i handlu ==== | ==== Faza dyplomacji i handlu ==== | ||
- | W tej fazie Gracze mogą prowadzić dyplomację i wymieniać się zasobami. Handel możliwy jest międzywszystkimi | + | W tej fazie Gracze mogą prowadzić dyplomację i wymieniać się zasobami. Handel możliwy jest między wszystkimi |
- | ==== Faza rekrutacjii | + | ==== Faza rekrutacji i budowy ==== |
W tej fazie Gracze rekrutują jednostki i wznoszą budynki, jeżeli starczy im zasobów. | W tej fazie Gracze rekrutują jednostki i wznoszą budynki, jeżeli starczy im zasobów. | ||
Linia 34: | Linia 31: | ||
===== Sposoby zwycięstwa ===== | ===== Sposoby zwycięstwa ===== | ||
- | Żeby odnieść zwycięstwo, | + | Żeby odnieść zwycięstwo, |
- | ====== | + | ====== |
===== Prowincje ===== | ===== Prowincje ===== | ||
Linia 46: | Linia 43: | ||
Każda podprowincja charakteryzuje się szczególnym rodzajem terenu, który zapewnia odpowiednie premie lub kary dla jednostek, a także określa, ile ich może znajdować się jednocześnie. Określa on też rodzaj budynków, jakie można zbudować w danej podprowincji. W grze występują następujące rodzaje terenów: | Każda podprowincja charakteryzuje się szczególnym rodzajem terenu, który zapewnia odpowiednie premie lub kary dla jednostek, a także określa, ile ich może znajdować się jednocześnie. Określa on też rodzaj budynków, jakie można zbudować w danej podprowincji. W grze występują następujące rodzaje terenów: | ||
- | * Góry: +100% Obrony, -1 Szybkości; do tej premiidoliczyć należy premie pokrycia gór, np. stepu, lasu lub pól.Limit jednostek: | + | * Góry: +3 Obrony, -1 Szybkości; do tej premii doliczyć należy premie pokrycia gór, np. stepu, lasu lub pól.Limit jednostek: |
- | * Wzgórza: +50% Obrony; doliczyć premie terenu pokrycia.Limit jednostek: | + | * Wzgórza: +2 Obrony; doliczyć premie terenu pokrycia.Limit jednostek: |
- | * Pustynie:-50% Obrony.Limit jednostek: 2. | + | * Pustynie: -1 Obrony. Limit jednostek: 2. |
- | * Dżungla: -1Szybkości, -50% Ataku.Limit jednostek: | + | * Dżungla: -1 Szybkości, -2 Ataku.Limit jednostek: |
- | * Las: +50% Obrony, -50% Ataku.Limit jednostek: | + | * Las: +1 Obrony, -1 Ataku. Limit jednostek: |
- | * Pola:Brak premii.Limit jednostek: | + | * Pola: Brak premii. Limit jednostek: |
- | * Stepy: +1 Szybkości.Limit jednostek: | + | * Stepy: +1 Szybkości. Limit jednostek: |
- | * Bagna:+100% Obrony; | + | * Bagna: +3 Obrony |
- | * Tundra: -1 Szybkości, -50% Obrony.Limit jednostek: 2. | + | * Tundra: -1 Szybkości, -2 Obrony. Limit jednostek: 2. |
* Pustynia lodowa: -1 Szybkości, -1 Stanu/ | * Pustynia lodowa: -1 Szybkości, -1 Stanu/ | ||
* Rzeka: leży pomiędzy dwoma podprowincjami. +50% Obrony dla obrońców, -50% Ataku dla atakujących. | * Rzeka: leży pomiędzy dwoma podprowincjami. +50% Obrony dla obrońców, -50% Ataku dla atakujących. | ||
Linia 73: | Linia 70: | ||
===== Zasoby ===== | ===== Zasoby ===== | ||
- | W grze występuje 5 zasobów: żywność (ŻYW), drewno (DRE), kamień (KAM), metal (MET) oraz złoto (ZŁO). Każda prowincja posiada punkty zasobów, przedstawiane jako k1 danego zasobu. Każdy punkt zasobu zwiększa ilość oczek na kości, jaka służy do zdobycia danego | + | W grze występuje 5 zasobów: żywność (ŻYW), drewno (DRE), kamień (KAM), metal (MET) oraz złoto (ZŁO). Każda prowincja posiada punkty zasobów, przedstawiane jako k1 danego zasobu. Każdy punkt zasobu zwiększa ilość oczek na kości, jaka służy do zdobycia danego |
===== Rekrutacja ===== | ===== Rekrutacja ===== | ||
Linia 83: | Linia 80: | ||
==== Rozwiązywanie oddziałów ==== | ==== Rozwiązywanie oddziałów ==== | ||
- | Jeżeli Gracz chce pozbyć się swoich jednostek, może je rozwiązać. Rozwiązane jednostki znikają, a Gracz otrzymuje połowę wydanych na nie jednostek. | + | Jeżeli Gracz chce pozbyć się swoich jednostek, może je rozwiązać. Rozwiązane jednostki znikają, a Gracz otrzymuje połowę wydanych na nie zasobów. |
===== Wznoszenie budynków ===== | ===== Wznoszenie budynków ===== | ||
- | Możliwe jest umieszczenie | + | Możliwe jest umieszczenie |
==== Handel w porcie ==== | ==== Handel w porcie ==== | ||
- | Gracz deklaruje ilość wymienianego surowca i rodzaj zakupionego zasobu, po czym rzuca kością k6 i wymienia w stosunku (wynik) do jednego. Niemożliwe jest wycofanie się z handlu po rzuceniu kością. Jeżeli podczas dzielenia pozostanie jakaś reszta, nie jest ona wymieniana. | + | Gracz deklaruje ilość wymienianego surowca i rodzaj zakupionego zasobu, po czym rzuca kością k6 i wymienia w stosunku (wynik) do jednego. Niemożliwe jest wycofanie się z handlu po rzuceniu kością. Jeżeli podczas dzielenia pozostanie jakaś reszta, nie jest ona wymieniana. Możliwe jest przeprowadzenie jednej transakcji na zasób, tzn. Gracz może wykonać do pięciu wymian w ciągu jednej tury. |
Przykład: | Przykład: | ||
- | Gracz deklaruje, że wymienia 28 KAM na ZŁO. Wynik rzutu k6 wynosi 3, więc kurs wymiany wynosi 3:1. Otrzymujezatem9 | + | Gracz deklaruje, że wymienia 28 KAM na ZŁO. Wynik rzutu k6 wynosi 3, więc kurs wymiany wynosi 3:1. Otrzymuje zatem 9 ZŁO i zostaje mu 1 KAM (28:3=9 r 1). |
===== Technologie ===== | ===== Technologie ===== | ||
- | Technologie są potrzebne, by móc rekrutować potężniejsze jednostki lub zapewnić premie już istniejącym. Każda technologia wymaga pewnej ilości zasobów. Technologie są opracowywane w fazie rekrutacji i budowy, a zaczynają działaćjuż w turze opracowania. Możliwe jest opracowaniedowolnej liczbytechnologii | + | Technologie są potrzebne, by móc rekrutować potężniejsze jednostki lub zapewnić premie już istniejącym. Każda technologia wymaga pewnej ilości zasobów. Technologie są opracowywane w fazie rekrutacji i budowy, a zaczynają działać już w turze opracowania. Możliwe jest opracowanie dowolnej liczby technologii |
- | ====== | + | ====== |
===== Walka ===== | ===== Walka ===== | ||
- | Walka w K&K 2 jest bardzo prosta, a przy tym interesująca i zmuszająca do ruszenia głową. Kiedy jednostki dwóch wrogich frakcji znajdą się w jednej podprowincji, | + | Walka w K&K 2 jest bardzo prosta, a przy tym interesująca i zmuszająca do ruszenia głową. Kiedy jednostki dwóch wrogich frakcji znajdą się w jednej podprowincji, |
+ | |||
+ | Raz na bitwę gracz może podjąć decyzję o ucieczce. Cała jego armia wycofuje się do najbliższej sojuszniczej prowincji. | ||
- | Raz na bitwę gracz może podjąć decyzję o ucieczce. Cała jego talia armii (poza oddziałami na polu walki) wycofują siędonajbliższej sojuszniczej prowincji. | + | UWAGA DOTYCZĄCA OBLICZEŃ: do podstawowej wartości ataku dodaje się najpierw wynik rzutu ataku (k4), następnie premie terenu, punktowe premie jednostki |
- | Obrońcy Twierdz mogą wystawiać i wycofywać dwie jednostki na turę. | ||
==== Walka morska ==== | ==== Walka morska ==== | ||
- | Walka morska składa się z dwóch faz: fazy bitwy morskiej i fazy abordażu. Podczas fazy bitwy morskiej okręty stoją na polu walki. Okręty o odpowiedniej umiejętności mogą atakować inne okręty zgodnie z zasadą trzech slotów, zaokrętowani łucznicy mogą atakowaćdowolneinne | + | Walka morska składa się z dwóch faz: fazy bitwy morskiej i fazy abordażu. Podczas fazy bitwy morskiej okręty stoją na polu walki. Okręty o odpowiedniej umiejętności mogą atakować inne okręty zgodnie z zasadą trzech slotów, zaokrętowani łucznicy mogą atakować |
- | Następnie rozpoczyna się faza abordażu. W tej fazieokręty mogą zderzać się zgodnie z zasadą trzech slotów. Rozpoczyna się wtedy walka załóg (sumowana, bez działań pojedynczych oddziałów). Okręty niezwiązane walką mogą się wycofać, mają na to 40% szans. Wycofanie działa tak samo jak w fazie bitwy morskiej, obejmuje jednak tylko jeden okręt naraz.Po walce zdobyte okręty mogą zostać wcielone do floty zwycięzcy albo rozebrane na surowce- gracz zyskuje wtedy połowę surowców wydanych na budowę. | + | Następnie rozpoczyna się faza abordażu. W tej fazie okręty mogą zderzać się zgodnie z zasadą trzech slotów. Rozpoczyna się wtedy walka załóg (sumowana, bez działań pojedynczych oddziałów). Okręty niezwiązane walką mogą się wycofać, mają na to 40% szans. Wycofanie działa tak samo jak w fazie bitwy morskiej, obejmuje jednak tylko jeden okręt naraz.Po walce zdobyte okręty mogą zostać wcielone do floty zwycięzcy albo rozebrane na surowce- gracz zyskuje wtedy połowę surowców wydanych na budowę. |
==== Załadunek i desant ==== | ==== Załadunek i desant ==== | ||
Linia 121: | Linia 119: | ||
Załadunek jednostek odbywa się wtedy, gdy jednostki lądowe przesuną się w podprowincję morską z odpowiednią liczbą okrętów o odpowiedniej ładowności. Trwa to jedną turę, tak samo jak wyładunek. Podczas desantu obowiązuje taka sama kara terenu, jaką zapewniają rzeki. | Załadunek jednostek odbywa się wtedy, gdy jednostki lądowe przesuną się w podprowincję morską z odpowiednią liczbą okrętów o odpowiedniej ładowności. Trwa to jedną turę, tak samo jak wyładunek. Podczas desantu obowiązuje taka sama kara terenu, jaką zapewniają rzeki. | ||
- | ===== Wsparciei | + | ===== Wsparcie i Karty Mocy ===== |
Wiele jednostek typu Wsparcie posiada zdolność użycia Karty Mocy, czyli rzucania zaklęć. Gracz nie ma pełnego wpływu na wybór zaklęcia- jest ono losowane z dwóch pul: zaklęć ofensywnych lub defensywnych. Większość zaklęć działa na podprowincję lub prowincję, w których znajdują się jednostki wsparcia. | Wiele jednostek typu Wsparcie posiada zdolność użycia Karty Mocy, czyli rzucania zaklęć. Gracz nie ma pełnego wpływu na wybór zaklęcia- jest ono losowane z dwóch pul: zaklęć ofensywnych lub defensywnych. Większość zaklęć działa na podprowincję lub prowincję, w których znajdują się jednostki wsparcia. | ||
Linia 147: | Linia 145: | ||
===== Plądrowanie ===== | ===== Plądrowanie ===== | ||
- | W momencie, gdy jednostki Gracz znajdą się w podprowincji przeciwnika, | + | W momencie, gdy jednostki Gracz znajdą się w podprowincji przeciwnika, |
- | Jeżeli | + | Jeżeli |
===== Ulepszanie jednostek ===== | ===== Ulepszanie jednostek ===== |