Mongolopedia Wolna Encyklopedia

Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.

Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


daifugo

Daifugo

Daifugo (jap. wielki milioner, bogacz) lub Daihinmin (jap. wielki nędzarz), znana także jako Tycoon, to japońska gra karciana dla trzech i więcej graczy. Celem gry jest jak najszybsze pozbycie się własnych kart poprzez dorzucanie do lewy. Zwycięzca rozdania zostaje tytułowym Wielkim Bogaczem i cieszy się przywilejami w trakcie następnego, podczas gdy przegrany ma trudniej. Gra posiada wiele odmian i zasad opcjonalnych.

Tytuły graczy

W grze gracze otrzymują jeden z pięciu tytułów:

  • Daifugo (Wielki milioner, ew. Wielki Bogacz, Prezydent, Magnat, Kapitalista) - zwycięzca poprzedniego rozdania.
  • Fugo (Milioner, ew. Bogacz, Wiceprezydent) - drugie miejsce w poprzednim rozdaniu, czyli gracz, który pozbył się kart jako drugi.
  • Heimin (Człowiek z ludu, ew. Robotnik, Chłopek, Proletariusz, Plebejusz) - gracz, który nie zajął żadnej ze skrajnych lokat w poprzednim rozdaniu, tylko środkowe pozycje.
  • Hinmin (Biedak, ew. Nędzarz) - gracz, który zakończył rozdanie jako przedostatni.
  • Daihinmin (Wielki Nędzarz, ew. Wielki Biedak, Żebrak) - gracz, który zajął ostatnie miejsce w poprzednim rozdaniu.

W pierwszym rozdaniu każdy z graczy jest Heiminem. W zależności od liczby grających, więcej niż jeden gracz może być Heiminem w kolejnych rozdaniach albo może nie być go wcale (4 graczy). Przy trzech graczach nie wyróżnia się Fugo ani Hinmina.

Po każdym rozdaniu, gracze muszą się przesiąść zgodnie z hierarchią: Daihinmin jest rozdającym, Daifugo siada po jego lewej, następnie pozostali gracze zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara i Hinmin na prawo od rozdającego.

Rozdanie

W grze wykorzystuje się standardową talię 52 kart i dwa jokery, łącznie 54 karty. Rozdającym w pierwszym rozdaniu jest dowolna osoba, w kolejnych robi to Daihinmin. Karty należy rozdać między wszystkich graczy zgodnie z ruchem wskazówek zegara tak, by żadne nie zostały. Możliwe, że gracze nie będą mieli równej ilości kart (np. przy czterech graczach jest 2×13 i 2×14 kart), wtedy więcej kart otrzymują gracze o najniższej pozycji (Daihinmin i Hinmin).

Po rozdaniu wszystkich kart, następuje Zeikin (Opodatkowanie). Daihinmin oddaje swoje dwie najsilniejsze (najwyższe) karty Daifugo, a ten w zamian oddaje mu dwie swoje najsłabsze (najniższe) karty. Hinmin oddaje Fugo jedną najwyższą kartę, otrzymując w zamian jedną najniższą.

Rozgrywka

Starszeństwo kart jest następujące: Joker (pojedynczy lub więcej - najsilniejszy), dwójka, as, król, dama, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3 (najsłabsza).

Gra podzielona jest na lewy, przy czym w zależności od posiadanych kart gracze mogą dorzucać się wielokrotnie w trakcie jednej lewy, która może składać się z kilku kolejek. Rozdanie rozpoczyna Daifugo. Może on położyć na stół dowolną pojedynczą kartę, parę takich samych kart, trójkę lub karetę (wtedy zachodzi Rewolucja). Następny gracz (gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara), jeśli chce dołożyć karty, musi położyć kartę wyższą niż już znajdująca się na stole. Należy trzymać się układu, od jakiego rozpoczęło się rozdanie - na pojedyncze karty można kłaść tylko pojedyncze karty, na pary kart tylko wyższe pary, a trójki kart mogą być przebite tylko trójkami wyższych kart. Jeżeli gracz nie chce lub nie może przebić kart na stole, pasuje i nie bierze dalszego udziału w lewie. Lewa kończy się, kiedy wszyscy pozostali gracze spasują lub nie mogą przebić karty i ostatni zagrywający zdobywa lewę. Lewa może składać się z kilku kolejek graczy. Rozpoczyna się następna lewa, a pierwszy z ręki wychodzi zwycięzca poprzedniej lewy.

Gracz, który pozbędzie się wszystkich swoich kart, kończy dane rozdanie. Gra toczy się do momentu, kiedy ustalone zostaną wszystkie miejsca w hierarchii, tj. kiedy kart pozbędzie się przedostatni gracz.

Reguły dodatkowe

  • Jokery są nie tylko najwyższą kartą w grze, ale mogą także zastępować dowolną kartę, tworząc parę, trójkę lub karetę z innymi (np. piątka kier i joker tworzą parę piątek, a dwa króle i dwa jokery mogą być karetą króli).
  • Rewolucja (kakumei). Położenie karety kart powoduje rewolucję, czyli odwrócenie starszeństwa kart - dwójki/jokery stają się najniższe, a trójki najwyższe. Rewolucja obowiązuje do końca rozdania. Położenie kolejnej karety kart powoduje kontrrewolucję (kakumei-gaeshi lub han-kakumei), która przywraca standardowe starszeństwo kart. Czasami może się przytrafić kontr-kontrrewolucja (kakumei-gaeshi-gaeshi lub han-han-kakumei).
  • Ósemki kończą lewę - gracz, który dołożył do lewy ósemkę (lub parę/trójkę ósemek), wygrywa lewę, zabiera karty i rozpoczyna kolejną lewę. Kareta ósemek jednocześnie kończy lewę i rozpoczyna rewolucję.
  • Bankrut - Jeżeli obecny Daifugo nie wygra rozdania, w kolejnym zostaje Daihinminem, nawet jeśli nie ukończył rozdania jako ostatni. Wtedy ostatnia osoba zostaje Hinminem.
  • Trójka pik przebija Jokera - jeżeli na szczycie lewy znajduje się Joker, następny gracz może go przebić trójką pik.

Punktacja

Po każdym rozdaniu gracze otrzymują punkty:

  • Daifugo - 4 pkt.
  • Fugo - 3 pkt.
  • Heimin - 2 pkt.
  • Hinmin - 1 pkt.
  • Daihinmin - 0 pkt.

Grę wygrywa gracz, który po rozegraniu określonej ilości rozdań (co najmniej trzech) zdobył najwięcej punktów.

Zobacz też

daifugo.txt · ostatnio zmienione: 2021/07/21 20:46 przez patryk