Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.
Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.
Poprzednia rewizja po obu stronach Poprzednia wersja Nowa wersja | Poprzednia wersja | ||
mm:k_k3instrukcja [2020/04/23 18:29] patryk [Stany jednostek] |
mm:k_k3instrukcja [2020/05/20 17:55] (aktualna) patryk [Ulepszanie jednostek] |
||
---|---|---|---|
Linia 267: | Linia 267: | ||
* Artyleria (lekka, plot., ppanc.), Wsparcie - 2 PAL | * Artyleria (lekka, plot., ppanc.), Wsparcie - 2 PAL | ||
* pozostałe - 1 PAL | * pozostałe - 1 PAL | ||
+ | === Zdolności budynków === | ||
+ | Budynki wywierają różne efekty na prowincje lub jednostki. W tej sekcji przedstawiono ich listę wraz z wyjaśnieniem działania. | ||
+ | * +(wartość) (surowiec) - budynek co turę, w fazie zasobów, zapewnia podaną wartość określonego surowca właścicielowi prowincji, w której się znajduje. Niektóre budynki mogą zapewniać dowolny zasób - wtedy w każdej turze gracz wybiera, który z zasobów otrzymuje. W przypadku niektórych budynków należy określić zapewniany surowiec w momencie stawiania budynku - nie zmienia się on do końca gry. Prowincje z surowcami strategicznymi wpływają na zapewniane surowce oraz wybór - przykładowo, | ||
+ | * Handel - budynek zapewnia modyfikator -1 dla każdego rzutu podczas handlu międzynarodowego (w porcie/ | ||
+ | * Most - jednostki przemieszczające się między podprowincjami połączonymi budynkiem z tą zdolnością nie tracą dodatkowego punktu ruchu za przekraczanie rzeki oraz nie ponoszą kary do Siły podczas ataku przez rzekę. | ||
+ | * +(wartość) Siły jednostek - podstawowe działanie fortyfikacji. Zapewnia premię do Siły podczas obrony wszystkim jednostkom znajdującym się w podprowincji. | ||
+ | * +(wartość) limitu jednostek - limit jednostek, jakie mogą przebywać w podprowincji określony terenem jest powiększany o podaną wartość. | ||
+ | * (liczba)(Decyzja) co (czas) tur - posiadając ten budynek, gracz co określoną ilość tur otrzymuje w fazie zasobów określoną liczbę losowych kart Decyzji z podanej kategorii (Strategia, Rozkaz, Wywiad). | ||
+ | * (Decyzja) za (wartość)(zasób) - Gracz w fazie rekrutacji i budowy może przeznaczyć podaną liczbę zasobu na zakup losowej karty z podanej kategorii Decyzji. Liczba transakcji na turę jest ograniczona jedynie posiadanymi zasobami. | ||
+ | * Uzupełnienia (ew. Typ) - budynek pozwala uzupełniać Straty w jednostkach w prowincji za zasoby (patrz // | ||
+ | * Leczenie (wartość) - budynek może uzupełniać Straty określonej liczbie jednostek w podprowincji. | ||
+ | * Ulepszenia - posiadanie budynku odblokowuje możliwość wyposażenia jednostek w prowincji w wybrane ulepszenie, które wymaga posiadanego danego budynku. | ||
+ | * Szkolenie (Typ) - Budynek zapewnia możliwość szkolenia w fazie rekrutacji i budowy każdej jednostki danego typu w prowincji i zwiększenie doświadczenia o jeden Poziom za koszt 1 ŻYW i 1 ZŁO. Jednocześnie każda nowo rekrutowana jednostka w tej prowincji rozpoczyna na poziomie o jeden wyższym. | ||
+ | * Morale +(wartość) - jednostki w prowincji z danym budynkiem otrzymują podaną premię do Morale. | ||
+ | * Rekrutacja (Jednostka) co (liczba) tur - Co podaną liczbę tur, licząc od tury wzniesienia budynku, gracz otrzymuje jedną bezpłatną określoną jednostkę w stolicy danej prowincji. Jednostka jest traktowana jak świeżo zrekrutowana jednostka (np. może się poruszyć dopiero w następnej turze). | ||
+ | * (wartość) na państwo - gracz może posiadać jednocześnie tylko podaną liczbę danego budynku. Jeżeli gracz zdobędzie następny taki budynek (np. poprzez zajęcie prowincji, w której się znajduje), wszystkie nadmiarowe budynki muszą zostać zniszczone (wybór należy do gracza). | ||
+ | * Stolica - Prowincja z danym budynkiem jest stolicą państwa gracza. Niektóre Ustroje pozwalają na więcej niż jedną stolicę. | ||
+ | * Zagroda minowa - Stawiany przez określone jednostki na obszarach morskich. Nie może być ostrzeliwany, | ||
+ | * 1,2 - zostaje zatopiony, | ||
+ | * 3 - zostaje Ciężko uszkodzony i kończy ruch, | ||
+ | * 4 - zostaje uszkodzony i kończy ruch, | ||
+ | * 5,6 - kończy ruch. | ||
+ | * Twierdza - Budynek jest Twierdzą (patrz // | ||
+ | * Kontrola prowincji - Budynek zapewnia kontrolę nad prowincją (przynależność) temu graczowi, który go zbudował. Przeciwnik przejmie kontrolę nad prowincją dopiero wtedy, gdy budynek zostanie zniszczony. | ||
+ | * Kontrola prowincji (flota) - Budynek zapewnia kontrolę nad prowincją stacjonującej w bazie jednostce morskiej. Przeciwnik przejmie kontrolę nad prowincją wtedy, gdy w budynku nie będzie stacjonował żaden okręt. | ||
+ | * Legacja - Budynek jest wznoszony w prowincjach nienależących do gracza, tylko w neutralnych albo pod kontrolą innych graczy (za zgodą). | ||
+ | * Magazyn - Budynek zaopatruje jednostki gracza w prowincji, w której się znajduje oraz sąsiednich prowincjach. | ||
===== Walka i jednostki ===== | ===== Walka i jednostki ===== | ||
==== Statystyki jednostek ==== | ==== Statystyki jednostek ==== | ||
Linia 376: | Linia 402: | ||
* Jednostki mogą zostać przegrupowane, | * Jednostki mogą zostać przegrupowane, | ||
* Jednostki mogą zostać zreorganizowane odpowiednią Decyzją bądź w wyniku Wydarzenia. | * Jednostki mogą zostać zreorganizowane odpowiednią Decyzją bądź w wyniku Wydarzenia. | ||
+ | ==== Zaopatrzenie i tabory ==== | ||
+ | Do prowadzenia walki niezbędny jest ciągły przepływ zaopatrzenia - żywności, amunicji i pozostałych materiałów dla walczących jednostek. Brak zaopatrzenia poważnie upośledza zdolności bojowe każdej armii. Zaopatrzenie jest zapewniane przez budynki z odpowiednią zdolnością - jeden taki budynek zaopatruje dowolną liczbę jednostek w prowincji, w której się znajduje oraz prowincjach sąsiednich (także nie należących do Gracza). Jednostki są zaopatrzone pod warunkiem, że istnieje połączenie między magazynami a daną jednostką - ciąg podprowincji nie zajętych przez jednostki przeciwnika w zasięgu działania magazynu. Oznacza to, że jednostki okrążone lub odcięte jednostkami przeciwnika od magazynów nie są zaopatrywane. Jednostki poza zasięgiem magazynów są nie zaopatrywane. | ||
+ | |||
+ | Zasięg zaopatrzenia można zwiększyć, | ||
+ | |||
+ | Niektóre jednostki nie wymagają zaopatrzenia, | ||
+ | ==== Ulepszanie jednostek ==== | ||
+ | |||
+ | Gracze mogą ulepszać swoje jednostki, jeżeli posiadają wymagane budynki i wystarczające zasoby. By ulepszyć jednostkę, Gracz musi posiadać odpowiedni budynek dający możliwość ulepszania w dowolnej prowincji swojego państwa oraz wszystkie budynki wymagane dla danego ulepszenia w jednej z prowincji. Wtedy może przeznaczyć odpowiednią ilość zasobów i wyposażyć w ulepszenie wybraną jednostkę znajdującą się na terenie jego państwa. Jednostki w prowincji spełniającej wszystkie wymagania mogą otrzymać dane ulepszenie podczas rekrutacji za połowę normalnego kosztu. Lista ulepszeń znajduje się na Liście Ulepszeń. Każde ulepszenie jest przypisywane konkretnej jednostce. | ||
+ | |||
+ | ==== Zdobywanie sprzętu przeciwnika, | ||
+ | |||
+ | W sytuacji, gdy jednostki lądowe Gracza wkroczą do podprowincji, | ||
==== Wzorce, karty i żetony jednostek ==== | ==== Wzorce, karty i żetony jednostek ==== | ||
Każda jednostka w grze oznaczona jest odpowiednim żetonem, znajdującym się w odpowiedniej podprowincji. Podczas ruchu jednostek należy także przesunąć odpowiadające im żetony. W przypadku zniszczenia jednostki jej żeton należy usunąć z planszy. | Każda jednostka w grze oznaczona jest odpowiednim żetonem, znajdującym się w odpowiedniej podprowincji. Podczas ruchu jednostek należy także przesunąć odpowiadające im żetony. W przypadku zniszczenia jednostki jej żeton należy usunąć z planszy. | ||
Linia 396: | Linia 435: | ||
Admirałowie działają na takiej samej zasadzie, co Generałowie z tą różnicą, że zapewniają premie jednostkom morskim z zasięgu Wpływu. Admirałowie muszą zaokrętować się na wybranej jednostce, żeby móc wypływać na pełne morze. Okrętem admiralskim może być dowolna jednostka pływająca. Zaokrętowanie i wyokrętowanie Admirała zabiera jedną turę tak, jak załadunek i wyładunek jednostek lądowych. Jeżeli okręt admiralski zostanie zatopiony, Admirał na pokładzie ginie i staje się niedostępny. Admirałowie muszą znajdować się na lądzie, by móc powrócić do puli aktywnych Generałów. Admirałowie przebywający w Bazach morskich oddziałują także na jednostki lądowe. | Admirałowie działają na takiej samej zasadzie, co Generałowie z tą różnicą, że zapewniają premie jednostkom morskim z zasięgu Wpływu. Admirałowie muszą zaokrętować się na wybranej jednostce, żeby móc wypływać na pełne morze. Okrętem admiralskim może być dowolna jednostka pływająca. Zaokrętowanie i wyokrętowanie Admirała zabiera jedną turę tak, jak załadunek i wyładunek jednostek lądowych. Jeżeli okręt admiralski zostanie zatopiony, Admirał na pokładzie ginie i staje się niedostępny. Admirałowie muszą znajdować się na lądzie, by móc powrócić do puli aktywnych Generałów. Admirałowie przebywający w Bazach morskich oddziałują także na jednostki lądowe. | ||
+ | |||
==== Walka ==== | ==== Walka ==== | ||
Walka w K&K 3 jest bardzo prosta, a przy tym interesująca i zmuszająca do ruszenia głową. Kiedy jednostki dwóch wrogich frakcji znajdą się w jednej podprowincji, | Walka w K&K 3 jest bardzo prosta, a przy tym interesująca i zmuszająca do ruszenia głową. Kiedy jednostki dwóch wrogich frakcji znajdą się w jednej podprowincji, | ||
Linia 460: | Linia 500: | ||
Jeżeli w podprowincji znajduje się droga lub tory kolejowe, Gracz może wybrać, czy plądruje inne budynki, drogi, tory, czy wszystkie budynki w podprowincji. | Jeżeli w podprowincji znajduje się droga lub tory kolejowe, Gracz może wybrać, czy plądruje inne budynki, drogi, tory, czy wszystkie budynki w podprowincji. | ||
- | |||
- | ==== Ulepszanie jednostek ==== | ||
- | |||
- | Gracze mogą ulepszać swoje jednostki, jeżeli posiadają wymagane budynki i wystarczające zasoby. By ulepszyć jednostkę, Gracz musi posiadać odpowiedni budynek dający możliwość ulepszania w dowolnej prowincji swojego państwa oraz wszystkie budynki wymagane dla danego ulepszenia w jednej z prowincji. Wtedy może przeznaczyć odpowiednią ilość zasobów i wyposażyć w ulepszenie wybraną jednostkę znajdującą się na terenie jego państwa. Lista ulepszeń znajduje się na Liście Ulepszeń. Każde ulepszenie jest przypisywane konkretnej jednostce. | ||
- | |||
- | ==== Zdobywanie sprzętu przeciwnika, | ||
- | |||
- | W sytuacji, gdy jednostki lądowe Gracza wkroczą do podprowincji, | ||
==== Lotnictwo ==== | ==== Lotnictwo ==== | ||