-
-
- Kategorie artykułów:
-
Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.
To jest stara wersja strony!
Koi-koi to japońska gra karciana, wykorzystująca karty Hanafuda, dla 2-3 graczy. Podczas gry gracze dopasowują karty z ręki oraz stosu do kart na stole i starają się zdobyć specjalne układy kart dające punkty.
Hanafuda to japońskie karty do gry. W skład talii wchodzi 48 kart podzielonych na 12 kolorów, odpowiadających 12 miesiącom roku. Każdemu miesiącowi odpowiada inna roślina. W skład każdego miesiąca wchodzą karty zwykłe o wartości 1 pkt., karty ze zwojem warte 5 pkt. oraz karty specjalne o wartości 10 lub 20 pkt. Karty przedstawiono w tabeli.
tabela
Warto zauważyć, że w talii znajduje się 5 kart o wartości 20 pkt. (Żuraw, Kwiat wiśni za zasłoną, Księżyc w pełni, Filozof, Feniks). Pozostałe karty specjalne są warte 10 pkt., a karty ze zwojem 5 pkt. Burza (listopad) jest warta 1 pkt. Podczas gry w Koi-Koi wartości punktowe poszczególnych kart nie mają wpływu na końcową punktację, lecz określają wartość kart w budowie układu dającego punkty.
Przed rozpoczęciem gry jeden z graczy jest wybierany Oya (jap. rodzic). Tradycyjnie zostaje nim ten z graczy, który wyciągnie z potasowanej talii kartę z najwcześniejszego miesiąca. Jeżeli gracze wyciągnęli karty z tego samego miesiąca, Oya zostaje ten z kartą o wyższej wartości punktowej. Oya tasuje karty i rozdaje pomiędzy graczy i stół, po dwie karty naraz. Każdy z graczy otrzymuje osiem (przy dwóch graczach) lub siedem kart (przy trzech graczach) na rękę (Tafuda). Na stole (Ba) umieszcza się osiem odkrytych kart. Pozostałe karty tworzą stos (Yamafuda).
Grę rozpoczyna Oya. Wybiera on jedną kartę z Tafuda (ręki) i kładzie na Ba (stół). Jeżeli położona karta pasuje (tzn. jest z tego samego miesiąca) do karty z Ba, gracz zabiera taką parę kart i kładzie przed sobą. Jeśli karta nie pasuje do żadnej z kart na stole, pozostaje ona na Ba. Następnie gracz dobiera jedną kartę z Yamafuda i kładzie na Ba. Jeśli wyciągnięta karta pasuje do dowolnej karty z Ba, gracz zabiera także tę parę. Wtedy rozpoczyna się kolejka następnego gracza. Gra toczy się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.