Mongolopedia Wolna Encyklopedia

Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.

Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


szaman_gra

Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Nowa wersja
Poprzednia wersja
szaman_gra [2020/01/04 14:43]
patryk utworzono
szaman_gra [2020/01/04 23:24] (aktualna)
patryk
Linia 13: Linia 13:
  
 Rozdanie toczy się do momentu, gdy dowolnemu z graczy skończą się karty na ręce. Wtedy pozostali gracze obliczają swoje punkty karne za pozostałe na ręce karty i następuje podsumowanie rozdania. Rozdanie toczy się do momentu, gdy dowolnemu z graczy skończą się karty na ręce. Wtedy pozostali gracze obliczają swoje punkty karne za pozostałe na ręce karty i następuje podsumowanie rozdania.
 +===== Karty specjalne =====
 +Cztery karty są kartami specjalnymi. Są to: osiem kier, walet kier i dwa Jokery. Ich punktacja różni się od pozostałych kart.
 +  * Lewa zawierająca **8 kier** zapewnia 8 pkt. graczowi, który ją wziął,
 +  * Lewa z **waletem kier** zapewnia 11 pkt. graczowi, który ją wziął,
 +  * **Jokery** występują w dwóch kolorach - czerwonym i czarnych. Każdy z nich bierze dowolną lewę w swoim kolorze - czerwony Joker bierze każdą lewę w karach i kierach, a czarny Joker bierze każdą lewę w pikach i treflach. Lewa wzięta za pomocą Jokera ma wartość 6 pkt. Joker dorzucony do lewy nie do koloru (np. czarny Joker do lewy w kierach) jest traktowany jak każda karta nie do koloru, tj. nie bierze lewy.
 +===== Punktacja =====
 +W trakcie rozdania gracze otrzymują punkty za wzięte lewy. Punktacja wygląda następująco:
 +  * Wzięta lewa z wszystkimi kartami do koloru zapewnia graczowi **5 pkt.**
 +  * Wzięta lewa z co najmniej jedną kartą nie do koloru zapewnia graczowi **1 pkt.**, podczas gdy wszyscy gracze, którzy dorzucili karty nie do koloru otrzymują karne **-2 pkt.**
 +  * Wzięta lewa zawierająca 8 kier zapewnia graczowi **8 pkt.**
 +  * Wzięta lewa zawierająca waleta kier zapewnia graczowi **11 pkt.**
 +  * Lewa wzięta za pomocą Jokera jest warta **6 pkt.**
 +
 +Na zakończenie rozdania każdy z graczy, któremu zostały karty na ręce sumuje ich wartość punktową (dwójka - dwa punkty, trójka - trzy punkty itd., walet - 11 punktów, dama 12 punktów itd.), dzieli na 10, zaokrągla w górę (np. karty o wartości 16 pkt. oznaczają 2 punkty karne) i odejmuje od swojego wyniku w danym rozdaniu. Joker, który pozostał na ręce oznacza **-20 pkt.** w danym rozdaniu.
 +
 +Punkty za lewy zawierające karty specjalne sumują się - np. lewa zawierająca waleta i osiem kier oraz czerwonego Jokera jest warta 25 pkt. Punkty za lewy zawierające karty specjalne zastępują punkty za lewy do koloru/bez koloru, np. lewa zawierająca waleta kier, gdzie pozostali gracze także dorzucili kiery, jest warta 11 pkt. (nie 16). Jeżeli lewa z kartami specjalnymi jest nie do koloru, gracz biorący otrzymuje punkty za kartę specjalną, podczas gdy każdy z graczy, który dołożył kartę nie do koloru otrzymuje zwykłą karę -2 pkt.
 +
 +Wyniki z poszczególnym rozdań sumuje się.
 +===== Zakończenie gry =====
 +Typowa partia trwa sześć rozdań. Wygrywa ten z graczy, który po **sześciu rozdaniach** osiągnie wynik jak najbardziej zbliżony do **66 pkt.**
 +===== Warianty ======
 +**Szaman rosyjski** - Kiedy któryś z graczy weźmie lewę, każdy z graczy otrzymuje po jednej karcie (wszyscy mają równomierną liczbę kart). Nie ma punktów karnych za karty pozostałe na ręce (żadne z kart nie zostają na ręce). Rozdanie kończy się wraz z końcem kart u graczy. Dama pik zapewnia 13 pkt.
szaman_gra.1578145396.txt.gz · ostatnio zmienione: 2020/01/04 14:43 przez patryk