Mongolopedia Wolna Encyklopedia

Napisz więc to, co widziałeś, i to, co jest, i to, co potem musi się stać.

Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


mm:mitm

To jest stara wersja strony!


Mongols in the Maze

Mongols in the Maze to zupełnie nowa taktyczna gra przygodowa, bezpośrednio wywodząca się z systemu walki MM RPG. Podczas gry gracze wcielają się w postaci drużyny dzielnych poszukiwaczy przygód przemierzających labirynt podziemnych korytarzy pełnych wrogów, skarbów i niebezpieczeństw prowadzących do Skarbu pilnowanego przez Ostatecznego Wroga.

Dla weteranów MM RPG: MitM to tak jakby wieczne chodzenie po lochach, cały czas po polu walki.

Cel gry

Drużyna złożona z postaci graczy przemierza losowo wygenerowany labirynt, w poszukiwaniu drogi do ostatniej komnaty, w której czeka na nich Ostateczny Wróg pilnujący Skarbu. Po drodze muszą stawić czoła wszystkim wrogom i niebezpieczeństwom kontrolowanym przez Mistrza Podziemi, którego zadaniem jest uniemożliwić drużynie zwycięstwo. Drużyna zwycięży wtedy, gdy pokona Ostatecznego Wroga. Mistrz Podziemi odniesie zwycięstwo, gdy wszyscy pozostali gracze zginą w czasie wyprawy.

Labirynt

Labirynt jest planszą, którą przemierza drużyna. Składa się z losowo układanych obszarów, tworzących najczęściej trzy poziomy. Istnieją następujące typy obszarów:

  • Obszary regularne. Są to „zwykłe” obszary, przedstawiające korytarze, komnaty, sale i tunele. Każdy obszar podzielony jest na pola, będące podstawową jednostką powierzchni. Wszystkie istoty poruszają się po polach. Powierzchnia obszaru może być różna, w zależności od przedstawianego pomieszczenia.
  • Obszar startowy. Jest to wejście do podziemi, obszar na którym drużyna rozpoczyna przygodę. Nie pojawiają się tam pułapki ani wrogowie.
  • Obszar końcowy. Ten obszar jest celem drużyny. Na nim przebywa Ostateczny Wróg pilnujący skarbu. Zwykle występuje na trzecim poziomie podziemi.
  • Obszar schodów. Obszary te stanowią połączenia pomiędzy poszczególnymi poziomami podziemi. Postać wchodząca na pole schodów znajdujące się na takim obszarze przemieszcza się na to samo pole na odpowiadającym mu obszarze innego poziomu podziemi. Obszary schodów posiadają specjalne oznaczenia przypisujące im pary.

Przygotowanie planszy

Na początku gry należy odłożyć na bok Obszar startowy, Obszar końcowy i Obszary schodów. Następnie pozostałe obszary należy zakryć, wymieszać i podzielić (nadal zakryte) na co najmniej trzy stosy (poziomy). Do jednego ze stosów należy dodać Obszar startowy, a do innego Obszar końcowy. Stos środkowy musi zawierać o dwa Obszary regularne więcej niż stosy początkowy (z dodanym Obszarem startowym) i końcowy (z dodanym Obszarem końcowym). Następnie do stosu z Obszarami startowym i końcowym należy dodać co najmniej po jednym Obszarze schodów, a do stosu drugiego poziomu należy dodać Obszary schodów odpowiadające tym dodanym do pozostałych poziomów.

Kolejnym krokiem jest ułożenie pierwszego poziomu podziemi. Na powierzchni gry (stole, blacie, podłodze) należy umieścić Obszar startowy. Następnie gracze rozmieszczają swoje postaci na tym obszarze. Wtedy układa się pozostałe obszary zakryte. Kształt labiryntu jest dowolny, ale z uwagi na możliwość zablokowania przejścia zaleca się kwadrat lub prostokąt. Obszar startowy nie musi znajdować się z brzegu, jego położenie może być dowolne. Po ułożeniu pierwszego poziomu podziemi odkrywa się pierwszy obszar regularny, sąsiadujący z Obszarem startowym.

Drużyna

Każdy z graczy kontroluje jedną z postaci tworzących drużynę. Wszystkie dane postaci zapisane są na karcie postaci posiadanej przez gracza. Gracze tworzą swoje postaci przed rozpoczęciem gry.

Postać

Rasa

Każda postać należy do jednej z dostępnych ras. Rasa determinuje dostępne Klasy i Talenty Rasowe, a także zapewnia unikalne premie i Zdolności. Aktualnie dostępne następujące rasy i ich statystyki można znaleźć poniżej.

Klasa

Po wybraniu rasy należy wybrać jedną z dostępnych dla danej rasy klas. Każda Klasa zapewnia premie i Zdolności, a także określa zakres dostępnych Talentów Klasowych. Poniżej znajduje się całkowita lista klas.

Religia/Patron i Charakter

Wybranie religii/patrona postaci Gracza zapewnia mu dostęp do wybranych Interwencji danej religii/patrona. Gracze podczas gry zdobywają Punkty Łaski, które mogą wydać na skorzystanie z Interwencji. Niektóre klasy mają dostęp do Modlitw, czyli większego asortymentu Interwencji. Wybór religii/patrona określa także Charakter postaci.

Talenty

Rozpoczynając grę, gracz wybiera jeden z Talentów Ogólnych, jeden Talent Rasowy i posiada jeden Talent Klasowy- premię klasową do określonej umiejętności. Jest to rodzaj specjalnej zdolności, jaką Gracze zdobywają po osiągnięciu odpowiedniego poziomu. Dzielą się na pasywne, działające przez cały czas od ich zdobycia, oraz aktywowane, na których użycie należy wydać Punkty Akcji. Możliwości ich wyboru zależą od rasy i klasy bohatera. Talenty dzielą się na ogólne, rasowe i klasowe. Co trzy poziomy (tj. po osiągnięciu trzeciego, szóstego, dziewiątego, dwunastego itd.) Gracze mogą wybrać jeden nowy talent klasowy (lub ogólny) do zdobycia. Talenty rasowe (lub ogólne) są zdobywane przez Graczy co pięć poziomów (na piątym, dziesiątym, piętnastym itd.). Kolejne Talenty Ogólne zdobywa się w specjalnych okolicznościach lub mogą zostać wybrane zamiast innych Talentów.

Współczynniki i umiejętności

Każda z postaci określana jest przez szereg Współczynników oraz Umiejętności. Współczynniki to wartości określające rozwój Gracza w danej dziedzinie, mające duży wpływ na całokształt postaci. W MitM istnieje 8 współczynników głównych i 5 współczynników dodatkowych, przy czym samo określenie Współczynniki odnosi się zawsze do współczynników głównych. Na początku gry każdy ze współczynników głównych wynosi 3, lecz po wybraniu rasy, klasy, religii i Talentu Ogólnego ich wartości mogą się zmienić. Później można je rozwijać w trakcie gry za pomocą Punktów Rozwoju.

Więcej na temat Współczynników w zakładce Współczynniki (MitM).

Umiejętności to cechy postaci określające biegłość Gracza w pewnej, ścisłej dziedzinie. Na początku gry każda wynosi 0 + premie rasowe, klasowe itd.). W czasie gry Gracze mogą zwiększać swoje umiejętności poprzez przekazywanie Punktów Rozwoju.

Więcej na temat Umiejętności w zakładce Umiejętność (MitM).

Środowisko

Walka

Przeciwnicy

Przedmioty

Zaklęcia

Pozostałe mechanizmy

mm/mitm.1486557042.txt.gz · ostatnio zmienione: 2017/02/08 13:30 przez patryk